G: Mitä te muut köyhät lapsiperheet teette hiihtolomalla? Kiva lukea laskettekeskus uutisia kun itsellä 200€ tilillä lapsilisiin.
Kommentit (121)
Menen töihin. Tuuraan kun muut pitää lomaa. Maaliskuussa sitten halvempaan hintaan etelän lämpöön.
Opiskelkaa lomalla kirjoittamaan yhdyssanat oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin?
Ollaan molemmat. Ap
Mihin rahat on menneet? Käytättekö paljon päihteitä?
Kertonee enemmän kysyjästä, jos ei muuta rahanmenoa tule mieleen?
Kyllä, aina löytyy näitä viisastelijoita.
Kotosalla, mummolassa. Tekemistä keksii ihan mielinmäärin. Aina päivät loppuvat kesken.
Mä en käsitä tuollaisia kitinöitä.
Ei me ainakaan lähdetä mihinkään laskettelukeskukseen kun ei olla sellaista suunniteltu eikä varauduttu.
Sitä voi lasten kanssa tehdä vaikkapa mitä ja jopa ilmaiseksi.
Jos haluaa tehdä jotain kallista niin silloin siuhen aletaan säästämään hyvissä ajoin.
Olemme normaalituloinen lapsiperhe. Meillä on kouluikäiset lapset.
Lomalla hiihdämme, käymme pulkkamäessä, käymme ulkona eväsretkillä, pelaamme lautapelejä, katsomme yhdessä elokuvia popcornia syöden, luemme kirjoja, nautimme hitaista aamuista, ehkä askartelemme, lapset leikkivät ja nautimme siitä, että ei ole aikatauluja.
Kyllä maksutonta tekemistä riittää, kun viitsii avata silmänsä ja ajatella. Lapset pitävät rennosta yhdessäolosta ja -tekemisestä. Eväsretket ovat yleensä kaikkien mieleen.
Lapsena parasta oli hyvä ruoka ja herkuttelu, yhdessä olo, pelailu, hauskan ohjelman tai elokuvan katsominen yhdessä. Sillein oikeasti perhe yhdessä, että vanhemmatkin oli hengessä mukana, nauroi samoille jutuille tai keskittyi meidän lasten kanssa elokuvaan tai peliin.
Miksi vain laskettelu, kylpylässä lilluminen tai ulkomaanmatka olisi lomailua? Lomaviikko on pitkä, mutta mitään ohjelmaa ei ole edes pakko olla kaikkea hereilläoloaikaa. Lapsille tekee ihan hyvää "tylsistyä" välillä! Silloin voivat ulkoilla tai vaikka innostua lukemaan. Tekemättömyyskin on tosi tärkeää välillä, että aivotkin palautuu. Kunhan eivät tuijota ruutuja koko viikkoa.
200€ tekeekin sitten jo yhtä sun toista, ihan mielikuvituksesta kiinni. Vaikka pari pakettia grillimakkaraa ja juomiset matkaan ja retkelle!
Käydään mummolassa yökylässä, sit ulkoillaan tai uimahalliin jos on pahat kelit. Lautapeliä on suunniteltu pelata pitkällä kaavalla.
Lapset menevät mummolaan. Olen tosi kiitollinen, että mummo sai järjestettyä töistä vapaata koko viikoksi, heilläpäin on hiihtoloma vasta myöhemmin. Lapset viihtyvät kun saavat leipoa ja tehdä perus mummolajuttuja. Jos mummolareissu ei olisi onnistunut niin isompi olisi leikkinyt kavereiden kanssa ja pienempi olisi jäänyt eskariin. Ei olla käyty lomamatkalla kolmeen vuoteen, ollaan kuitenkin mielestäni melko keskiluokkaisia. Laskettelureissu olisi kyllä ihana, mutta liian kallis.
Kannattaa käydä kirjastossa lainaamassa perheelle ILMAISEKSI elokuvia, kirjoja ja ties mitä muita harrastusvälineitä. Kirjastoista saa nykyään lainalle vaikka mitä kirjallisuudesta musiikki- ja urheiluvälineisiin.
Se, mitä lapset kaipaavat,on perheen yhdessäoloa ja läsnäolevaa aikuista.
Tunnin päästä ollaan Saariselällä perheen kanssa, varattuna iso huvila. Budjetti 4700€ kahdenviikon reissulle. Luvassa moottorikelkkailua, laskettelua, kylpylää, porosafaria, laavua, ja romanttinen yö igluhotellissa, (lapset hoidossa tuttavaperheellä).
Yhdessäolo on ilmaista. Ole lapsesi kanssa ja kiinnostu aidosti hänen tekemisistään.
Tehkää yhdessä palapeliä ja jutelkaa samalla.
Ei kannata luulla, että pelkästään "ulkoistettu" ja maksettu loma on lomaa. Itse voi keksiä vaikka mitä maksutonta.
Ap mulla on 10€ ja neljä lasta. Onneksi kaapeissa on sentään ruokaa. Mennään laskemaan mäkeä lähimetsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä, pitääkö sinun maksaa lapsilisiä jollekkin? Tarkoitit varmaan että sinulla on tilillä 200€ elatusmaksuihin?
Siis miten joku ei ymmärrä tuosta, mitä tarkoittaa. Siis on x euroa rahaa lapsilisiin. Kyllä minä ainakin kontekstista ja siitä, että tiedän lapsilisän olevan tuloa, osaan päätellä, että hän tarkoittaa, että rahaa on tuon verran lapsilisien maksupäivään asti. Se on ensi viikon perjantaina. Silloin saavat seuraavan kerran lisää rahaa.
Joo, kyllä minäkin ihmettelin miten kukaan ei tajunnut minun tarkoittavan villakoiraa, kun kerroin, että minulla on lammas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä, pitääkö sinun maksaa lapsilisiä jollekkin? Tarkoitit varmaan että sinulla on tilillä 200€ elatusmaksuihin?
Siis miten joku ei ymmärrä tuosta, mitä tarkoittaa. Siis on x euroa rahaa lapsilisiin. Kyllä minä ainakin kontekstista ja siitä, että tiedän lapsilisän olevan tuloa, osaan päätellä, että hän tarkoittaa, että rahaa on tuon verran lapsilisien maksupäivään asti. Se on ensi viikon perjantaina. Silloin saavat seuraavan kerran lisää rahaa.
Yleissivistykseen ei käsittääkseni kuulu tietää lapsilisien, loistukien, eläkkeiden ja muiden vastaavien tilisiirtojen maksupäiviä.
t. palkkatuloilla elävä vela
Tultiin mummolaan. Tuossa nyt pelaavat korttia ja menevät kohta tekemään lumiukkoa. Huomenna mennään päiväseltään käymään kylpylässä ja sitten kotiin. Kaikenlaisia ilmaistapahtumia on tiedossa.
Me tehdään päiväreissu noin kolmen tunnin päässä olevaan isompaan kaupunkiin ystäväperheen luokse. Lapset odottaa sitä jo innolla. Muuten ollaan kotona ja nyt kun tuli lunta, niin mennään varmasti pulkkamäkeen. Arki on tosi hektistä, joten ihanaa, kun ei ole mitään suurempia suunnitelmia.
Ei kannata välittää ikävistä viesteistä täällä. Itsekin olen töissäkäyvä, mutta rahaa ei ole mihinkään ylimääräiseen. Olen miettinyt esim hotellireissuja yms, mutta ei ole varaa tuhlata niitäkään rahoja. Hotellit yms maksavat jo reilusti yli 100 euroa per yö ja esim kaksi yötä olisi jo kuukauden ruokabudjetin meno. Suomi on kallis maa matkustella. Ymmärrän hyvin sen, että harmittaa jos mihinkään ei meinaa päästä. Samoin moni, kun on jo ne ilmaisjutut jo käyttänyt useaan kertaan. Itsekin olisin lähtenyt esim Lappiin jo monet kerrat. Sitten tulee jokin lasku taas. Esim auto hajoaa yms. Täällä on helppoa arvostella ihmisiä ja huudella. Todellisuudessa Suomi on kallis maa ja on minusta ihan tyhmää syyttää ihmisiä jotka eivät pienillä tuloillaan meinaa pärjätä. On ok kaivata jotain erilaista välillä. Itsekin otin oman talvilomani niin, että olen ehtinyt saamaan palkan, jottei tarvi nälkää lomalla nähdä sentään.
Menen uimahalliin lasten kanssa ja sitten läheiselle ulkoilualueelle kävelemään ja paistamaan makkaraa
Hei hei hei hei heiiiiiii, eihän sitä nyt tarvitse minnekään reissuun edes lähteä.
Eikun pulkkamäkeen, kuumaa kaakaota/mehua termariin, eväitä, makkaranpaistoa, mukavaa rentoa yhdessä oloa! Jos ei ole edes pulkkaa, niin esim. muovipussista saa hyvän mäenlaskuvempeleen.
Vain mielikuvitus on rajana! Ihanaa talvilomaa kaikille! 😘