♥~♥ HELMINAUHAT TIISTAINA ♥~♥
Kommentit (17)
Minä kun luulin, et tää oli ohi, mut ei näköjään. =( Taas alkoi tänä aamuna ne hirveet vatsakivut (ylävatsa nipistelee tosi kipeesti) - samanlaista ku lauantai aamulla, ja se kestikin sit koko päivän. Huoh, eipä päästä tän päiväseen MLL:n perhekahvilaankaan. Menis nyt pian ohi tää kamaluus! Niska on jo aika hyvin palautunut, mut kurkkukin on edelleen vähän kipeä.
Nyt pitää mennä taas pötköttään tohon sohvalle, nii järkyt nää kivut. Parempaa tiistaita muille!
Minni & [color=teal]Mulperi [/color]27+1(?)
Pitää taas pitää rokulipäivä, kun ei oo innostusta vielä lähtee tuonne harjotteluun...
Eilen illalla oli jo hieman parempi olo, mutta meinaa taas iskeä masennukset päälle! En tiiä mitä sitä tekis. Pitäisköhän lähteä kyläilemään toiselle puolella suomee kavereille?!
Viime yönä oli oikee lonkka kipee ja masukki alkoi monotusruljanssin heti, kun vaihto asentoo! Mutta sehän on toisaalta hyvä asia, kun huolestuttaa miten tämä masennus ja itkuisuus häneen vaikuttaa...
Nyt tarvii keskittyä johonki kivaan vauvajuttuun, jos vaikka fiilikset paranis! :-)
Kivaa tiistai-aamua helmiksille!
maria_a + masukki 28+4
piiiiitkästä aikaa! Oon ollut nyt ihan vaisu tämän helminauhapinoilun suhteen, en ole oikein käyny ees lukemassa kuulumisia :(
Oon ollut edelleen tosi väsynyt ja aion ottaa tämän nyt puheeksi ens viikolla neuvolassa. Ei voi olla normaalia, että kuukaudesta toiseen on ihan rättiväsy. Tää väsymys vaikuttaa jo aika paljon ihan yleiseen toimintakykyyn, kun ei pysty keskittymään eikä sit muistakaan mitään. Paitsi töissä tietysti, jo ihan kotonakin kaikki pienetkin hommat vaatii kauheita ponnisteluja. Joku laajemman verenkuvan tsekkaaminen vois olla kohdallaan? Kun ei tuo hemppakaan nouse. Miten teillä muilla, kokemuksia?
Hedelmöitysajankohdasta ilmeisesti on ollut puhetta? Meillä vauva on 99% todennäköisyydellä saanut alkunsa mun syntymäpäivänä :)
Mukavaa päivää kaikille ja pirteyttä tähän pimeyteen...vähän sais taas tulla lunta vai mitä?!
Makkara rv28+1
Kohta pitää lähteä neuvolalääkärille tarkistuttaan paikat. Jospa se vielä jatkais mun saikkua.. Eilen illalla tuli taas kovia suppareita, lähes viikon rauhallisemman jakson jälkeen.
Joku kyseli eilisessä pinossa miksi synnytyksessä laitetaan kanyylitippa. Itselle sanottiin esikoista synnyttäessä, että se on välttämätön jos laitetaan epiduraali (minkä sain kaksi kertaa synnytksen aikana), muuten ei kait sitä mihinkään tarvita. Eli piikkikammoisille hyvä juttu, jos eivät meinaa kuitenkaan epiduraalia ottaa!:)
Mikähän mua nyt vaivaa? Eilen aamulla sain kauheen oksennuskohtauksen vaikken ollu edes syöny vielä mitään ja nyt taas samanlainen olo, tosin tällä kertaa vatsa meni ripulille. Ja siis eilen päivällä/illalla ei ollu mitään ongelmia, ei edes pientä pahoinvointia. No täytyy kysyä neuvolassa kun sinne tästä lähden! :)
Tulen sitten vielä kertomaan neuvolakuulumiset erikseen!
-frog2 ja rv29+3
Sama juttu täällä - neuvola lääkäri on tänään. Mitähän siellä tapahtuu...?
Suhteellisen rauhallista on ollut nyt suppareiden kanssa, hyvä niin. Ikävä että niin monet täällä niistä kärsivät. Sen sijaan mielialavaihtelut on kyllä välillä ihan hurjaa. Välillä vetää hirmuisen masentuneeksi ja kaikki maailman huolet nousevat pintaan. Silloin tuntuu etten jaksa mitään. Hyviäkin päiviä onneksi on :)
Maria_a nimimerkki puhui eilisessä ketjussa kans siitä, että masentaa. Kuulostaa siltä, että sun oikeasti kannattaa ottaa puheeksi tuo neuvolassa. Kannattaa miettiä, että jos vaikka soittaisit ajan sinne, jos ei ole lähiaikoina käyntiä. Ei kannata yksin liikaa kärsiä masennuksesta!!!! kyllähän tietynlaiset mielialanvaihtelut raskauteen kuuluu, mutta ei jatkuva masentuneisuus tai itsetuhoiset ajatukset. Tsemppistä ja jaksamista!
-Junebug & toukkis 27
Täällä sitä on taas herätty.. mies meni puoli 7:ksi töihin ja tietty heräsin sen herätyskelloon puoli kuudelta ja sen jälkeen nukuinki levottomasti yhdeksään, jollon meillä on tytön kanssa tapana heräillä.
Eilisessä pinossa oli synnytyksestä.. Voi kun menisi tämän toisen kanssa yhtä helpolla kuin ensimmäisenkin kanssa
lähdettiin sairaalaan laskettuna päivänä säännöllisten, muttei kivuliaitten supistusten vuoksi.
Olin ihan varma että käännyttävät kotiin mutta ei, kohdunsuu oli jo neljä senttiä auki ja synnytys käynnissä. :) Mies siis kotiin hakemaan kamppeita ja minä saliin kiikkustuoliin odottelemaan josko alkas kivut jossain vaiheessa.
Heti kun alkoi, sain epiduraalin juuri oikeaan aikaan enkä sittemmin kipeä ollutkaan, edes ponnistusvaiheen aikana. Ja synnytyshuoneessa ehdin olla kolmisen tuntia, joista suurin osa luin lehtiä ja join kaakauta :) Eli ihan kiva kokemus.
Eniten huolettaa sairaalassaoloaika, itse masensi heti kun huoneeseen joutui muiden+ heidän vauvojen kanssa. Muutenkaan en pidä sairaaloista yhtään, ja nukuin tosi huonosti. Tosin silloin koko vauva oli uusi ja ihmeellinen, nyt ehkä muistuu mieleen kuinka ihana se sitten on kun kotiin päästään ;)
Vaan ei se auta kuin alkaa siivoskelemaan että ehtii esikoisen kanssa tallille oikeaan aikaan antamaan hepoille päiväpöperöt. Mukavaa tiistain jatkoa!
H 28+6
Kyl mää viestit käyn lukemas mutt mikä laiskuus lie ku ei vastata jaxa.. *nolo*
Täält muuten löytyy kans yx jolla ei o mikn kiire päästä sinne helmikuulle. Haluun nauttii tästä viimisestä raskaudesta päivä kerrallaa vaikkei aina ni hyvä fiilis ookkaa. Ku sen tietää ettei enää ikinä koe näitä tunteita, pikku potkuja jne. Snif.. Ja toisexee kaik o iha levällää, pinnixen paikal o täl hetkel kirjotuspöytä joka o täynnä, siis
ihan täynnä
, rojua eikä vauvan vaatteillekkaa o viä paikkaa/kaappia. Joten senkää puolesta ei o kiire päästä sinne helmikuulle.. =) Mutt suurin syy tosiaan o se ettei näitä fiilixii enää tän jälkee pääse kokee. Mul o jo valmiix masuhaikeus vaik tuo tuos on ja möllöttää ja kasvaa melkeinpä päivä päivältä..
Synnytyxestä teil o ollu puhetta, eipä o tuotakaa paljo viittiny pohtii etukätee. Ainoo mitä toivon o se ett tää lähtee tulee sillai ett isäntä o kotona tai ees kotimatkalla eikä keskellä kirkasta päivää. Ku mä oon ni pöhlö etten tajuu lähtee taipaleelle ennen ku joku mua ns. persiille potkii. Kax viimistä kertaa o mies tienny mua paremmin ett täytyy lähtä sairaalaan. Joten ois parempi etten o yxin kotona muxujen kans tai huonol tuuril tää kaveri tippuu kotio.. Juu, tiän, oon outo, mutt meitäki täytyy olla. =D Ja kivunlievityxistä: Eipä noita paljo o saanu, ilokaasut ja aquarakkulat o testattu, jyväpussi o pop, muusta ei o tietoo. Esikkoa tehes olin ammeessa, se oli iha ok, tosin kuuma suihku autto enemmän, ja Tramal-piikin sillo sain mutten huomannu ett se ois auttanu. Viimex piti saada tää kohdunkaulanpuudutus muttei sitä keritty laittaa ku aukesin ni rytinäl viimiset sentit. Joten veikkaanpa ett samaa kaavaa noudatetaa nytki ja melko " luomuna" saa/joutuu taas vetään. Mutt on se kyl kaiken sen tuskan ja vaivan arvosta. =)
Mutt eiköhän tuo nyt riitä tälle päivälle, jätän tilaa muillekin. Suppailuista kärsivät koittaa levätä, toivottavasti helpottaa eikä tuu takas ennen helmikuuta. Eikä varsinkaa tee tuhojaan ennen aikojaan. [b]bd öö[/b] Voin vaa kuvitella miten kurjaa o maata päivästä toiseen ku mitn ei saa tehä.. Ja [b]maria_a[/b]:n kannattaa munki mielestä ottaa neuvolaan yhteyttä, jos vaik pääsisit sinne puhuun asiasta. *hali* Toivottavasti se aurinko paistaa sinnekin..
Nyt täytyy lopettaa, pikkumies huutelee. [b][color=coral]Päivänjatkeita Helminauhalaisille ja hyviä vointeja!![/color][/b]
Maaret(ti) & örppänä [size=2][color=red]♥[/color][/size] (rv29+4/30+2)
[b]Minni[/b]lle piti toivotella pikasta paranemista ja olix se [b]Viherrys[/b] ku kans yrppäili, joten samat sulle. Ei ny tarttis mitn mahatauteja tms. ylimääräsiä olla. *puhaltelee paranemistuulia*
Maaret(ti) (THE lahopää taas)
Se oliki [b]frog[/b] joka oli kärsiny kans öllöolosta.. *nolona* Mutt pikasia paranemisia sinne ja toivottavasti neuvolassa tulee hyviä uutisia.
Kuten myös [b]junebug[/b]ille.
Nyt meen
oikeesti
pois, ennen kun teil menee hermot mun sekoilujen kans.. =)
Maaret(ti) (THE pöljä)
Ja Maaretti! Et suinkaan ole ainoa joka välistä hölmöilee! Että älä ota ressiä!;)
Neuvolassa meni hyvin. Eipäilivät että oon tosiaankin saamassa oksennustaudin, kun ei tässä vaiheessa raskautta pitäis mitää tollasii oksenteluja olla ja täällä päin kun nyt on liikkeellä kuulemma paljon ko. tautia. Mutta lääkäri määräsi minulle äippäloman alkuun sairaslomaa!:) Eli siis saan sairauspäivärahaa loppuvuoden eikä tarvitse enää ravata työkkärissäkään!:) Ei siis tutkinut paikkoja kun ensi viikolla tarkastus siellä äippäpolilla, mut sano et kun kaikki ollut suht hyvin sillon pari viikkoo sit äippäpolilla et tuskin nytkään on paljoa muutoksia kerennyt tapahtua.. Ja tosiaan viikonpäästä sitten tarkastetaan..:)
-frog2
En kertakaikkiaan viitsisi enää löhötä! Kun on aloillaan, ei supistele kuin iltaisin, ja se villitsee harkitsemaan kaikenlaista tekemistä. Keli on hirveä ulkona, mutta silti houkuttelisi lähteä kävelylle, vaikka on täyskielto tehdä mitään. On " jo" 30. viikko menossa ja ainakin parin viikon päästä lähden kyllä lenkille (uhoa, uhoa). joskus työkiireissä sitä pohti, että saispa löhötä ees puoli päivää. Nyt kun oon löhönnyt kolmatta viikkoa, tää ei enää ole yhtään hauskaa!!!! Ja mies työreissussa pari päivää/vko, tänäänkin ja tulee vasta huomenillalla. Onhan 5- ja 3- vuotiaista seuraa, mutta myös hoitamista iltaisin, joka on virkistävää mutta kovina supistusiltoina myös haastavaa. Juttukavereita kaipaa enemmän kuin laki sallii, kun on tottunut asiakaspalvelutyöhön jossa näkee ihmisiä jatkuvasti!!!
Miten te muut supistelijat/sairaslomalaiset saatte ajan kulumaan kun on pakko levätä????
Eipä alkanut täälläkään päivä hyvissä merkeissä. Päädyttiin koiran lopettamiseen käytöshäiriöiden vuoksi.. Eli meillä oli 4 v uros hovawart, eli saksalainen vahtikoira jonka kanssa kilpailtiin toko.ssa ja treenattiin ihmisten hakua metsällä. Koira oli kova stressaamaan uusissa tilanteissa. Nyt kun en oo itse voinut lenkkeilyttää koiraa, koira joutui olemaan suurimman osan ajasta miehellä töissä ja anopilla, näin koiran ongelmat taas pahentui. Koiraan ei voinut luottaa enää ollenkaan. Mies lähti viemään sen toiselle paikkakunnalle lopetettavaksi ja jäi samalla töihin, tulee kotiin vasta torstai iltana.. Nyt masentaa aika ikävästi.. Onneksi pömppis ilahduttaa tätä mammaa kipeillä potkuilla suoraan alapäähän: )
Joku kyseli eilen milloin vaavi sai alkunsa. Eli meillä treenattiin vaavin tekemistä tasan kaksi vuotta. Kävin vaeltamassa ystävien kanssa ja kun tulin sunnuntai-iltana kotiin, oli nähtävästi vihdoin ja viimein se oikea aika:)
Mukavanpaa illan jatkoa muille helmille, voikaahan paksusti :)
Käyn minäkin laittamassa päivän kuulumiset;
eli mulla oli tänään äippäpolilla kontrolli, jossa olikin pitkästä aikaa hyviä uutisia! mielikin vähän piristyi tämän kaamoksen jälkeen. Elikkäs kanava oli täysmittainen ja tiukasti kiinni, joten huh! näin hyvältä tuolla alhaalla ei ookkaan näyttänyt sitten viikon 15.
Valitettavasti tuota huilailua ei siltikään saa lopettaa, koska nyt sitten kokeillaan ilman niitä lääkkeitä,jotka on ollut päällä jo kuukauden verran... joten päin vastoin, nyt kuulemma pitää ottaa melkeinpä vieläkin varovaisemmin, kun on kuulemma kriittinen vaihe tää lääkkeiden lopetus.
Joten sairasloma jatkuu... ja tulee jatkumaan sinne mammaloman alkuun asti.
Vauvasta tehtiin painoarvio, on kuulemma aikalailla tasan kilon hujakoilla. Kuulemma vastaa ihan viikkoja (26+0), mutta on silti aika tykky. =)
Viikon päästä on jo seuraava kontrolli, joten aika tiukkaan ne nyt meitä seurailee!
Ja tuosta kun nyt oli puhetta, niin minkälaisia painoarvioita teille on tehty näillä viikoilla?
Eipä kummempaa, pian alkaa O.C!!
T:Helmiina
Mulle on ilmaantunut sellanen ihme olo tonne kurkkuun sen myötä, kun aloin rennietä syömään.. Tosi inhottava tunne (vaikka parempi sekin kun närästys), tuntuu että vois mennä vaikka oksentaan tai että olis jonkunlainen pala kurkussa kokoajan..
Tekeekö rennie muille tällästä?
Tänään on kyllä muutenkin ollut aika onneton päivä kun yritin vähän siivoilla ja käydä pitkästä aikaa koiran kanssa lenkillä, niin johan se verotti voimia ja nukkunut oon sitten melkein koko iltapäivän ja olo on sen mukainen.. *pää sekaisin kuin haminan kaupunki*
On tää raskaana olo vaan Ihanaa!! = )
mammutti ja Vilppu rv 27+4
Neuvolalääkäri oli mullakin tänään ja onneksi säästyin " tuomiolta" eli paikat oli kiinteät ja kanavaa normaalit 3cm! Tosin sain flagylikuurin varmuudeksi, kun parina päivänä on ollut runsaampaa valkovuotoa ettei se sitten ainakaan ärsytä kohdunsuuta avautumaan. Supistukset siis voi johtua mulla tulehduksesta.
Synnytystapa ja painoarvio-ultra varattiin mulle jo viikolle 32 normaalin 36viikon sijaan, varmuudeksi supistelujen ja esikoisen ennenaikaisuuden takia. Jos vaikka nyt sinne sitten ehtisi, kun viimeksi jäi väliin :)
Parin viikon päästä taas neuvola, koska viime odotuksessa paikat alkoi silloin pehmenemään ja kanava lyhenemään. Haluavat varmistella ja hyvä niin!!
Supistelut on mulla enemmänkin rasituksesta johtuvia, joten en ottanut sairaslomaa vastaan, vielä. Yritän ottaa iisimmin ja mies on vastedes luvannut hoitaa imuroinnin <3
Siita tippakanylista vielä... jos äidillä on nykyisen tai aiempien raskauksien aikana todettu joku " agal jotain" -tulehdus, laitetaan tulevassa synnytyksessä tippa, josta menee antibioottia ettei lapsi saa tulehdusta äidiltään. Jotenkin noin se meni... Kysyin asiaa tänään neuvolassa.
Ja mari_alle hirveesti voimia! Mene ihmeessä neuvolaan puhumaan masennuksestasi, ei tollasten asioiden kanssa sovi olla yksin. Ja vaikka tietäisitkin syyn masennukseesi, auttaa siitä puhuminen varmasti jollekin ulkopuoliselle. Yritähän jaksaa *voimahali*
Kauniita ja levollisia unia, Pessi80 rv26+3
Haulla lueskelin ylävatsakivuista, ja ilmeisesti se on yksi raskausmyrkytyksen oire!!?? En ole ikinä kuullut, mutta kiva juttu - nyt saa sit pelätä raskausmyrkytystä! Jos se todettais vielä tässä vaiheessa (JO), niin makaanko sairaalassa sit helmikuuhun asti? Voi itku, en osannut kuvitellakaan, et raskausmyrkytys vois osua kohdalleni kun ei kahdessa aiemmassakaan ole ollut. Kilautan kyllä huomenna neuvolaan. Toisaalta uskon vieläkin (ainakin tahdon uskoa), että tää ei liity raskauteen, vaan olis joku pöpö.. Tänään on muutamia kertoja tuo nipistelevä ylävatsakipu ilmennyt (varsinkin syömisen yhteydessä, osaisko joku sanoa mitään omaa epäilystään, että mistä vois johtua??). Pää on ihan sekaisin, mut nyt pitää laittaa muksut sänkyyn.. Palailen vielä, jos jollakulla olis joku oma teoria mulle..
Aika aikasin alkoi tämäkin päivä, kun mies on aamuvuorossa ja herään aina sen herätyskellon soittoon! Tänä aamuna ei uni tullut uudestaan millään..
Eilisessä pinossa oli galluppia hedelmöitysajankohdasta;
Tarkalleen päivää en enää muista, mutta joku laskuri antoi päivän milloin SE olis tapahtunu ja miehen kanssa sitä sillon mietittiin..taisi laskuri antaa ihan oikean päivän! Meillä vaan ei vauvaa niin tehty eikä suunniteltu valmiiks, vaan tämä päätti meille tulla! (Ihana ylläri!)
Synnytyksestäkin on puhuttu..;
Minä haluaisin kokeilla jakkaraa tai jonkunlaista konttausasentoa. Ihan kiinnostais kokeilla kuinka paljon painovoima auttaa!* Tietysti makaan kuitenkin siinä pöydällä koko synnytyksen ajan niinkun kaks ekaakin kertaa* Kukaan ei oo multa koskaan kysyny, että haluaisinko liikkua tai kokeilla jotain muuta asentoo.. Nyt tarvii kyllä ite ottaa puheeks, jos kykenee!
Alun synnytyspelko alkaa pikkuhiljaa hälveneen ja toivon vaan, että ei tarttis kovin kauaa odotella lasketunajan yli!
Olis kiva kun synnytys käynnistyis itekseen ja vähän niinkun varottamatta, ettei ehtis montaa viikkoo tuskailla ja odottaa!
Toisaalta ei kovin aikasin kuitenkaan tarttis syntyä, että ehdin käymään alennusmyynti-ostoksilla vielä tammikuussa = )
Voimia kaikille suppareista kärsiville!! Toivottavasti vaavit pysyy sisällä vielä paremmille viikoille kaikilla!!!!
mammutti ja Vilppu rv 27+4