Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvoja eroon

Vierailija
16.02.2023 |

On se maailma pyörähtänyt sillä tavalla, että viisikymppinen, kaikentietävä setämies on kyselemässä neuvoja vauva-foorumilla... No, niskaa kyyryyn ja tulta päin!

Olen eroamassa yli kaksi vuosikymmentä kestäneestä parisuhteesta. Kaksi, nyt jo teini-ikäistä lasta on onneksi saatu. Olen aivan uuden äärellä enkä yhtään tiedä mitä pitäisi, saati kannattaisi näiden käytännön asioiden kanssa tehdä.
Erosta on tulossa ruma. Todennäköisesti jopa brutaali. Onneksi kuitenkin vain aikuisten kesken, eli lapset saanevat olla turvassa. Itse aion tehdä kaikkeni sen eteen, etteivät he ole pelinappuloina tässä.
Minä en tule puolisoltani tukea missään asiassa, siitä olen varma.

Arvelin, että täällä voisi olla ihmisiä, jotka ovat tämän jo ainakin kerran kahlanneet läpi, joten ehkäpä jollakin olisi rakentavia vinkkejä. Kiitos jo etukäteen.

1. Haluaisin hankkia itselleni jonkun kompaktin kaksion, joka riittäisi minulle hyvin. Sisustaisin sen nätiksi ja elelisin siellä tyytyväisenä. Mutta riittääkö se? Kannattaisiko heti hankkia kolmio? Ovathan lapset ennenkin asuneet samassa huoneessa, joten mahtaako tuosta tulla ongelmaa? No, heillä on syntymästään asti ollut omat huoneet, joten kulttuurishokki olisi varmasti edessä. Ja ovat jo isoja, eli omalle rauhalle olisi käyttöä varmasti. Olen hyvissä väleissä lasten kanssa ja luulen, että mielellään asuisivat paljon kanssani.

2. Toivoisin tilannetta, jossa lapset voisivat vapaasti asua kummassa kodissa tahansa, milloin haluavat. Onko tämä realistista? Vieroksun "vapaaviikko"-ajattelua kovasti.

3. Onko olosuhteet huomioiden (yhteiset lapset, pitkä parisuhde, yhteistä omaisuutta toistaiseksi) mitenkään mahdollista, että saisin katkaistua kaikki välit ex-puolisooni? Tai ainakin mahdollisimman paljon? Tiedän, että olisi hyvä, jos välit säilyisivät, mutta en usko siihen yhtään. Lapset tietysti jo pystyvät itse päättämään omista väleistään enkä ikinä siihen puuttuisi.

4. Onko käytännössä mahdollista, että muuttaisin toiseen kaupunkiin? Tulisiko lapsiin liikaa etäisyyttä ja etääntyisivätkö he? Heillä on harrastukset ja kaverit nykyisellä seudulla, enkä usko, että olisivat halukkaita muuttamaan.

5. Mikähän olisi sujuvin ja helpoin keino saada toistakymmentä vuotta asutettu omakotitalo tyhjäksi? Jätelava pihaan ja kaikki kama sorttaamatta sinne? Tori.fi-karkelot pystyyn ja ruuvikokoelmat myyntiin? Bensaa sokkeliin ja tuli perään? Arvaatte varmaan, että sitä tavaraa on kertynyt ja omaan sekäjäteastiaan dumppaaminen ei onnistu.

Kiitos, jos jaksoit lukea tänne asti. Ja vielä suurempi kiitos, jos jaksat jakaa mielipiteitäsi.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero, asunto ja muutto. Hanki kolmio. Lapset saavat jäädä entiseen kotiin äläkä painosta mihinkään, mutta tee selväksi, että huoneet ja koti on myös sinun luonasi ja kutsu luoksesi. Älä muuta kauas tai muuten välit katkeaa. Lasten ehdoilla kaikki.

Exän kanssa ei tarvi olla missään tekemisissä. Itse en ole puhunut exälle vuosiin, vaikka teini-ikäisiä lapsia on. Itse lähdin suhteesta ja muutin kolmioon. Lapset jäivät exälle kunnes yksitellen muuttivat luokseni. Ex ei osannut huolehtia lapsista yksin.

Vierailija
2/4 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen, että lapset eivät välttämättä hyväksy ratkaisuasi ja eivät halua, että vanhemmat eroavat. Vanhempien ero ei ole lapsille helppoa, ja eroperheiden lapsilla onkin usein erosta johtuvia ongelmia. Lasten tukemiseen on varattava aikaa.

Vaikea kyllä uskoa, että olisi mahdollista, että mitään yhteyttä ei tarvitsisi pitää puolisoosi, koska teillä on yhteisiä lapsia. Varsinkaan, jos lapset saisivat kulkea molempien luona miten haluavat, pitää olla toimivat yhteydenpitotavat sen kertomiseen, missä milloinkin ollaan ja mitä tavaroita pitää olla / mitä harrastuksia tai menoja muistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Miksi siitä omakotitalosta täytyy lähteä pois.

2. Järjestäkää eronne ja asuminen niin, että lapsenne pysyvät tutussa ympäristössään.

Teinit ovat jo niin isoja, että voivat päättää kumman luona haluavat asua.

4. Te selviytymissuunnitelma paperille. Tulee päiviä, jolloin pää on sekaisin, silloin on hyvä olla valmis suunnitelma josta voi lukea mitenkä toimia.

Puhu erostasi ja tunteistasi sellaisten ihmisten kanssa jotka ovat aiemmin eronneet. Vertaistuki on parasta.

Käyttäydy asiallisesti mutta älä anna kusettaa itseäsi.

Ositussopimuksen jälkeen eksästä on helppo päästä eroon kun noudattaa täydellistä hiljaisuutta.

Vierailija
4/4 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä vinkeistä.

Olisi mukavaa jäädä nykyiseen taloon, mutta taloudellisista syistä se ei ole kovin järkevää. Talo käy muutenkin liian isoksi, kun lapset muuttavat aikanaan omilleen. Toivon, että saisin nuoremman vielä sen viisi vuotta ainakin pitää kotona, joten onhan tässä siirtymäaikaa.

Tuo yhteydenpidon lopettaminen kokonaan voi tosiaan olla hankalaa. No, lapset osaavat jo kulkea itsekseen ja näemmä hoitavat harrastuksensakin pitkälti itse. Kuljettaminen niihin tai varusteiden hankkiminen varmasti onnistuu kommunikoimalla suoraan lasten kanssa. Mutta on siinä monta muutakin asiaa mietittävänä.