Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kohdunpoiston toipumisesta?

Vierailija
18.02.2023 |

Mulla 3vkoa kohdunpoistosta ja tänään palasin fyysisesti raskaaseen työhön. Alavatsa työpäivän jälkeen nyt kipeä, muutoin kipuja ei ole ollut enää. Onkohan jotain vielä riskinä mennä rikki? Voiko tikattu emättimen pohja vielä aueta? Menkkamaista kipua nyt siis ollut koko illan.. vai hakeeko alavatsan sisukset vain oikeita paikkojaan vielä..?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaapeeee kirjoitti:

En usko että mitään (ainakaan vielä) siellä rikki. En siis kipua sinällään pelkää, varmasti kuuluu asiaan. Mietin vain, että voiko olla ns. vaaratonta kipuilua, joka kuuluu asiaan. Kun raskaita nosteluita teen. Toki jos kovenee kivut tai tehdessä jo huomenna töissä tuntuu, menenkin tarkistuttamaan lääkärille. Koen periaatteessa olevani työkuntoinen, rupesin vaan miettimään riskejä. Laskeumaan, repeämiseen yms. Todella huonosti googlettamalla löysin kokemuksia pidemmän ajan jälkeen kivuista toipumisessa..

Laskeumariski on ihan todellinen ja kudosten venymisriski kun siellä vielä on kesken. Itse sain ohjeeksi välttää sairasloman ajan raskaampia ja senkin jälkeen varovasti. Saamieni materiaalien mukaan 6-8vkoa on sellainen varoaika fyysisessä työssä. Kollega myös oli poistossa ja saikku kesken, hälle sanottu että 3vkoa ja sitten katsotaan tilanne.

Vierailija
22/31 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, saitpa lyhyen sairausloman. Itse sain 6 viikkoa vaikka työni ei ole fyysistä. Millä lailla sun leikkauksesi tehtiin?

Tähystämällä. 4 reikää vatsassa ja navasta mentiin myös. Alakautta kohtu pois ja kiinni. Kerroin kyllä lääkärille fyysisestä työstäni.

Okei. Tähystys itsellänikin mutta kohtua ei poistettu alakautta. Kuulostavat omiin korviini ikäviltä nuo menkkamaiset kipusi. Mulla ei ollut mitään kipuja mutta enpä siis joutunut fyysisesti ponnistelemaan.

Sanoisin, että tarkkaile oloasi huolellisesti ja mene heti lääkäriin, jos siltä tuntuu. Kolme viikkoa on lyhyt aika toipua raskaaseen fyysiseen työhön.

Mitenkäs se kohtu sitten poistettiin, jos ei alateitse, vaikka oli tähystysleikkaus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle pitäisi nyt pystyä järjestelemään kevyempiä työtehtäviä joksikin aikaa, ilman raskasta nostelua. Jos se ei ole mahdollista, pyydä lisää sairaslomaa. Terveys ja toipuminen on nyt tärkeintä.

Vierailija
24/31 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainaki pirteän näköinen on naapuri hymyilee ja kävelee autoon jotta ihmettelen neljän viikon sairaus lomaa

Vierailija
25/31 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta minua kiinnostaisi myös kokemukset. Itse olen menossa kohdunpoistoon. Iso myooma ja avoleikkaus tulossa.

Vierailija
26/31 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, saitpa lyhyen sairausloman. Itse sain 6 viikkoa vaikka työni ei ole fyysistä. Millä lailla sun leikkauksesi tehtiin?

Tähystämällä. 4 reikää vatsassa ja navasta mentiin myös. Alakautta kohtu pois ja kiinni. Kerroin kyllä lääkärille fyysisestä työstäni.

Okei. Tähystys itsellänikin mutta kohtua ei poistettu alakautta. Kuulostavat omiin korviini ikäviltä nuo menkkamaiset kipusi. Mulla ei ollut mitään kipuja mutta enpä siis joutunut fyysisesti ponnistelemaan.

Sanoisin, että tarkkaile oloasi huolellisesti ja mene heti lääkäriin, jos siltä tuntuu. Kolme viikkoa on lyhyt aika toipua raskaaseen fyysiseen työhön.

Mitenkäs se kohtu sitten poistettiin, jos ei alateitse, vaikka oli tähystysleikk

Satuinpa osumaan tähän vanhaan ketjuun, johon siis itsekin vastasin. Alakautta kuulemma ensin yritettiin poistaa, mutta ison kasvaimen takia ei onnistunut. Sen takia tehtiin alavatsaan muutaman sentin viilto, jota kautta kohtu kasvaimineen otettiin pois. Noin lyhyttä viiltoa ei kuulemma vielä lasketa avoleikkaukseksi, meni samaan "tähystyspiikkiin" kuin ne viisi reikää, jotka vatsan alueelle leikkauksessa porattiin.

Vierailija
27/31 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion jälkeen ei saa mitään sairauslomaa vauvan hoidosta vaikka se on aika fyysistä :( tiedän mitä se kipu on. 

Vierailija
28/31 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkku sanoi tulleen tyrän kohdunpoistosta, onko hällä termit sekaisin. 

Vierailija
29/31 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkku sanoi tulleen tyrän kohdunpoistosta, onko hällä termit sekaisin. 

Leikkausarpeen voi kyllä ilmaantua tyrä, jota ihan oikeassa serkku on.

Vierailija
30/31 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektion jälkeen ei saa mitään sairauslomaa vauvan hoidosta vaikka se on aika fyysistä :( tiedän mitä se kipu on. 

Sektion jälkeen ei saanut vauvaa kummempaa nostaa ja kantaa ja se kyllä hoitui kun muuten otti rauhassa. Kohdunpoiston jälkeen samalla lailla vältin raskaita juttuja mutta tein itse niin paljon kun pystyi ja toimintakykyä oli.

Vierailija
31/31 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta minua kiinnostaisi myös kokemukset. Itse olen menossa kohdunpoistoon. Iso myooma ja avoleikkaus tulossa.

Mun kokemukseni ei varmaan sua auta, koska mulle tehtiin tähystysleikkaus, mutta ehkä joku muu on kiinnostunut. Tähystysleikkaukset menee yleensä hyvin ja kivut leikkauksen jälkeen aivan siedettäviä. Näin oli mullakin, ja toipumisaika sujui ilman ongelmia.

Avoleikkauksen haava aiheuttaa tietysti vähän enemmän kipua, mutta sitä varten saa kyllä lääkityksen. Joka tapauksessa kohdunpoistot on nykyään turvallisia rutiinileikkauksia. Tsemppiä!