Minkä ikäinen lapsi voi istua etupnekillä jossa on turvatyyny?
Kommentit (17)
Airbagin laukaiseva räjähde on voimakkuudeltaan ilotulitusraketin luokkaa ja mistä sitä tietää, vaikka se jotenkin kolarissa laukeaisi jollain muulla tavalla.
Lukitulla airbag-paikalla olen kuitenkin antanut melkein 130-senttisen 8-vuotiaan istua, istuin on tällöin ollut takimmaisessa mahdollisessa asennossa.
Mä en kans luottais siihen et on kytketty pois päältä...
Sehän olisi hengenvaarallista jos tuo tyyny aukeaisi ja vauva siinä. Eihän autovalmistaja tuollaista riskiä ottaisi....
Mutta asiaan eli toinen lapsi 9 vuotias ja noin 140 cm ja saa silloin tällöin istua etupenkillä. =)
Mä en ainakaan riskeerais lapsen henkeä!
vauvan sitten etupenkille niin valmistaja oli sanonut että ei voi laittaa vauvaa vaan koko airbäg pitää poistaa ja niin sitten tekivät.
12 vuotta ja vähintään 142 cm.
Oma 10 vuotias on kyllä jo yli 142 cm - mutta saa istua edessä ainoastaan silloin kun takapenkillä on häntä pienempiä lapsia. Silloin kun vien hänet ja hänen pelikaverit harjoituksiin, pyydän isomman istumaan etupenkkiin.
Lapset ei koskaan kysenalaistaneet tämän järjestelyn ja menevät kinnamatta takapenkille.
Kaukalollekin turvallisin paikka on takan keskellä. Ja ei kannata luottaa airbagin pois kytkentään, näin sanoo valmistajatkin.
Me kun meidän audia ostettiin niin kyllä meille sanottiin, että sitä varten siinä se mahdollisuus on, että sen voi kytkeä pois päältä. Ei kai ne nyt turhaan niitä tee... Ja montako tapausta olisitte kuulleet, että tuo turvatyyny olisi lauennut, jos se on otettu pois päältä? No ehkä jossain huonommissa automerkeissä tämä olisikin mahdollista, mutta ei audissa.
Lisäksi, jos takapenkillä jo on kaksi turva-istuinta niin ei sinne enää kaukaloa mahdu. Siksikin vauva on pakko laittaa eteen. Minä kun en mitään kamalaa tila-autoa halua ostaa....
Ja se vielä, että lasta on pakko pitää etupenkillä, kun kahdestaan lapsen kanssa autolla ajelee. Varsinkin kun on lapsi, joka ei autossa viihdy ja huutaa aivan koko ajan... Tietysti nyt kun on jo isompi penkki lapsella ja alkanut autossakin paremmin viihtyä niin nyt hän on takapenkillä muiden lasten kanssa.
Muistattekos, että vielä 80 luvullakin autossa lapset istuivat takapenkillä ilman turvavöitä... On tämä nykyajan matkustaminen kuitenkin hieman turvallisempaa. Että tälläistä. =)
Jos kerran siks täytyy etupenkillä pitää!
Kyllä mun iänikuisen vanhassa mazdassa kolme isutinta mahtui takapenkille, taitaa siis olla järkevämpi kuin teidän audinne...
Näin meille on sanonut usempi automyyjä, joten minä en siihen luottaisi.
Ja ainahan se airbagin laukeaminen ei vaadi edes minkäänlaista törmäystä, vasta viime kesänä täällä meillä päin eräs henkilö oli ajellut ihan rauhassa ja yhtäkkiä POKS! Kuski ihmetteli että rengasko puhkesi, mutta ei kun airbag apukuskin paikalta oli lauennut!
Miettikääs siis että laitatteko lapsennen turvatyynyllisellä etupenkille vaikka se ois kytketty pois päältä! Minä en ainakaan laita.
Kyllä minä sata kertaa mieluummin ajaisin vaikka Ladalla jos saan siihen lapseni turvallisesti mahtumaan kuin jollakin " AUDILLA; JOKA ON NIIN HYVÄ AUTOMERKKI ETTEI 100% VARMUUDELLA TURVATYYNY LAUKEA KOSKA HUOLLON SETÄ NAPSAS SEN POIS PÄÄLTÄ" !!!
Kuten jo muissakin viesteissä on todettu, se ei koskaan ole 100% varmaa ellei sitä ole poistettu kokonaan. Älä sitten tule tänne itkemään kun kolarin ajatte ja turvakaukalo on tuhannen pillun päreinä... Ja miten kävi vauvaraukalle...
Vierailija:
Me kun meidän audia ostettiin niin kyllä meille sanottiin, että sitä varten siinä se mahdollisuus on, että sen voi kytkeä pois päältä. Ei kai ne nyt turhaan niitä tee... Ja montako tapausta olisitte kuulleet, että tuo turvatyyny olisi lauennut, jos se on otettu pois päältä? No ehkä jossain huonommissa automerkeissä tämä olisikin mahdollista, mutta ei audissa.Lisäksi, jos takapenkillä jo on kaksi turva-istuinta niin ei sinne enää kaukaloa mahdu. Siksikin vauva on pakko laittaa eteen. Minä kun en mitään kamalaa tila-autoa halua ostaa....
Ja se vielä, että lasta on pakko pitää etupenkillä, kun kahdestaan lapsen kanssa autolla ajelee. Varsinkin kun on lapsi, joka ei autossa viihdy ja huutaa aivan koko ajan... Tietysti nyt kun on jo isompi penkki lapsella ja alkanut autossakin paremmin viihtyä niin nyt hän on takapenkillä muiden lasten kanssa.
Muistattekos, että vielä 80 luvullakin autossa lapset istuivat takapenkillä ilman turvavöitä... On tämä nykyajan matkustaminen kuitenkin hieman turvallisempaa. Että tälläistä. =)
Omakohtainen kokemus tästä:( Vauhtiakaan ei ollut kuin 40 km tunnissa. Onneksi oli kaikki lapset takapenkillä istuimissaan ja kaukaloissaan. Ihme jos ei audiin mahdu kolmea istuinta taakse, kun meidänkin pikkuautoon saa laitettua kaksi turvaistuinta ja kaukalon.
Turvatyyny ja lapset
Turvatyynyn aiheuttamista kuolemista useimmat ovat sattuneet lapsille. Kuolleista osa on ollut selkä ajosuuntaan kiinnitettävissä vauvan turvakaukaloissa. Turvakaukaloa ei ole saanut missään vaiheessa kiinnittää turvatyynyllä varustetulle istuimelle.
Kaikki vanhemmat lapset ovat kuolleet sen takia, että eivät ole olleet kiinnitettyinä turvalaitteisiin tai ovat olleet niissä virheellisesti kiinni. Jopa oikein kiinnitettynä lapsella voi olla vaara loukkaantua vakavasti, jos hän kumartuu eteenpäin esimerkiksi radion takia, jolloin pää tulee liian lähelle täyttyvää turvatyynyä. Selkä ajosuuntaan kiinni-tettävät lasten turvalaitteet sijoitetaan takaistuimelle. Takaistuin on ollut aina etupenkkiä turvallisempi ja on sitä nyt aiempaa enemmän.
Silloin kun etumatkustajan paikalla ei ole turvatyynyä tai turvatyyny voidaan on/off-kytkimellä poistaa käytöstä, lasta saa kuljettaa myös etupenkillä. Silloinkaan ei suositella istumista selkä ajosuuntaan. Kasvot ajosuun-taan turvatyynypaikalla lasta kuljetettaessa auton istuin siirretään kiskoillaan taaimpaan asentoonsa. Auton käyttöohjekirjassa esitetään mallikohtaiset ohjeet lasten kiinnittämisestä.
että onneksi itse saan istua siinä ja ajaakin
nimim 151 cm
Mutta niin me luotammekin audin avaimella pois kytkettävään tyynyyn. Ja sillä piste. Ei siitä sen kummemmin tarvitse keskustella... Jokainen tyylillään...
Meillä on isot ja turvalliset istuimet lapsilla, joten niitä ei kolme takapenkille OIKEIN laitettuna mahdu. Mutta hyvä jos pienempiin ja vanhempiin autoihin niin mahtuu. =) Ne vanhat autot taas ovat niin ohuita ja siksi turvattomia, että vaikka meillä lapset olisivat ilman istuimia kolarin sattuessa autossa ja teidän lapset vanhassa autossa vaikka kuinka turvallisissa istuimissa niin todennäköisesti meidän lapsemme selviäisivät hieman paremmin...
Eli tällä lailla. =) Poikettiin hieman aiheesta, mutta kivaa näin.. ;)
Airbagillisellä paikalla en varmaan antaisi alle 10-vuotiaan istua. Ei paljon naurata, jos pieneltä lapselta irtoaisi pää sen airbagin tähden.