Blineistä, miten voi olla niin vaikeaa.
Olen elämässäni 3 kertaa kutsunut vieraat syömään blinejä. Kerran olin tehnyt etukäteen lettupannulla niitä pieniä lettuja isot kasat. Kahdella muulla kerralla olin tehnyt blinit blinipannulla etukäteen ja lämmittänyt sit vain. Vieraat ovat joka kerta muistelleet ääneen jotain muita blinikutsuja joissa blinin saa suoraan pannulta lautaselle, miten se on oikea tapa nauttia blinejä. Yritän kysellä kuka ne paistaa, onko hänelle ok seisoa pannun edessä kun muut seurustelee pöydässä... Ei tule vastausta mutta selviää aina että se on se joku porukan kiltein. Wtf??? No jos ei kelpaa lämmitetyt niin mielelläni otan itse kutsun vastaan ja odotan pannutuoreita blinejä lautaselle :)
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kyllä juuri mistään saa suoraan pannulta. Tee valmiiksi, sitten kirkastettua voisulaa päälle ja uuniin. Kukaan ei erota onko suoraan pannulta vai ei.
Juuri näin, laittaa vain ne riveihin vaikka Pyrex-vuokaan. Sitten alufolio päälle ja uuni koko ajan sadassa asteessa. Sitten ruoka-aikana nostaa vuoan pöydälle, josta jokainen ottaa blininsä. Itse olen tarjonnut sulatetun voin erillisessä astiassa.
Tuo erikseen paistaminen sopii niille, joilla on vara palkata erikseen kokki paistamaan blinejä.
Vierailija kirjoitti:
Venäläisen blinin sijasta tee Ukrainalaisii blinei.
Sana blin, monikossa blini (tässä en käytä kirillitsaa) tarkoittaa lettua. Terveisin pitkän venäjän koulussa lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Tosi kohteliasta muistella muita bileitä...
Noin ne sivistymättömät käyttäytyvät. Oi aikoja, oi tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen samoin kuin sinä. Mausta ei kyllä huomaa jos ne ovat vähän aikaa olleet uunissa. Kummallista käytöstä ystävältäsi, blinien teko on kuitenkin niin iso homma että luulisi arvostavan että joku kutsuu syömään niitä.
Ravintolakokeilla menee taikinan nostatuksessa ja valmistuksessa puoli vuorokautta, valkuaisista vaahdotettu vaahtohan sekoitetaan sitten kun taikina on muuten valkuaisvaahtoa, sekoitusta ja paistoa vaille valmis.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut blinijuhlat ystäville jo 27v. On itsestään selvää ettei 100 bliniä kukaan seiso paistamassa yksin keittiössä. Osan teen juuri ennen vieraiden tuloa ja pidän uunissa lämpimänä, osa paistetaan vuorotellen (siis kaikki osallistuu)
Tänään syötiin miehen kanssa kakdin ja suoraan pannulta.
Meillä blinit tehdään Viipurissa syntyneen ja Leningradissa lapsuuden eläneen mummoni tapaan lettupannulla eikä niitä uiteta voissa. Mun mielestä sellaiset isot rasvaiset paksut pesusieniletut on kamalia!
Juuri se kuohkeus on mielestäni tärkeä ominaisuus. Ei missään nimessä sitkeä tai liian rasvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut blinijuhlat ystäville jo 27v. On itsestään selvää ettei 100 bliniä kukaan seiso paistamassa yksin keittiössä. Osan teen juuri ennen vieraiden tuloa ja pidän uunissa lämpimänä, osa paistetaan vuorotellen (siis kaikki osallistuu)
Meillä blinit tehdään Viipurissa syntyneen ja Leningradissa lapsuuden eläneen mummoni tapaan lettupannulla eikä niitä uiteta voissa. Mun mielestä sellaiset isot rasvaiset paksut pesusieniletut on kamalia!
Tämä järkevä kirjoitus ilman jotain keulumista. On myös lettupannuja joissa blinit onnistuu.
Antaisitko myös mummosi ohjeen?
En ole sama henkilö, mutta Kaarina Kaurinkosken kirjassa on hyvä ohje. Samoin ortodoksien reseptien blinit.
Tämä onkin ainainen ongelma. Seurusteletko rauhassa vieraiden kanssa alkushamppanjaa juoden ennen illallista kun kaikki on etukäteen valmistettu. Vai hääräätkö keittiössä, kenties hermostuneena, että saat kaikki juuri valmistettuina tarjolle.
Vierailija kirjoitti:
Et, toiset harrastaa rapuja, toiset blinejä, toiset karjalanpaistia :)
Olen itse ortodoksi ja noudatan jopa ortodoksien paastoa jne. Syön kyllä blinejä sekä karjalanpaistia, koska se on kotiseutuni perinneruokaa. Olen toki maistanut rapuja kun kerran minut on kutsuttu rapuillallisille.
Meillä on kyllä blinit tarjottu yhdeltä astialta kaikille (siis nostettu pöytään yhdessä astiassa useampi blini) ja kaikki sitten napsii siitä itselleen omalle lautaselle. Ei ole kukaan valittanut, että pitäisi jotenkin yksitellen niitä tuoda pöytään pannulta. Eikös se olisi aika outoakin, kun muut siinä joutuisi odottelemaan, kun yhdellä on jo lautasella jne. Kivempi, että kaikki pääsee syömään yhtäaikaa.
Ehkä kannattaa tehdä jotain helpompaa ja parempaa.
Vierailija kirjoitti:
No nyt alkoi tehdä mieli blinejä.
Blineitä
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kyllä blinit tarjottu yhdeltä astialta kaikille (siis nostettu pöytään yhdessä astiassa useampi blini) ja kaikki sitten napsii siitä itselleen omalle lautaselle. Ei ole kukaan valittanut, että pitäisi jotenkin yksitellen niitä tuoda pöytään pannulta. Eikös se olisi aika outoakin, kun muut siinä joutuisi odottelemaan, kun yhdellä on jo lautasella jne. Kivempi, että kaikki pääsee syömään yhtäaikaa.
Ravintoloissa kokki paistaa ja tarjoilee blinin asiakkaalle ravintolassa.
Ravintola on ravintola. Koti on koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä järkevä kirjoitus ilman jotain keulumista. On myös lettupannuja joissa blinit onnistuu.
Antaisitko myös mummosi ohjeen?3dl punaista maitoa, 3dl tattarilauhoa, 1 dl kermaviiliä tai piimää ja 1/4pala hiivaa (5g kuivahiivaa).Teen tämän illalla ja laitan jääkaappiin yöksi.
Otan lämpiämään n 2h ennen paistoa. Tuntia ennen lisään 2dl vähän lämmitettyä punaista maitoa, 1,5 tl suolaa, 2 keltuaista, 1dl olutta ja 2dl vehnäjauhoja.
Juuri ennen paistoa 2 kovaksi vatkattua valkuaista varovasti sekaan.
Valurautapannuun n tl voita joka kuoppaan ja paisto. En tee kovin paksuja jotta kypsyy kunnolla sisältä
Kiitos reseptistä.Teen lettupannulla missä melko syvät ne reunat.
Kyllä blini syödään juuri paistettuna.
Yleensä kaikki rakastaa blinejä, joten vieraista ei puutetta. Vuorotellen paistetaan. Kiva ohjelmanumero.
Minä aion tarjota huomenna Lidlistä ostettuja pakasteblinejä. Laitan päälle kirkastettua voita ja uuniin. Jos ei kelpaa, aina voi lähteä parempiin pitopöytiin.
Katsoin noi lintulan blinit niin ohje todella erilainen ja blinit ohkaisia. On siis ortodoksi ohje.
3dl punaista maitoa, 3dl tattarilauhoa, 1 dl kermaviiliä tai piimää ja 1/4pala hiivaa (5g kuivahiivaa).Teen tämän illalla ja laitan jääkaappiin yöksi.
Otan lämpiämään n 2h ennen paistoa. Tuntia ennen lisään 2dl vähän lämmitettyä punaista maitoa, 1,5 tl suolaa, 2 keltuaista, 1dl olutta ja 2dl vehnäjauhoja.
Juuri ennen paistoa 2 kovaksi vatkattua valkuaista varovasti sekaan.
Valurautapannuun n tl voita joka kuoppaan ja paisto. En tee kovin paksuja jotta kypsyy kunnolla sisältä