imettäminen on takapuolesta
Saako näin edes sanoa? Joka kerta pullistuu otsasuoni vihasta ja tuntuu, että vauva on ihan tahallaan nälkäinen. Lapsi on nyt 3 kk ja viikko sitten rupesin syöttämään pullosta kaikki päivät, illalla ja yöllä annan tissiä. Olo on kuin toisella ihmisellä! Jaksan seurustella lapsen kanssa paljon paremmin, ruokkiminen on oikeasti(välillä) sitä "ihanaa silmiin tuijottelua", jota neuvolan täti joskus lupasi.
Kyllähän entisaikaankin oli imettäjiä, "koko kylä imetti" tai lapsille annettiin mitä milloinkin korvikkeena.
Imetykselle ja täysimetykselle on vaihtoehtoja.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietinkin juuri yks päivä miten nykyisin suhtaudutaan imetykseen, onko se neuvolatädin mielestä se ainoa oikea tapa ruokkia lasta? Ja kuinka moni äiti tuntee ahdistusta tai huonommuutta jos imetys ei onnistu, tai jos ei muuten vaan koe sitä itselleen sopivaksi? Itse olen synnyttänyt 90-luvulla ja minua kehotettiin jo laitokselta lähtiessä varaamaan kotiin tuttelia, vauva oli yli 4kg. Kotona ehkä 3 viikkoa yritin imettää ja lisäksi piti kuitenkin antaa tuttelia. Itse koin imetyksen todella epämiellyttäväksi niin henkisesti kuin ruumillisestikin joten lopetin kokonaan. Lapsi nukkui kuukauden ikäisestä yöt hyvin, eikä ole allerginen vielä tänä päivänäkään. Ihan turha sitä imetystä nostaa jalustalle tai stressata siitä. Korviketta antava äiti ei ole yhtään sen huonompi kuin imettävä äiti. Eikä ne pullojen pesut mitenkään iso asia ollut, kattilassa lämmitin maidonkin kun ei ollut edes mikroa:)
Kyllä nykyäänkin lähdetään siitä, että imettäminen on ainoa ja oikea tapa ruokkia lapsi, ja näkeehän sen tämänkin keskustelun kommenteista, että joillekin imettäneille tuntuu olevan kamalaa, että joku toinen ei sitten imetäkään. Neuvoloissa suhtautuminen vaihtelee, mutta onneksi ainakin osa terkkareista on fiksuja, ja ymmärtävät, että joskus se pulloruokinta vain on paras ratkaisu, vaikka totta kai imetys olisi vielä parempi.
Nyt teet kyllä omia tulkintojasi. Ei kukaan ole väittänyt, että pulloruokinta olisi pahasta. Meidän mielestä vain imetys on helpompaa, koska vauvan ruoka on aina mukana, sopivan lämpöisenä, eikä tarvitse miettiä onko maito vanhentunutta tai pilaantunutta. Öisin ei tarvitse nousta sängystä ylös, vaan voi nukkua koko yön rauhassa. Vauva käy tissillä heräämättä. Minulla on siis kokemusta molemmista imetyksestä ja pulloruokinnasta, ja minun mielestäni imetys on helpompaa. En väitä, että mielipiteeni on absoluuttinen totuus, sillä ymmärrän, ettei kaikilla maitoa tule välttämättä riittävästi tai on muita vaikeuksia imetyksessä.
Siirry imettämisestä pulloruokintaan.
Juuri näin, OP!
Täälläkin moni kehuu omaa imetyspolkuaan, sen helpoutta, onnea ja autuutta. Hienoa! Onneksi olkoon sinulle!
Itse olen imettänyt kaksi lasta, toista 7kk ja toista 6kk. En varmasti olisi imettänyt noinkaan pitkään, jos olisin vaatinut itseltäni täysimettämistä. Tunnistan niin nuo ajatuksesi! Vauva tuntui pohjattomalta kaivolta, joka imi minusta maidon mukana kaiken energian, elämänilon sekä henkiset ja fyysiset voimat. Kun tajusin siirtyä osittaiseen pulloruokintaan, tuntui, että värit palasivat elämään ja osasin vihdoin nauttia vauvastani. Silloin viimeistään totesin, että mieluummin pulloruokittu vauva, jolla on jaksava äiti kuin puoliunessa hortoava zombi ja tissi.
Tehkää äidit omat ratkaisunne lapsen ruokinnan suhteen. Pulloruokittu, imetetty, jotain siltä väliltä, kunhan on ruokittu ja rakastettu lapsi. Älkääkä ajatelko, että teidän täytyy kenellekään selitellä omaa valintaanne. Rakkautta kaikille äideille, lapsia ja toisiamme kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
imettäminen on takapuolesta
Teet sen ilmeisesti väärin.
Tämä on täyttä valetta. Äidinmaito kuhisee bakteereja. On myytti, että äidinmaito on steriiliä. Ei ole ellei sitä pastöroi. Myös äidinmaidossa alkaa holtiton bakteerikasvusto kukoistaa, jos jättää pumpattua maitoa huoneenlämpöön.