Vatsataudin jälkeen 2 vrk kotona
Ärsyttää suunnattomasti, kun vanhemmat vievätalle kouluikäisiä päiväkotiin/kerhoon liian aikaisin vatsataudin jälkeen! Ei yhtään ajatella sitä, että kaverin perheessä voi olla vastasyntynyt tai vakavaa sairautta sairastava. Ja vaikka ei olisikaan, ihan kuka tahansa on vaarassa sairastua ihan siinä lapsen omassa ryhmässä!Vatsataudin jälkeen olisi hyvä pysyä kotona vielä 2 OIREETONTA VUOROKAUTTA. Esim. jos lapsi oksentaa viimeisen kerran tiista-iltana, tuo kahden vuorokauden oireettomuus täyttyy vasta torstai-iltana!!! Lapsi olisi hoito-tai koulukuntoinen vasta perjantaina! Itse kyllä tässä esimerkkitapauksessa pitäisin lapsen kotona myös perjantain VAIKKA sitten joutuisin töissä perustelemaan. On lapsen edun mukaista saada huilata kunnolla. Vatsataudit vievät aina voimia enemmän tai vähemmän.
Ja sitten on reilua kertoa, että meillä on ollut just vatsatauti, jos kaverikyläilyjä suunnitellaan!
Kommentit (22)
On se nyt kumma, ku porvossa ei apteekit toimi! grrr.
Kiitos sinulle tärkeästä ja ajankohtaisesta täydennyksestä!
T. ap
Vierailija kirjoitti:
Ja noro, joka on yleisin vatsataudin aiheuttaja Suomessa, tarttuu pinnoilta jopa pari viikkoa. Tuo aika pitäisi siis välttää kyläilyjä vatsatautitaloudessa ja toisaalta muistaa infota kylään tulevia vieraita.
Tähän siis ap:n vastaus!
Todellakin pitäisi pysyä kotona vähintään se 2vrk. Vasta kyllä luin, että voi vielä viikkojen jälkeen tartuttaa.
Vaikka oksentelu ja ripulointi loppuisivat, niin väsymystä, huimausta, ruokahaluttomuutta ja ummetusta voi esiintyä jopa viikon ajan noron oireiden loppumisesta. Ja virusta erittyy ulosteeseen vielä jopa kuukauden ajan.
Sairastin tammikuussa noron, oksensin 4 päivää ja palasin etätöiden pariin jo 2 päivän päästä siitä, kun oksentelu loppui. Ei olisi kannattanut... se väsymys oli jotain aivan lamaannuttavaa. Tuntui, että keho painoi tonnin, vaikka olin laihtunut muutaman kilon taudin aikana. Tunsin olevani täysin terve vasta viikon päästä viimeisestä oksentelusta.
Pahempi kokemus itselleni, kuin aiemmin syksyllä sairastettu korona.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka oksentelu ja ripulointi loppuisivat, niin väsymystä, huimausta, ruokahaluttomuutta ja ummetusta voi esiintyä jopa viikon ajan noron oireiden loppumisesta. Ja virusta erittyy ulosteeseen vielä jopa kuukauden ajan.
Sairastin tammikuussa noron, oksensin 4 päivää ja palasin etätöiden pariin jo 2 päivän päästä siitä, kun oksentelu loppui. Ei olisi kannattanut... se väsymys oli jotain aivan lamaannuttavaa. Tuntui, että keho painoi tonnin, vaikka olin laihtunut muutaman kilon taudin aikana. Tunsin olevani täysin terve vasta viikon päästä viimeisestä oksentelusta.
Voi ei, kuulostaa kamalalta:(
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Meillä töissä jyllää vatsatauti ja vanhempia on pakko käskeä pitämään kotona se 2vrk /lapsi on hoitokunnossa. Ehkä oksennusta ei enää ole tullut,mutta se kalpea ja väsynyt ei vielä kuulu hoitoon. Aiheuttaa myös uudelleen kotiin jättämistä kun ei olekaan vielä kunnossa ja ripuli jatkuukin jne...meille aikuisille pomo on tiukka jos sairastumme, sama asiakkaille. Osa tajuaa itse, osa ei.
Totta.
Harmittaa myös kun ihmiset pyytävät vatsataudin jälkeen kylään ja kyläkutsun jälkeen selviää, että kolme yötä sitten perheessä ollaan oksennettu. "Mutta eihän se haittaa kun pari kertaa vaan oksennettiin ja siitä on jo aikaa".
Kyllä todellakin haittaa, kun ihminen tartuttaa sitä päiviä sen jälkeen ja pinnoilta tarttuu parikin viikkoa.
Toinen on:"meillä oli vain huonovointisuutta ja ei ruoka maistunut ja vähän vatsa kuralla. Ei oksennettu niin ei se tartu.
Kyllä tarttuu ja haittaa ja toiselle "vähän huonovointisuutta" voi tarkoittaa 40 asteen kuumetta ja kaikki tulee ulos molemmista päistä 3 vrk ja viikko tosi heikossa kunnossa sen jälkeen.
T. Nim. kunnon norossa ollut viime vuonna ja uutta en halua, joten ei olla nähty 2 viikkoon sisällä, jos jonkun perheessä on ollut vatsatautia.
Olen hoitoalalla ja en saa ripulin tai oksentelu jälkeen mennä itsekään töihin, ennen kuin olen ollut oireeton, kuume mukaan lukien, 48 tuntia.
Sanna parani päivässä ja sitten EU-kokoukseen poskisuutelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanna parani päivässä ja sitten EU-kokoukseen poskisuutelemaan.
Piriviekkarit ei tartu.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitoalalla ja en saa ripulin tai oksentelu jälkeen mennä itsekään töihin, ennen kuin olen ollut oireeton, kuume mukaan lukien, 48 tuntia.
Tämä on kyllä tosi tärkeää varsinkin hoitoalalla jossa asiakkaina/potilaina voi olla tosi huonokuntoisia ihmisiä!
Toivottavasti sama 48 h:n dääntö tai mielellään vielä pidempi on myös ravintola-alalla!
Onhan se teoriassa niin. Käytännössä se on niin, että monessa työpaikassa on tietty maksimiaika, jonka voi olla pois töistä lapsen kanssa. Ja esim. kaupassa on pakko käydä mahatautisenakin, ei tänne mitään kotiinkuljetuspalveluita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Meillä töissä jyllää vatsatauti ja vanhempia on pakko käskeä pitämään kotona se 2vrk /lapsi on hoitokunnossa. Ehkä oksennusta ei enää ole tullut,mutta se kalpea ja väsynyt ei vielä kuulu hoitoon. Aiheuttaa myös uudelleen kotiin jättämistä kun ei olekaan vielä kunnossa ja ripuli jatkuukin jne...meille aikuisille pomo on tiukka jos sairastumme, sama asiakkaille. Osa tajuaa itse, osa ei.
No ei todellakaan kalpea ja väsynyt lapsi kuulu päiväkotiin eikä kyllä kouluunkaan!
Tulee niin surullinen mieli, kun kaikki vanhemmat eivät oikeasti tajua:(
"Ei yhtään ajatella sitä, että kaverin perheessä voi olla vastasyntynyt..." Päiväkodissa taudit leviää AINA. Joka kuukausi. Jos kotona on vastasyntynyt, johon ei halua tauteja, ehkä kannattaa pitää se isosisarus kotona hetken aikaa...
Vierailija kirjoitti:
Onhan se teoriassa niin. Käytännössä se on niin, että monessa työpaikassa on tietty maksimiaika, jonka voi olla pois töistä lapsen kanssa. Ja esim. kaupassa on pakko käydä mahatautisenakin, ei tänne mitään kotiinkuljetuspalveluita ole.
Mahatautisena ei ole pakko poistua kotoa kuin äärimmäisessä hädässä! Kaupassakäynti on todella huono tekosyy. Siinä sitä sitten levität tautia ympäriinsä!
Itse olen pyytänyt kaveria käymään kaupassa ja jättämään ostokset oven taakse. Jos ei ole kaveria, kannattaa yrittää kysyä vaikka lähellä asuvalta apua. Ellei ihan erakkona asustelet, joku kaupassakävijä varmasti järjestyy, kun vähän kyselee.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kommentteja tullut!
T. Aap
siis ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahatautisena ei ole pakko poistua kotoa kuin äärimmäisessä hädässä! Kaupassakäynti on todella huono tekosyy. Siinä sitä sitten levität tautia ympäriinsä!
Itse olen pyytänyt kaveria käymään kaupassa ja jättämään ostokset oven taakse. Jos ei ole kaveria, kannattaa yrittää kysyä vaikka lähellä asuvalta apua. Ellei ihan erakkona asustelet, joku kaupassakävijä varmasti järjestyy, kun vähän kyselee.
Jos ruoka ja juoma loppuu, niin todellakin käymme kaupassa, vaikka perheessä olisi tautia. Ei mahatauti kuitenkaan ole mikään yleisvaarallinen katanteenitauti.
Ja noro, joka on yleisin vatsataudin aiheuttaja Suomessa, tarttuu pinnoilta jopa pari viikkoa. Tuo aika pitäisi siis välttää kyläilyjä vatsatautitaloudessa ja toisaalta muistaa infota kylään tulevia vieraita.