Vaimon alkoholin käyttö huolestuttaa ja ärsyttää :(
Otsikko kertoo oleellisimmat. Tilanne ei ole aina ollut tällainen, vaan on pikkuhiljaa muotoutunut sellaiseksi. Aiemmin otti viikonloppuisin jompana kumpana päivänä. Sitten molempina, josta seuraava siirtymä on ollut myös arki-iltoihin. Nyt selviä iltoja on jo vähemmän kuin juopuneita..
Olen yrittänyt nyt hyvällä jo parin vuoden ajan tästä asiasta puhua, mutta ei tule mitään. Luvataan kyllä että joo pitää vähän rajoittaa, mutta viikon jälkeen ollaan taas samassa tilanteessa. Eilen paloi hermot oikein kunnolla, ja sanoin että tämän on PAKKO loppua, johon vastaus oletetusti oli jotain ympäripyöreää. Nyt olen henkisesti siinä pisteessä että olen valmis tarpeen vaatiessa vaikka eroamaan jottei minun ja lasten tarvitsisi katsella tätä touhua ainakaan ihan jatkuvasti, mutta en usko että puoliso vielä ymmärtää tilanteen vakavuutta ja todellista eron uhkaa. Tässä on myös merkittäviä terveysriskejä hänelle, painoa on alkanut kertymään eikä verikokeissa ole käynyt vuosikausiin.. Olisi erittäin ikävää että lapset menettäisivät äidin nuorella iällä :(
Onko kohtalotovereita, mikä oli viimeinen niitti? Miten toimit, tuliko ero vai paraniko tavat?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten monta annosta juo viikossa?
Mitä väliä sillä on, jos aloittaja on kyllästynyt katselemaan touhua?
Tiedän vaan kun suomessa on monta ihmistä jotka luokittelevat esim. lauantaisin yhden saunakaljan ottavat alkoholisteiksi. Suomessa on täysin kieroutunut suhde alkoholiin lähes kaikilla. Miksi?
Koska kaikkialla on valtavia ongelmia alkoholin vuoksi ja suurella osalla ihmisistä ne ovat erittäin omakohtaisia.
Jos on kasvanut alkoholistin lapsena ja nähnyt miten omat kaverit kuolevat alle nelikymppisinä viinaan, on mahdollista, että syntyy aika tiukka asenne aineeseen.
En tiedä itse jaksaisinko muuta kuin ottaa lapset ja lähteä. Olen kasvanut alkoholistiperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro millainen on tilanne? Juoko sen 2-4 annosta illassa vai oikean kaatokännin? Juoko lasten nähden?
Alkoholismi on aina ongelma, mutta pieni tissuttelu on eri asia kuin kaikkia traumatisoiva juominen.
Minua lapset eivät ikinä näe humalassa, vaan juon muutaman oluen kun olen saanut heidät nukkumaan. Olen miettinyt mutta en keksi millä tavalla he voisivat kärsiä siitä.
Tuo on totta. On heitä, jotka juovat 3-6 olutta tai 1/2 pulloa viiniä joka ilta lasten mentyä nukkumaan. Sitten on heitä, jotka juovat päivittäin 1-2 pulloa kirkasta, heti aamusta alkaen. Alkoholisteja molemmat, mutta haitat perheenjäsenille toki erilaiset.
On myös kausi juoppoja, jotka saattavat olla useamman kuukaudenkin täysin juomatta, mutta kuitenkin säännöllisesti lähtee useiden päivien tai viikkojen täysränni päälle.
Mihin ryhmään Sinä kuulut ja miten pääsit vapaaksi alkoholismistasi?
On tehtävä selväksi, että juomisen on loputtava. Eli on suostuttava hoitoon.
Jos puoliso ei siihen suostu, niin sinä ja lapset lähdette.
Tee tämä selväksi.
Suosittelen Minnesota-tyyppistä hoitoa, jota Suomessa on tarjolla muutamassa paikassa. Minulla on useita tuttuja, jotka ovat tuolla hoidolla päässeet alkoholista eroon ja parisuhteetkin on pelastuneet. Kannattaa vaikka googlata sanoilla Minnesota-hoito. Tuossa hoitomuodossa otetaan alkoholistin läheisetkin huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on aina ongelma, mutta pieni tissuttelu on eri asia kuin kaikkia traumatisoiva juominen.
Minua lapset eivät ikinä näe humalassa, vaan juon muutaman oluen kun olen saanut heidät nukkumaan. Olen miettinyt mutta en keksi millä tavalla he voisivat kärsiä siitä.
Muutaman oluen? Joka iltako? Toivottavasti ei, sillä se kuulostaisi jo aika huolestuttavalta.
Pieni tissuttelu, joka on jatkuvaa, on sekin yksi alkoholismin muoto. Päihderiippuvuus on hyvä sana, koska se kertoo hyvin mikä on ongelma: riippuvuus päihteestä. Siis se että tarvitsee päihteitä eikä pysty olemaan ilman. Päihteillä yritetään korvata jotain muuta puuttuvaa: niillä lääkitään kyvyttömyyttä kohdata omia tunteitaan, tai "parannetaan" yksinäisyyttä, tai yritetään rentouttaan itsensä kun muuten ei enää pysty rentoutumaan. Pieni hiprakka tuo hyvän olon ja rentouttaa, mutta jos sitä tarvitsee jatkuvasti, jokin on vialla.
Alkoholisti käyttää alkoholia elämisen ja elämän kohtaamisen korvikkeena. Kun tulee isompi kriisi, tissuttelijalla on riski turvautua juomiseen yhä enenevässä määrin. Oma siskoni on hyvä esimerkki tästä: hän tissutteli n. 10 vuotta ja pystyi käymään töissä eikä kukaan arvannut (edes minä) hänen alkoholiongelmansa laajuutta. Sitten tuli ero ja potkut töistä ja juominen riistäytyi täysin käsistä. Nyt on mennyt terveys ja rahat.
Suosittelen AP:ta lukemaan kirjan "Viimeinen pisara". Se on auttanut minua ymmärtämään alkoholismia. Läheisen ihmisen juomisen ja alamäen seuraaminen avuttomana vierestä särki sydämeni, se on niin kauheaa etten toivo sitä kenellekään. Opin myös että päihderiippuvaista ei voi auttaa jos hän ei itse myönnä että hänellä on ongelma. Vaikka tekisit mitä, hän ei lopeta juomista (tai muuta aineiden käyttöään). Kuningas Alkoholi tulee alkoholistille aina ensin, sitten vasta omat lapset, puoliso, oma terveys, elämä, rahat....
Onko tilanne muuttunut? Sydäntä särkee lukea tällaista omassa kaveriporukassa paljolti samanlainen tilanne, tuntuu niin pahalta katsoa,kun mies yrittää ymmärtää j auttaa vaimoaan, hoitaa kodin ja lapset töiden lisäksi ja rouva vain bilettää ja kohtelee miestään kuin roskaa.
Koko hiihtoloma meni tällä rouvalla pubissa notkuen, lapset viettivät kolmisin isän kanssa hiihtolomansa.
Jonkinlainen kriisi tällä naisella varmaan on itsensä kanssa, ehkä alkanut miettiä,oliko elämä tässä,kun ovat nuorina yhteen menneet. Toivoisin vain niin kovasti, että mies saisi sanottua tälle vaimolle, että joko perhe tai alkoholi...
Ei alkoholisti lopeta, ennen kuin käy todella pohjalla. Laita kova kovaa vasten ja lähde lasten kanssa pois.
Kuvaa pullot ja juomisen määrät todisteeksi. Näet samalla kuinka paljon hän juo viikko/ kuukausitasolla. Ota yhteys hänen työpaikalleen ja työterveyshuoltoon hoitoonohjauksen vuoksi. Hänen on haluttava hoitoa, ellei halua, sinulla on velvollisuus pelastaa lapset ja itsesi, hän joko sortuu tai raitistuu.