imettäminen on takapuolesta
Saako näin edes sanoa? Joka kerta pullistuu otsasuoni vihasta ja tuntuu, että vauva on ihan tahallaan nälkäinen. Lapsi on nyt 3 kk ja viikko sitten rupesin syöttämään pullosta kaikki päivät, illalla ja yöllä annan tissiä. Olo on kuin toisella ihmisellä! Jaksan seurustella lapsen kanssa paljon paremmin, ruokkiminen on oikeasti(välillä) sitä "ihanaa silmiin tuijottelua", jota neuvolan täti joskus lupasi.
Kyllähän entisaikaankin oli imettäjiä, "koko kylä imetti" tai lapsille annettiin mitä milloinkin korvikkeena.
Imetykselle ja täysimetykselle on vaihtoehtoja.
Kommentit (45)
Jos et tykkää imettää, et imetä. Ei se lapsi siihen kuole, nykyään on saatavilla muutakin ravintoa kuin äidinmaito.
Ihan turhaan lässytätte, että teistä imettäminen on ihanaa ja parasta. Koettakaa ymmärtää, että muut ihmiset ei ole sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa! Se lapsihan on joka tapauksessa nälkäinen ja joudut ruokkimaan sen, ja pullosta syöttämisessä on vain isompi vaiva. En ole mikään imetysfanaatikko, mutta olisin ollut liian laiska korvikkeen lämmittämiseen ja pullojen pesuun. Imettämisessä ei ollut mitään hommaa, sen kun löhösi sohvalla ja katsoi telkkaria ja vauva söi ja oli tyytyväinen. Hyvällä omallatunnolla sai itse vaan olla.
Imettäminen on paljon vaivalloisempaa ja sotkuistakin. Ei ihme ettei ap jaksa. Ei kellään ole mielenkiintoa eikä aikaa istuskella tuntikausia päivittäin ruokkimassa. Paljon helpompaa kaikkien kannalta antaa pullosta ruoka ja jatkaa sitä mitä oli tekemässä.
En ole tuo, jota lainasit, mutta millä lailla imetys on vaivalloisempaa? Enemmän vaivaa on korvikkeen lämmittämisessä ja pullojen pesussa ja keittämisessä kuin paidan laskemisessa alas tai nostamisessa ylös ja tissin tuikkaamisessa suuhun.
Kuulostaa siltä, että pullolla yritetään vauhdittaa sitä syömistä, ettei tarvitse "jumittaa" paikallaan niin pitkään.
Osittaisimetin esikoista ekat viikot ja sain siitä hommasta nopeasti tarpeekseni. Päivittäinen pullojen pesu ja kuuraus se oli vasta takapuolesta, joten olin hyvin onnellinen kun pääsin niistä eroon ja sain vaihdettua täysimetykseen. Joo, kyllähän siinä selkä meni kun istuit vähän epäergonomisessa asennossa tunninkin kerrallaan kun muksu nukahti rinnalle, mutta helpotti kyllä. Sai katsottua vaikka sitä Netflixiä samalla kaikessa rauhassa ilman ylimääräistä sotkua. Sängyssä syöttäessä alle kosteussuoja, ettei valu maitoa joka paikkaan.
Kuopus oli vielä helpompi, kun ei missään vaiheessa ole syönytkään kuin 5-15min kerrallaan. Nukkumaankäydessä saattaa mennä 20min, mutta kun pakko on laittaa kuitenkin nukkumaan, niin väliäkö sillä. Kuopuksella oli varmaan helpompi alku, kun imetin yhä esikoista hänen syntyessään ja imetän muuten edelleenkin. Esikoinen on nyt 2v ja kuopus on 11k.
Ainoa asia, mikä imetyksessä on tällä kokemuksella pyllystä, on yösyötöt, kun lapsi haistaa maidon ja herää syömään niin kauan kuin on samassa huoneessa. Se tissi on se lohtu, niin isäkään ei kelpaa laittamaan takaisin nukkumaan.
Avaa korvike tetra, kaada korvike pulloon, pullo mikroon. Plim valmista. 5 min myöhemmin lapsi täynnä seuraavat 3-4 tuntia eikä vaadi ruokaa 20min välein kuten imetetty vaatii. Korvikkeen pystyy myös tarjoamaan huoneenlämpöisenä. Ei tarvitse sotkea itseään, ei paljastella rintojaan eikä ole niskat jumissa.
Pulloruokinnassa eniten tosiaan ärsytti se pullojen peseminen, mutta nykyään on saatavilla sellaisia mikrosterilointipusseja ja -kupuja, joilla pullojen yms. sterilointi käy käden käänteessä, eikä tarvitse keittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa! Se lapsihan on joka tapauksessa nälkäinen ja joudut ruokkimaan sen, ja pullosta syöttämisessä on vain isompi vaiva. En ole mikään imetysfanaatikko, mutta olisin ollut liian laiska korvikkeen lämmittämiseen ja pullojen pesuun. Imettämisessä ei ollut mitään hommaa, sen kun löhösi sohvalla ja katsoi telkkaria ja vauva söi ja oli tyytyväinen. Hyvällä omallatunnolla sai itse vaan olla.
Imettäminen on paljon vaivalloisempaa ja sotkuistakin. Ei ihme ettei ap jaksa. Ei kellään ole mielenkiintoa eikä aikaa istuskella tuntikausia päivittäin ruokkimassa. Paljon helpompaa kaikkien kannalta antaa pullosta ruoka ja jatkaa sitä mitä oli tekemässä.
Millä lailla sotkusta? Tosissani mietin.
Kun imettää niin toisesta rinnasta suihkuaa maitoa, myös jos lapsi irroittaa otteen rinnasta niin se suihkuava maito sotkee kaiken. Maidokerääjien kanssa pelaaminen vain lisää sotkuisuutta. Lisäksi imettäminen. Vähimmillään käytin siihen 6 tuntia päivästä ja enimmillään 11 tuntia, siis valveillaolo ajasta, en laske tähän öitä. Eikä todellakaan ollut mitenkään mieltä virkistävää kaivaa valtavaa rintaa esiin jossain puistossa tai imettää marketin paskaisessa vessassa.
Käytin kestosuojia ja kun toinen rinta tuntui kastelevan liiveissä suojaa, painoin hetken rinnanpäätä sormella vaatteiden läpi, niin se toinen rinta lopetti nopeasti, vaikka toinen rinta jatkoi vauvan suussa. Ei hankalaa, eikä sotkuista. Ekat kaksi viikkoa ehkä sotkuisempaa, mutta sen jälkeen maidontuo tasaantui, eikä maidonkerääjä ollut tarpeen, suojat riittivät. Maidonkerääjän kanssa ei myöskään voi painaa suihkua kiinni. Laitoin käytetyt suojat pesupussiin ja koneeseen yhdessä vauvanvaatteiden kanssa.
En kaivanut rintoja esille, vaan laitoin vauvan paidan alle. Imetysliivit ovat helppokäyttöiset. Harsoja tai huivi lisänäkösuojaksi oli myös aina mukana.
En imettänyt vessoissa vaan vaatteiden sovituskopeissa. Paljon myös rauhallisessa paikoissa istuen. Puistonpenkki oli ok tai vaikka yliopiston leveät portaat silloin, kun kukaan ei niissä näyttänyt kulkevan. Myös kahviloissa huomaamattomalla tyylillä. Esim nurkkapöydässä niin että näin ympäristöni hyvin.
Kerran vanha nainen tuli sanomaan, että ei ollut kahvilassa ollenkaan huomannut, että minulla oli vauva imetyksessä, mutta että oli itse yli 50 vuotta sitten imettänyt samassa pöydässä. "Hienoa, että pitkästä aikaa on taas alettu imettää enemmän", hän sanoi ja iski silmää.
Mietinkin juuri yks päivä miten nykyisin suhtaudutaan imetykseen, onko se neuvolatädin mielestä se ainoa oikea tapa ruokkia lasta? Ja kuinka moni äiti tuntee ahdistusta tai huonommuutta jos imetys ei onnistu, tai jos ei muuten vaan koe sitä itselleen sopivaksi? Itse olen synnyttänyt 90-luvulla ja minua kehotettiin jo laitokselta lähtiessä varaamaan kotiin tuttelia, vauva oli yli 4kg. Kotona ehkä 3 viikkoa yritin imettää ja lisäksi piti kuitenkin antaa tuttelia. Itse koin imetyksen todella epämiellyttäväksi niin henkisesti kuin ruumillisestikin joten lopetin kokonaan. Lapsi nukkui kuukauden ikäisestä yöt hyvin, eikä ole allerginen vielä tänä päivänäkään. Ihan turha sitä imetystä nostaa jalustalle tai stressata siitä. Korviketta antava äiti ei ole yhtään sen huonompi kuin imettävä äiti. Eikä ne pullojen pesut mitenkään iso asia ollut, kattilassa lämmitin maidonkin kun ei ollut edes mikroa:)
Vierailija kirjoitti:
Mietinkin juuri yks päivä miten nykyisin suhtaudutaan imetykseen, onko se neuvolatädin mielestä se ainoa oikea tapa ruokkia lasta? Ja kuinka moni äiti tuntee ahdistusta tai huonommuutta jos imetys ei onnistu, tai jos ei muuten vaan koe sitä itselleen sopivaksi? Itse olen synnyttänyt 90-luvulla ja minua kehotettiin jo laitokselta lähtiessä varaamaan kotiin tuttelia, vauva oli yli 4kg. Kotona ehkä 3 viikkoa yritin imettää ja lisäksi piti kuitenkin antaa tuttelia. Itse koin imetyksen todella epämiellyttäväksi niin henkisesti kuin ruumillisestikin joten lopetin kokonaan. Lapsi nukkui kuukauden ikäisestä yöt hyvin, eikä ole allerginen vielä tänä päivänäkään. Ihan turha sitä imetystä nostaa jalustalle tai stressata siitä. Korviketta antava äiti ei ole yhtään sen huonompi kuin imettävä äiti. Eikä ne pullojen pesut mitenkään iso asia ollut, kattilassa lämmitin maidonkin kun ei ollut edes mikroa:)
Kyllä nykyäänkin lähdetään siitä, että imettäminen on ainoa ja oikea tapa ruokkia lapsi, ja näkeehän sen tämänkin keskustelun kommenteista, että joillekin imettäneille tuntuu olevan kamalaa, että joku toinen ei sitten imetäkään. Neuvoloissa suhtautuminen vaihtelee, mutta onneksi ainakin osa terkkareista on fiksuja, ja ymmärtävät, että joskus se pulloruokinta vain on paras ratkaisu, vaikka totta kai imetys olisi vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jota lainasit, mutta millä lailla imetys on vaivalloisempaa? Enemmän vaivaa on korvikkeen lämmittämisessä ja pullojen pesussa ja keittämisessä kuin paidan laskemisessa alas tai nostamisessa ylös ja tissin tuikkaamisessa suuhun.
Kuulostaa siltä, että pullolla yritetään vauhdittaa sitä syömistä, ettei tarvitse "jumittaa" paikallaan niin pitkään.
Osittaisimetin esikoista ekat viikot ja sain siitä hommasta nopeasti tarpeekseni. Päivittäinen pullojen pesu ja kuuraus se oli vasta takapuolesta, joten olin hyvin onnellinen kun pääsin niistä eroon ja sain vaihdettua täysimetykseen. Joo, kyllähän siinä selkä meni kun istuit vähän epäergonomisessa asennossa tunninkin kerrallaan kun muksu nukahti rinnalle, mutta helpotti kyllä. Sai katsottua vaikka sitä Netflixiä samalla kaikessa rauhassa ilman ylimääräistä sotkua. Sängyssä syöttäessä alle kosteussuoja, ettei valu maitoa joka paikkaan.
Kuopus oli vielä helpompi, kun ei missään vaiheessa ole syönytkään kuin 5-15min kerrallaan. Nukkumaankäydessä saattaa mennä 20min, mutta kun pakko on laittaa kuitenkin nukkumaan, niin väliäkö sillä. Kuopuksella oli varmaan helpompi alku, kun imetin yhä esikoista hänen syntyessään ja imetän muuten edelleenkin. Esikoinen on nyt 2v ja kuopus on 11k.
Ainoa asia, mikä imetyksessä on tällä kokemuksella pyllystä, on yösyötöt, kun lapsi haistaa maidon ja herää syömään niin kauan kuin on samassa huoneessa. Se tissi on se lohtu, niin isäkään ei kelpaa laittamaan takaisin nukkumaan.
Avaa korvike tetra, kaada korvike pulloon, pullo mikroon. Plim valmista. 5 min myöhemmin lapsi täynnä seuraavat 3-4 tuntia eikä vaadi ruokaa 20min välein kuten imetetty vaatii. Korvikkeen pystyy myös tarjoamaan huoneenlämpöisenä. Ei tarvitse sotkea itseään, ei paljastella rintojaan eikä ole niskat jumissa.
Eipä nuo omatkaan muksut ole 20min välein ruokaa vaatineet, vaan samat 3-4h kuin pulloruokitutkin ovat jaksaneet olla, pois lukien tiheän imun kaudet. Yöllä kuopus nukkui jopa 5-7h ihan tyytyväisenä ekat neljä kuukautta, nyt toki heräilee useammin.
Eikä tuo pullon mikrottaminen se ongelma ole, niin kuin sanoin, vaan se mitä seuraa sen jälkeen. Peset sen pullon, keität sen pullon, teet saman päivittäin 3-4 pullolle, niin alkaa kyllästyttää. Been there, done that, paitsi että korvikkeen lisäksi ja myöhemmin sen sijaan saivat lypsettyä maitoa niin oli pumpun osatkin pestävä. Maitoa oli lopulta 54 pussia pakastimessa, kun ei vaan jaksanut pullosta antaa eikä saanut upotettua niin suuria määriä mihinkän ruokiinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla sotkusta? Tosissani mietin.
Kun imettää niin toisesta rinnasta suihkuaa maitoa, myös jos lapsi irroittaa otteen rinnasta niin se suihkuava maito sotkee kaiken. Maidokerääjien kanssa pelaaminen vain lisää sotkuisuutta. Lisäksi imettäminen. Vähimmillään käytin siihen 6 tuntia päivästä ja enimmillään 11 tuntia, siis valveillaolo ajasta, en laske tähän öitä. Eikä todellakaan ollut mitenkään mieltä virkistävää kaivaa valtavaa rintaa esiin jossain puistossa tai imettää marketin paskaisessa vessassa.
OK, mulla ei selvästi ollut suihkutissejä...
Olen siis se, joka osittain imetti, osittain joutui antamaan vastiketta. Mun mielestäni oli ihan älyttömästi isompi päänsärky alkaa aina miettiä, missä saa vastikkeet lämmitettyä jossain puistossa tai marketin vessassa. Olisi ollut helpompi, jos riittävästi maitoa olisi aina kulkenut rinnassa mukana tarjoiluvalmiina.
Joo, tämä suihkuhomma on omiaan hankaloittamaan asiaa. Näköjään joku toinenkin puulämmittävä hevostilallinen ketjussa. Mä kun koskin hevoseen, alkoi maito lentää. Samaten sitä oli sohvapöydällä, lattialla, hyvä ettei ikkunassa. Ennen muuta vauvalla oli vaikeuksia uskaltautua suihkuun kiinni, kun maitoa oli sitten silmässä, nenässä ja väärässä kurkussa. Ilmanko se sitten alkoikin purra, sai sillä pysäytettyä tulvan ilmeisesti. Se ei ollut oikein hauskaa sitten kummastakaan.
Vierailija kirjoitti:
PALJON helpommalla pääsee imettämällä. Mikään ei hirveämpää kuin pullojen pesu ja keittely.
Mieleen tulee hyvin nopeasti lukuisia asioita, jotka ovat hirveämpiä.
Juu ei kaikki tykkää imettämisestä. Minä rakastin sitä ja se toi minulle vain hyvää oloa, mutta yksi tuttu neljän lapsen äiti inhosi imettämistä ja antoi sen neljännen vauvansa aina minulle imetettäväksi jos oltiin samassa paikassa.
Sanoi ihan suoraan inhonneensa imettämistä jokaisen kohdalla, mutta on tehnyt sitä silti suositusten mukaisesti. Hänellä ei ilmeisesti erittyneet mielihyvähormonit sitä kautta, joku blokki?
Noille negatiivisille ajatuksille on ihan nimikin, D-MER, ja ovat ihan aito ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä imetetään rinnoista, ei takapuolesta 🙄
Tällä palstalla riittää kyllä prrseennuolijoita.
Minä imetän vaimoni varpaiden välistä. Pottuvarpaiden.
Vaimo tykkää ja minä tykkään. Mut takapuolesta ei oo kyl tullu imetettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiyslomallahan on nimenomaan aikaa istuskella vauvaa imettämässä. Sähän teet tosi tärkeetä hommaa, olet siinä vauvaa varten ja rakennat suhdetta häneen. Sitä paitsi voit tehdä samalla vaikka mitä; lukea kirjaa, katsoa lempisarjaa, opiskella jne. Se oli mahtavaa aikaa, kaipaan välillä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kaikki tykkää imettämisestä. Minä rakastin sitä ja se toi minulle vain hyvää oloa, mutta yksi tuttu neljän lapsen äiti inhosi imettämistä ja antoi sen neljännen vauvansa aina minulle imetettäväksi jos oltiin samassa paikassa.
Sanoi ihan suoraan inhonneensa imettämistä jokaisen kohdalla, mutta on tehnyt sitä silti suositusten mukaisesti. Hänellä ei ilmeisesti erittyneet mielihyvähormonit sitä kautta, joku blokki?
Jotkut inhoaa sitä kun se vaikuttaa alapäähän, tulee supistuksia ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut inhoaa sitä kun se vaikuttaa alapäähän, tulee supistuksia ym.
En muista tuollaista, ehkä juuri synnytyksen jälkeen saattoi olla niitä jälkisupistuksia? Vai tuleeko joillain sen jälkeenkin?
Kertokaa tyhmälle miksi niitä pulloja keitetään ja steriloidaan. Eihän se tissikään ole steriili eikä mikään muukaan tässä maailmassa. Lapsen suolisto tarvitsee bakteereita jotta mikrobifloora kehittyy. Sterilit tuttipullot ei sovi yhtälöön. Päinvastoin: niitä tuttiosia olisi nimenomaan hyvä pyöritellä iholla ennen kuin antaa lapsen suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli minunkin kokemukseni neljä lasta imettäneenä. Imetystuokiot oli lepoa ja rentoa oloa, siinä täytyy järkätä se tilanne mukavaksi, tyynyjä jne.
Imettäessä kyllä on hyvä ottaa vähän erilainen asenne kuin että hoidetaan tämä nyt alta, se ei ole suorittamista.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tyhmälle miksi niitä pulloja keitetään ja steriloidaan. Eihän se tissikään ole steriili eikä mikään muukaan tässä maailmassa. Lapsen suolisto tarvitsee bakteereita jotta mikrobifloora kehittyy. Sterilit tuttipullot ei sovi yhtälöön. Päinvastoin: niitä tuttiosia olisi nimenomaan hyvä pyöritellä iholla ennen kuin antaa lapsen suuhun.
Koska tuttipullossa huoneenlämmössä maidon jäämissä alkaa kaikenlaisten bakteerien holtiton kasvu ja niitä ei haluta siirtää pienen vauvan kehittymättömään suolistoon.
Tissi ei ole steriili, mutta rinnassa olevassa maidossa ei ole bakteereja. Äidin nännin ihossa voi olla ihoperäisiä bakteereja, mutta siksi nännin huuhtelua vedellä suositellaankin ennen imetystä.