Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan kokenut sen, että edellisen työpaikan pomo uhkailee maineen ja uran tuhoamisella?

Vierailija
16.02.2023 |

Itse olen ollut tässä tilanteessa nyt viime syksystä asti ja asia painaa. Koska projekti ei toiminut, niin lähdin siitä syksyllä. Silloin, ja vielä senkin jälkeen, olen saanut yhteydenottoja, että jos kerron mitään asioista joita tapahtui (paljon epämääräisiä, epäasiallisia ja jopa laittomia asioita), niin tuon projektin pomot tuhoavat maineeni ja urani enkä saa enää koskaan töitä.

Vaikka en uskokaan juttuja, eivätkä ne ole ainakaan vielä vaikuttaneet (olen ollut jo uusissa työkuvioissa lokakuusta lähtien), niin kyllähän tuo painaa mieltä. Minulta kuitenkin vielä kysellään tästä melko tuoreesta työkokemuksesta ja menen aina paniikkiin, että mitä uskallan sanoa tai uskallanko sanoa mitään.

Olenko ainoa jolle on tehty näin? Meneekö tämä pelko ohi jossain vaiheessa? Ja samalla olen hirveän vihainen ja katkera, että minua on tuolla tavalla edes uhkailtu.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan jo erään yläasteen opettajan 80-luvun lopulla uhkailleen, että työnantajat soittelevat opettajille että millainen tämä ja tämä oppilas oli koulussa :D

Voi jösses, kaikenlaisia sitä opettajiksi päästetään 😄 Ja tuskin ketään työnantajaa kiinnostaa, millainen työnhakija on ollut jossain Taka-Surkeen peruskoulussa v. nakki ja muusi.

Vierailija
22/26 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sivusta seurannut tämän tyyppistä toimintaa, toki pääasiassa kuulopuheiden varassa siis, olin itse firmassa toisella osastolla. Mutta kyseessä teollisuusfirman mm. myynnissä ja tuotehallinnassa vallinnut kulttuuri, eli osalliset koulutustasoltaan tyyliin DI. Aika hurjia juttuja liikkui ja tosiaan tällaista mainehaitta uhoamista. Pohjalla oli muutama johtaja/päällikkö, jotka haalivat itselleen ns. haaremin ihmisiä, ketkä ajattelivat asioista samoin kuin he. Jos joku esimerkiksi halusi muuttaa toiminnassa jotain, saattoi saada tuollaista ulossavustamista osakseen, ja kun sitten yksi tapaus taisi ottaa tuon ulossavustamisen esille jonkun ammattiliiton tms. kanssa, niin tuli tuota uhkailua. En tiedä, miten se ratkaisu lopulta meni, mutta ko. henkilö lähti firmasta (juoruja liikkui, että hänet ns. ostettiin hiljaiseksi, eli annettiin joku sopiva lähtöpaketti, ettei vienyt juttua eteenpäin). Ko. henkilö on nyt työskennellyt jo vuosia uudessa yrityksessä, että tuskinpa uraansa sitten lopulta vaikutti mitenkään.

Nää on tosi ikäviä juttuja, mutta kyllä tätä tosiaan tapahtuu. Vähän samaa, kuin tiedän korkeakoulutettuja naisia, ketkä on savustettu pihalle roolistaan tehtyään lapsen. Esim. siis tarjottu jollekin päällikölle jotain huomattavasti simppelimpää hommaa äitiyslomalta palattuaan (siis sellaista, jotka veisi hänet uralla 10v taaksepäin) ja yleensä aika epäasiallista nälvimistä, että kun sulla nyt on lapsikin jne. Paljon olisi tehtävää suomalaisilla työpaikoilla vielä asiallisen käytöksen suhteen.

Tsemppiä ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha joo läski pomo antoi fudut yksityisestä päiväkodista. Kirjoitti työtodistuksen missä luki että ovat irtisanoneet minut. Olin tuossa paikassa pari kuukautta ja minulla oli jo monen vuoden kokemus päiväkotityöstä eli en tehnyt mitään kyseisellä todistuksella. Naurettavaa.

N26

Saan runsaasti alapeukkuja, mutta mitä ex-pomon haukkuminen läskiksi kertoo itsestäsi? Olet varmaan asiallinen ja aurinkoinen työtoveri.

Vierailija
24/26 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha joo läski pomo antoi fudut yksityisestä päiväkodista. Kirjoitti työtodistuksen missä luki että ovat irtisanoneet minut. Olin tuossa paikassa pari kuukautta ja minulla oli jo monen vuoden kokemus päiväkotityöstä eli en tehnyt mitään kyseisellä todistuksella. Naurettavaa.

N26

Saan runsaasti alapeukkuja, mutta mitä ex-pomon haukkuminen läskiksi kertoo itsestäsi? Olet varmaan asiallinen ja aurinkoinen työtoveri.

En ainakaan ole kateellinen käärme niinkuin monet päiväkodeissa työskentelevät ovat.

Vierailija
25/26 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N26

No miltä kuulostaisi morbidi obesiteetti? -eri

Vierailija
26/26 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sivusta seurannut tämän tyyppistä toimintaa, toki pääasiassa kuulopuheiden varassa siis, olin itse firmassa toisella osastolla. Mutta kyseessä teollisuusfirman mm. myynnissä ja tuotehallinnassa vallinnut kulttuuri, eli osalliset koulutustasoltaan tyyliin DI. Aika hurjia juttuja liikkui ja tosiaan tällaista mainehaitta uhoamista. Pohjalla oli muutama johtaja/päällikkö, jotka haalivat itselleen ns. haaremin ihmisiä, ketkä ajattelivat asioista samoin kuin he. Jos joku esimerkiksi halusi muuttaa toiminnassa jotain, saattoi saada tuollaista ulossavustamista osakseen, ja kun sitten yksi tapaus taisi ottaa tuon ulossavustamisen esille jonkun ammattiliiton tms. kanssa, niin tuli tuota uhkailua. En tiedä, miten se ratkaisu lopulta meni, mutta ko. henkilö lähti firmasta (juoruja liikkui, että hänet ns. ostettiin hiljaiseksi, eli annettiin joku sopiva lähtöpaketti, ettei vienyt juttua eteenpäin). Ko. henkilö on nyt työskennellyt jo vuosia uudessa yrityksessä, että tuskinpa uraansa sitten lopulta vaikutti mitenkään.

Nää on tosi ikäviä juttuja, mutta kyllä tätä tosiaan tapahtuu. Vähän samaa, kuin tiedän korkeakoulutettuja naisia, ketkä on savustettu pihalle roolistaan tehtyään lapsen. Esim. siis tarjottu jollekin päällikölle jotain huomattavasti simppelimpää hommaa äitiyslomalta palattuaan (siis sellaista, jotka veisi hänet uralla 10v taaksepäin) ja yleensä aika epäasiallista nälvimistä, että kun sulla nyt on lapsikin jne. Paljon olisi tehtävää suomalaisilla työpaikoilla vielä asiallisen käytöksen suhteen.

Tsemppiä ap!

Kiitos. Jep, meni aika tuon tyyppisesti. Yritin pitää omalta osaltani tehdyistä sopimuksista kiinni liittyen projektiin, joka johti konfliktiin, jonka seurauksena totesin, että projekti ei mielestäni vain toimi niin että haluaisin olla siinä mukana. En edes uhkaillut asioiden viemisellä mihinkään, vaan nämä uhkailut siitä, että jos kerron mitään projektista tai mitä siinä on tapahtunut, niin maineeni ja urani tuhotaan, tulivat ihan heidän aloitteestaan kun kerroin lähteväni projektista. Ja tosiaan ihan koulutettuja ihmisiä (kyseessä yliopisto), ei niin että se kyllä takaisi mitään.

Ensin en olisi halunnut ottaa työpaikkaa CV:stäni pois, koska olin kuitenkin tehnyt kyseisen projektin eteen paljon työtä josta olisin halunnut ottaa kunnian. Mutta toisaalta itsestäni tuntuu helpottavalta kun ei tarvitse edes miettiä, mitä kyseisestä jutusta vastaa jos joku kysyy kun jatkossa keskityn puhumaan ihan muista kokemuksistani. Sekä tällä tavalla saan tavallaan irrotettua itseni tuosta tosi ikävästä kokemuksesta.

Onneksi projekti oli tosiaan sillä tavalla sivuaikainen ja lyhytaikainen (alle 2 vuotta), että pystyn CV:ssä kattamaan tuon ajan mainitsemalla vain sen aikaisen päätoimisen työni. Joten sen luulisi vievän myös pohjan noilta uhkailuilta, koska jos juuri kukaan ei edes tiedä minun olleen kyseisessä projektissa mukana (se tosiaan oli päätoimisen alani ulkopuolelta, toiselta alalta ja erityyppisestä organisaatiosta, eli yliopiston projekti kun muuten teen töitä yrityselämässä) ja itse suhtaudun siihen niin, että se oli niin mitätön etten viitsi edes mainita sitä CV:ssäni, niin tuskin kukaan muukaan antaa sille painoarvoa vaikka joku noista yrittäisikin riehua.

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän