Miten saada teini tutustumaan ihmisiin, joista kaikki tuntevat jo toisensa?
15-vuotias tyttöni aloitti hiljattain valmennus ryhmässä, jossa kaikki tuntevat jo toisensa(hän tuli mukaan kesken kauden). Minun ymmärtääekseni hän ei ole päässyt tutustumaan keneenkään, koska ei viitsi vain tunkea mukaan ryhmään. Hänellä on asperger. Hän on kuitenkin aina ollut hyvä tutustumaan ihmisiin kunhan vain joku toinen tekee aloitteen tutustumiselle. Hän ei tietenkään halua minun sotkeutuvan asiaan pahemmin, joten en voi tehdä muuta kuin kysyä täältä apua. Hänen yhdellä tunnilla on yksi ryhmään kuuluvista tytöistä ja se on ainoa tilanne kun hän näkee ketään heistä erillään toisistaaan. Hän ei kuitenkaan ole vielä päässyt puhumaan kyseiselle tytölle ja toivoisi tämän tekevän aloituksen. se ei kuitenkaan varmaa tapahdu koska mitä nuorista tiedän he eivät yleensä tajua ettei joku pääse ryhmään mukaan, kun ovat jo itse ryhmässä
Kommentit (2)
Mitä keinoja te kävitte läpi? Uskon, että jos kerron keinoja jotka on muille samassa tilanteessa oleville toimunut hän rohkaistuisi paremmin itse tekemään aloiteen
Nyt vastaan hieman tylysti, oma assi-tyttöni kanssa murrosikäisenä opeteltiin miten tutustutaan uusiin tyyppeihin. Hän itse tajusi että ei tule uusia kavereita ja jää porukoista pois jossei itse lähesty. Eli kotona käytiin läpi tapoja miten mennä ryhmään, mitä sanoa, mitä puhua jne.
Otti aikansa ja paljon vanhempien tukea juuri erilaisten sosiaalisten koodien ymmärryttämiseksi mutta tuotti satoa. Nyt nuorena aikuisena ei vaikeuksia lähestyä ja tutustua ihmisiin vaikka jännittääkin tilannetta.
Eli kannusta tyttöäsi oma-aloitteisuuteen eikä odottamiseen ja tilanteen voivotteluun.