Saat 250.000 euroa, miten se vaikuttaa elämääsi?
Tulen tänä vuonna saamaan 250.000 euroa nettona. Kyseessä on mieletön raha, joka ei kuitenkaan muuta elämää täysin: En voi tietenkään jäädä pois työelämästä, enkä saisi edes asuntolainaa kokonaan maksetuksi.
Voisin esimerkiksi ostaa sähköauton ja elää leveämmin. Mutta parasta olisi varmasti sijoittaa merkittävä osa rahoista. Toisaalta osakekurssit saattavat heilahdella tällä hetkellä paljonkin ja inflaation jatkuva nousu saattaa laskea arvostusta tosi isosti. Myös sijoitusasunnon ostaminen juuri nyt on mielestäni kyseenalaista, kun neliöhinnat saattavat tippua vielä reilummin lähivuosina.
Miten 250 000 euroa vaikuttaisi sinun elämääsi? Mitä tekisit omalla kohdallasi?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Sain viime vuonna. Ei muuttanut mitään, elämäni on pitkään jo ollut hyvää ja ihanaa. Eikä raha ole ollut itselleni koskaan mikään hyvän elämän tae.
Minä saan joka ilta, joskus päivälläkin
Vierailija kirjoitti:
Olen sillä lailla turvallisuushakuinen että n. 200te menisi asuntolainan maksuun, pieni osa sijoituksiin ja sitten pystyisi palkasta joka kk sijoittamaan jonkun osan ja näin tulisi ajallinen hajauttaminen hoidettua. Ehkä ostaisin/ottaisin leasingilla vähän käytetyn sähköauton tuon nykyisen dieselin tilalle.
Onko sinulla jo 200 000 euroa asuntolainaa, jonka maksaisit pois? Jos on, niin ihmettelen miten koet olevasi turvallisuushakuinen. Minä en olisi ottanut tuon suuruista lainaa, jos samalla joutuisin ajamaan diesel-autolla. Laina on liian iso minulle, vaikka pankki olisi sen myöntänytkin.
Ostin autoni käteisellä ja sain kiinteäkorkoista asuntolainaa alle 1% korolla, mutta silti en olisi ottanut lainaa noin paljon. Nythän vaihtuvakorkoisten lainojen korot ovat, hmm, hieman korkealla. Olen kohta säästänyt tarpeeksi uutta autoa varten.
Velat pois
Uusi auto
Vähän käyttörahaa
Loput sijoituksiin
Työpaikka vaihtuisi mukavemmaksi, kun ei tarvitsisi rahan takia itseään myydä.
Ei vaikuttaisi, kun olen velaton ja ostin juuri kesämökin.
Ehkä voisin vaihtaa autoa, tosin niissäkin toimitushaasteita ym joten en ehkä just nyt.
pistäsin rahastoon todennäköisesti.
En oikeataan tarvitse mitään, joten en keksi mihin käyttäisin. Ehkä vois tehdä jonku ökyloman (lento 1 lk) vaikka Japaniin.
Sain viime vuonna tilille yli 200 000 €. Ei ole vielä mitään erikoisempaa tapahtunut. Elämä jatkuu entisellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustaisin oman yrityksen, selviytyisin tuon rahan turvin ensimmäiset vuodet kunnes myynti alkaa kulkea. Osa sijoituksiin ja vaikka 20k ihan vaan tilille makaamaan yllätysmenoja varten. Tekisin myös erään taideprojektin johon palkkaisin tekijöitä. Omalla kohdallani elämä muuttuisi siis merkittävästi.
Mitä se sun yritys tekis?
Koodailua ja muuta it-hommaa alihankkijana isoille firmoille. En siis tarvitsisi sinänsä suurta pääomaa tähän hommaan, mutta raha turvaisi oman palkan alkuvaiheessa. Asiakaspohjan vakiinnuttamiseen voi mennä aikaa.
Haha ei tuommoseen yritykseen tarvi euroakaan alkupääomaa
No tartteehan. Vai aattelitko, että heti ensimmäisestä kuukaudesta on niin paljon tunteja, että niillä maksaa itelleen palkkaa JA jemmaa syrjään sitä varten, jos tulee kausia jolloin ei ole tarpeeksi tunteja?
Itse aloitin yrittämisen käännösalalla niin, että tein sitä ensin osapäiväisesti muiden hommien ohella ja vähitellen jätin pois niitä muita hommia, kun käännöstyö alkoi lyödä leiville, asiakkaita oli riittävästi ja rahaakin oli jo säästössä. En tarvinnut alkupääomaa missään vaiheessa. Ei tällaisiin asiantuntijahommiin yrittäjänä ihan oikeasti välttämättä sitä tarvita.
Eli sinäkin olisit tarvinnut pääomaa. Senhän takia sä pidit toisen työn siinä rinnalla koska sulla ei sitä pääomaa ollut.
Meinasin siis vain sitä, että jos sulla on tällainen haave, niin ei tarvitse odotella mitään 250 000 euron onnenkantamoista sen toteuttamiseen, vaan se on aivan mahdollinen ilmankin.
Toki siitä 250 000 eurosta ei olisi haittaa ollut, se olisi ollut sitten vaihtoehtoinen reitti.
En toisaalta kyllä tiedä, olisinko silti hypännyt yrittäjäksi kertarysäyksellä. Se olisi ollut stressaavaa, kun alussa ei välttämättä ole niitä töitä ja asiakkaita täysipäiväisesti, ja olisi joutunut pyöritttelemään peukaloitaan. Koin hyväksi ja stressittömäksi tämän tavan, jolla itse asian tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustaisin oman yrityksen, selviytyisin tuon rahan turvin ensimmäiset vuodet kunnes myynti alkaa kulkea. Osa sijoituksiin ja vaikka 20k ihan vaan tilille makaamaan yllätysmenoja varten. Tekisin myös erään taideprojektin johon palkkaisin tekijöitä. Omalla kohdallani elämä muuttuisi siis merkittävästi.
Koodailua ja muuta it-hommaa alihankkijana isoille firmoille. En siis tarvitsisi sinänsä suurta pääomaa tähän hommaan, mutta raha turvaisi oman palkan alkuvaiheessa. Asiakaspohjan vakiinnuttamiseen voi mennä aikaa.
No tartteehan. Vai aattelitko, että heti ensimmäisestä kuukaudesta on niin paljon tunteja, että niillä maksaa itelleen palkkaa JA jemmaa syrjään sitä varten, jos tulee kausia jolloin ei ole tarpeeksi tunteja?
Itse aloitin yrittämisen käännösalalla niin, että tein sitä ensin osapäiväisesti muiden hommien ohella ja vähitellen jätin pois niitä muita hommia, kun käännöstyö alkoi lyödä leiville, asiakkaita oli riittävästi ja rahaakin oli jo säästössä. En tarvinnut alkupääomaa missään vaiheessa. Ei tällaisiin asiantuntijahommiin yrittäjänä ihan oikeasti välttämättä sitä tarvita.
Toki, mutta jos on jo valmiiksi IT-talossa töissä, niin ei ole mitenkään epätavallista, että työsopimus kieltää oman firman, jos se katsotaan kilpailevaksi yritykseksi. Mä en voisi alkaa omaan piikkiin siis töitä tehdä ja pysyä työpaikassani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta jos on jo valmiiksi IT-talossa töissä, niin ei ole mitenkään epätavallista, että työsopimus kieltää oman firman, jos se katsotaan kilpailevaksi yritykseksi. Mä en voisi alkaa omaan piikkiin siis töitä tehdä ja pysyä työpaikassani.
Hmm niin joo, varmaan se on siinä mielessä erilainen kuin käännösala. Hyvä pointti.
Ostaisin ehkä asunnon tai sijoitusasunnon, jos vuokratuloilla voisi elellä. En tiedä, paljonko siitä menisi veroja ym. Mutta pelkästään tuolla summalla ilman korkoja eläisi 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sillä lailla turvallisuushakuinen että n. 200te menisi asuntolainan maksuun, pieni osa sijoituksiin ja sitten pystyisi palkasta joka kk sijoittamaan jonkun osan ja näin tulisi ajallinen hajauttaminen hoidettua. Ehkä ostaisin/ottaisin leasingilla vähän käytetyn sähköauton tuon nykyisen dieselin tilalle.
Onko sinulla jo 200 000 euroa asuntolainaa, jonka maksaisit pois? Jos on, niin ihmettelen miten koet olevasi turvallisuushakuinen. Minä en olisi ottanut tuon suuruista lainaa, jos samalla joutuisin ajamaan diesel-autolla. Laina on liian iso minulle, vaikka pankki olisi sen myöntänytkin.
Ostin autoni käteisellä ja sain kiinteäkorkoista asuntolainaa alle 1% korolla, mutta silti en olisi ottanut lainaa noin paljon. Nythän vaihtuvakorkoisten lainojen korot ovat, hmm, hieman korkealla. Olen kohta säästänyt tarpeeksi uutta autoa varten.
200te on keskimääräinen asuntolainan määrä, eikä perheasuntoa edes paljon halvemmalla saa ellei asu jossain korvessa. Toki tämä on yhdessä puolison kanssa, mutta kyllä, maksaisin molempien osuuden pois samalla kertaa, koska me olemme perhe. Toki tekisimme jonkun sopimuksen siitä miten toimittaisiin erotilanteessa, tai muuttaisimme esim talon omistussuhteen sellaiseksi että omistan isomman osan.
Vierailija kirjoitti:
Heitän emnnännän ulos ja otan koiran tilalle.
Viekö emäntä puolet mennessään?
Hienoa AP! Hyvin hallittuna tuo rahamäärä tuo iloa sinulle ja läheisillesi lopun ikää! :)
250 000 euroa sijoittaisin n. 5-10 eri osinkoa maksavaan yhtiöön. Tavoitteena saada ~5% tuotto verojen jälkeen /vuosi. Tämä tarkoittaisi 12 500€/vuosi ylimääräistä tuloa, eli vastaisi n. 2000€/kk palkankorotusta noin vertailun vuoksi.
Tuo 12 500€ ylimääräisen tulon jakaisin neljään osaan:
10%, eli n. 1250 euroa hyväntekeväisyyteen (esim. Ukraina, Unicef, Punainen risti, jne.)
n. 3000€/ vuosi ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. --> Säästöä tulevaisuuteen.
n. 6000€ / vuosi investoisin takaisin osakemarkkinoille. --> Investointia tulevaisuuteen.
n. 2250€/ vuosi käyttäisin elintason nostoon, eli harrastuksiin, matkoihin, ruokaan, jne. --> Investointia henkiseen hyvinvointiin ja elämän laatuun.
Tällä tavalla saan välittömästi iloa elämään, pääoma voi hyvin ja kasvaa, sekä voin tehdä enemmän hyvää.
Mä saisin ostettua vihdoin kunnon silmälasit ja uuden sängyn. Lisäksi olisi varaa hankkia pari implanttia narskuttelun takia murentuneiden poskihampaiden tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinäkin olisit tarvinnut pääomaa. Senhän takia sä pidit toisen työn siinä rinnalla koska sulla ei sitä pääomaa ollut.
Meinasin siis vain sitä, että jos sulla on tällainen haave, niin ei tarvitse odotella mitään 250 000 euron onnenkantamoista sen toteuttamiseen, vaan se on aivan mahdollinen ilmankin.
Toki siitä 250 000 eurosta ei olisi haittaa ollut, se olisi ollut sitten vaihtoehtoinen reitti.
En toisaalta kyllä tiedä, olisinko silti hypännyt yrittäjäksi kertarysäyksellä. Se olisi ollut stressaavaa, kun alussa ei välttämättä ole niitä töitä ja asiakkaita täysipäiväisesti, ja olisi joutunut pyöritttelemään peukaloitaan. Koin hyväksi ja stressittömäksi tämän tavan, jolla itse asian tein.
Näinhän se on, ja olen yritystä perustamassakin - myös ilman tuota 250k summaa. Mutta olisi se vaan niin paljon huolettomampaa tuollaisessa tilanteessa. Luultavasti yrityskin lähtisi nopeammin lentoon kun olisi stressi tipotiessään.
Juuri juttelin erään hierojan kanssa joka kertoi että hänellä meni 3 vuotta riittävän asiakaspohjan kerryttämiseen. Ei ihan pieni aika ilman hyviä säästöjä ja ilman lainaa.
Maksaisin ensin pois opintolainat 35 000 euroa.
Omat ja vaimon lainat pois, lapselle oma asunto. Jos jotain jäisi jäljelle, niin varmaan tehtäisiin rouvan kanssa joku kiva lomamatka.
Osa lainanmaksuun ja osan sijoittaisin hyvin osinkoa maksaviin firmoihin.
Asuntolainaa ei enää ole ja pidän kodistamme.
Ostaisin 100 000 e metsää, koska haluaisin omistaa metsää (en juuri hakkaisi).
Ostaisin hienomman veneen, jossa ei olisi niin paljon remppaa kuin nykyisessä. N. 50 000 e riittäisi meille.
Vaihtaisin auton (15 000 e) ja kävisin lomalla perheen kanssa (7000 e).
Sijoittaisin loput muutamaan rahastoon. Korkoa korolle, olisi aika mainio tuotto.