Ostoskeskusten yms hisseissä olisi reilua että ilman mitään liikuntaestettä olevat antaisi ensisijaisesti pyörätuolilla tms menevän mennä ensin jos on ruuhkaa
Välillä voi mennä monta hissiä täysinä ohi ja läpi kaikki kerrokset.
Pyörätuolilla ja lastenvaunuilla ja liikuntaesteisille hissi voi olla ainut vaihtoehto.
Ruuhka-aikaan voisi hyvin antaa tilaa sille pyörätuolilla tms kulkevalle ja päästää tämän hissiin ja odottaa itse seuraavaa tai käyttää rullaportaita.
Jos ei ole mitään ryysistä niin silloin ei tietenkään mitään väliä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että se liikuntaeste ei välttämättä näy päälle. On paljon ihmisiä, joiden on vaikea kävellä, vaikka ei olisikaan pyörätuolissa. Ongelma ei välttämättä edes ole juuri jaloissa, vaan esimerkiksi ei ole turvallista kulkea rullaportaissa jos ei pysty tarvittaessa ottamaan kaiteesta kiinni tai jos huimaa kovasti.
En myöskään ymmärrä, miksi pyörätuolia käyttävällä tai lastenvaunujen kanssa kulkevalla olisi automaattisesti enemmän kiire kuin muilla.
Liikuntaeste tuossa aloituksessa oli myös mainittu eikä eritelty että pitääkö sen olla näkyvä tai ei.
Ja saa hissejä kuka vain käyttää mutta ruuhkassa mukavaa huomioida ne joilla ei muita vaihtoehtoja ole.
Miksi rullatuolilla pitäisi saada etuilla ruuhkassa? Älä tule ruuhka-aikaan jos ei hermo kestä odottaa omaa vuoroa.
Mikä siinä pyörätuolissa on istuessa. Sama kun autoissa istuvat ulisee jos joku ylittää tien. Hirveetä vesisateellakin lämpimässä autossa pysähty antamaan tietä.
Sähköpyörillä painattavat että suhaus vaan käy vielä pitäs hissiinkin päästä sukkana ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää päästä jonon ohi, miksi pitää päästä etuilemaan? Ovat jokapaikassa vaatimassa tasa-arvoista kohtelua, tasa-arvoa on jonottaa omaa vuoroaan nostamatta säälikorttia. Vai tasa-arvoako vain kun niille itselleen sopii?
Perustele sinä miksi sinun pitää päästä hissillä? "Koska mä voin" ei tässä päde, koska huusit tasa-arvon perään.
Meillä sairaalassa hissit on potilaille jotka ei kävele. Sänkypotilaille tai vanhoille tms. Työntekijät eivät käytä hissiä, muuta kuin ylimpiin kerroksiin mentäessä.
Sairaaloissa ,joissa itse olen asioinut niin kyllä on hissejä ihan kaikkien käytettävissä yleisistä auloista. Tietyillä osastoilla oleviin hisseihin ei pääse kuin lätkällä juuri sänky/pyörätuoli potilaiden kanssa.
Yleensä kauppakeskukset on rakennettu niin, että liukuportaat ja tasot on ensisijainen liikuntamuoto. Yleensä jokaisella hisseihin pyrkivällä on siihen joku ihan perusteltu syy, vaikkei se näkyisi päälle.
Kuka kehtaa edes olla huomioimatta pyörätuolin?? Kaikenlaisia moukkia sitä maa päällään kantaa. Toki joillain voi olla vaiva, joka ei näy ulospäin. Mutta aika harvinaista varmaan, että pystyy seisoa hississä, muttei liukuportaissa ...
Vierailija kirjoitti:
Toinen huomio: jos hissi on menossa alaspäin, ja itse haluat ylöspäin, älä mene sinne hissiin vaan odota, että se tulee takaisin ylös. Todellakin riepoo jäädä itse odottelemaan täyden hidssin takia 2.-kerroksessa, kun itse olet menossa alaspäin. Sitten kun se hissi tulee sieltä alhaalta ylös, huomaat, että siellä on ne samat mammat rattaineen menossa ylöspäin. Tietty halusivat varata sen paikkansa, että pääsevät varmasti ekana sinne ylös.
.
Tai ehkä he ovat jo odottaneet vuoroaan kauan ja lopulta päättävät mennä ensin väärään suuntaan. Sinä et voi tietää.
Minulla ei ole lasta, mutta olen joskus neuvonut äitejä rattaineen tekemään juuri noin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että se liikuntaeste ei välttämättä näy päälle. On paljon ihmisiä, joiden on vaikea kävellä, vaikka ei olisikaan pyörätuolissa. Ongelma ei välttämättä edes ole juuri jaloissa, vaan esimerkiksi ei ole turvallista kulkea rullaportaissa jos ei pysty tarvittaessa ottamaan kaiteesta kiinni tai jos huimaa kovasti.
En myöskään ymmärrä, miksi pyörätuolia käyttävällä tai lastenvaunujen kanssa kulkevalla olisi automaattisesti enemmän kiire kuin muilla.
Ei pyörätuolia käyttävällä välttämättä olekaan sinua isompi kiire, paitsi että esim. Kela-taksi saattaa odottaa ja sinne tulisi ehtiä ajallaan. Lisäksi on mielestäni ihan kohteliasta päästää selkeästi liikuntarajoitteinen ihminen ensin vaikkapa sinne hissiin. T. Henkilökohtainen avustaja
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kauppakeskukset on rakennettu niin, että liukuportaat ja tasot on ensisijainen liikuntamuoto. Yleensä jokaisella hisseihin pyrkivällä on siihen joku ihan perusteltu syy, vaikkei se näkyisi päälle.
Kyllä minä ainakin ihan terveenä olen käyttänyt hissejä vaikka kuinka paljon.
Tarkoituksena ihan vain mennä ylös tai alas.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kehtaa edes olla huomioimatta pyörätuolin?? Kaikenlaisia moukkia sitä maa päällään kantaa. Toki joillain voi olla vaiva, joka ei näy ulospäin. Mutta aika harvinaista varmaan, että pystyy seisoa hississä, muttei liukuportaissa ...
Ihan vinkkinä vaan, tuolla asenteella saat odotella viikon sitä hissiä.
V *** uilulla on aina seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Useampikin kauppakeskus on rakennettu siten että jopa ruuhka-aikaan tietyssä kulmassa on nopeampaa käyttää hissiä kuin kiertää toiselle puolelle kauppaa portaisiin.
Ei tarvitse olla edes ruuhka-aikaan liikkeellä että joutuisi odottamaan.
Pyörätuoli ei rullatuoli! Ihan sama, mutta tämä komiikka toistuu myös ihan tavispulliaisten kohdalla. Hissi pysähtyy ja yllätys, ihmiset yrittävät tunkea hissiin ennen kuin muut pääsevät ulos. Tätä hämmästelen aina aina....ja varmaan hautaan asti.
Mikä kiire sillä pyörätuolissa istuvalla on?
Miksi hänen pitäisi päästä ensin?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Naiset, vanhukset ja invalidit ensin. Se kuuluu kansalaistaitoihin.
Mikä kansalaistaito se muka on, että naisten pitäisi päästä hissiin ennen miehiä? Naurettava ajatuskin.
-nainen
pyörätuolikuskeilla on aikaa odottaa. sitäpaitsi ne elätetään sossuntuilla, jotka työssäkäyvät maksavat, joten saavatkin odottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Naiset, vanhukset ja invalidit ensin. Se kuuluu kansalaistaitoihin.
Mikä kansalaistaito se muka on, että naisten pitäisi päästä hissiin ennen miehiä? Naurettava ajatuskin.
-nainen
kyllä naisille kuuluu avata ovi ja päästää ensin hissiin, mutta äänioikeutta naisille ei pitäisi antaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kiire sillä pyörätuolissa istuvalla on?
Miksi hänen pitäisi päästä ensin?
eihän se käy edes töissä. elää tuilla. luulisi olevan aikaa jonottaa