Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3kk vauvan nukkuminen sylissä, vieressä, tissillä jne

SH
15.02.2023 |

3kk vauva täysimetyksellä, ensimmäinen lapsi. Joka paikasta hyppii silmille ohjeita itsenäisen nukahtamisen tukemiseen, ohjeet alle 3kk uneen yms. Meillä nukutaan perhepedissä, tiedän ettei tämä ole kaikkien mielestä hyvä ratkaisu ja minua ei suinkaan kiinnosta mikäli jonkun mielestä vauva pitäisi laittaa alusta asti omaan sänkyyn. Sen sijaan mitä kaipaan on kokemuksia ihmisiltä joiden vauvat on nukkuneet sylissä, tissillä, vieressä, perhepedissä yms ilman, että sitä itsenäisen nukahtamisen opettelua on aloitettu alusta saakka. Haluaisin tietää miten teillä on mennyt sitten kun sitä on alettu opetella ja missä vaiheessa olette aloittaneet ja miten? Minä itse nautin siittä, että vauva nukkuu sylissä, tissillä, vieressä ja niin edelleen, rakastan seurailla tuon pienen tuhisijan unta, se mikä mietityttää on se, onko meillä odotettavissa joku ihan hirveä nukahtamis helvetti kun ei kerran olla aloitettu sitä itsenäistä nukkumista heti. En minä halua etäisyyttä vauvaani vielä tässä vaiheessa, onko se väärin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin vauvan aina nukkua sylissä kun nukkui, se oli ihanaa. Isompaa lasta et saa syliin nukkumaan enää vaikka yrittäisit.

Kyllä lapsi oppii nukahtamaan isompana itsenäisesti silti.

Nauti sylituhisijasta 💗

Vierailija
2/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanlainen 4kk ikäinen. Olen saanut paljon kritiikkiä meidän tavoista, mutta ihan sama. Kyllä mä uskon, että lapsi oppii uusia tapoja sitten kun tämä ei enää meille sovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaavat toimintatavat, kunnes vauva oli pakko siirtää omaan sänkyyn, koska hän alkoi pyörimään, potkimaan ja suostui nukkumaan ainoastaan rinta suussa. Hän oli silloin 4kk ja yllättävän hyvin suostui tähän, vaikka aiemmin ei kirveelläkään suostunut nukkumaan ilman äitiä. Tosin edelleen haluaa vaipua melkein uneen rinnalla, josta siirrän hänet omaan sänkyyn. Sinne hän sitten nukahtaa, jos on tarpeeksi väsynyt.

Vierailija
4/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä annoin vauvan aina nukkua sylissä kun nukkui, se oli ihanaa. Isompaa lasta et saa syliin nukkumaan enää vaikka yrittäisit.

Kyllä lapsi oppii nukahtamaan isompana itsenäisesti silti.

Nauti sylituhisijasta 💗

Samat sanat! Nauti

Vierailija
5/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuo vieressä melkein vuoden ikään asti j sitten unikoulutettiin omaan sänkyyn, jossa nukkunut ilman ongelmia. Anna mennä niinkun hyvältä tuntuu, äläkä välitä toisten mielipiteistä.

Vierailija
6/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta vieressä imettäneenä ja nukuttaneena en usko, että kaikki lapset olisivat totutettavissa omaan sänkyyn. Yksi kolmesta osasi nukkua kauemmin itsekseenkin, mutta kaksi muuta olisivat pitäneet minut niin pahassa univajeessa, että en olisi siitä selvinnyt, jos minun olisi täytynyt hyppiä kesken yötä sängystä ylös. 

Perhepedissä vieroitukseen annan ohjeen, että kääri lakana tiukasti ympärillesi, niin yöimetyksestä vieroitettava lapsi ei pääse huomaamatta tissillesi.  Vieroitin yöimetyksestä 1 vuotiaana ja kokonaisuudessaan imetin kutakin lasta 1,5 -4 vuotta.  Jos saatte seuraavan lapsen, niin ehkä he viihtyvät keskenään siskonpedissä silloin, kun nuorinkin osaa kävellä. Meillä siirryttiin perhepedistä siskonpetiin ja vasta sen jälkeen omaan. Yksi tahtoi olla omassa ja sai sen jo 3 vuotiaana. Toiset olisivat tahtoneet jatkaa kauemminkin samassa sängyssä. Meillä oli lopulta lapsille kolme sänkyä samassa huoneessa.

Vierailija
7/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vanhempi ihminen on itselleni kommentoinut tyyliin, että vauvalle pitää heti näyttää kaapin paikka. Ja helppojen vauvojen vanhempien on vaikea tajuta, ettei kaikki vauvat yksinkertaisesti suostu nukkumaan yksin, vaikka kuinka laitat nukkuvan vauvan omaan petiin. Neuvolan terkkari on ainoa, joka ymmärtää.

Vierailija
8/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kaapinpaikkaa ja itsenäisyyttä olen ihmetellut ja paljon, mun päähän ei oikein ole mahtunut miksi kukaan tekee lapsia jos sitten niiltä lapsilta odotetaan minkään tasoista itsenäisyyttä heti synnäriltä lähtien. Jotenkin tosi kohtuuton vaatimus.

Vierailija
9/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SH kirjoitti:

Tätä kaapinpaikkaa ja itsenäisyyttä olen ihmetellut ja paljon, mun päähän ei oikein ole mahtunut miksi kukaan tekee lapsia jos sitten niiltä lapsilta odotetaan minkään tasoista itsenäisyyttä heti synnäriltä lähtien. Jotenkin tosi kohtuuton vaatimus.

Niinpä. Vauvat on vauvoja, niillä ei todellakaan tarvitse olla mitään itsenäisyyttä. Ja on naurettava ajatus, ettei lapsi oppisi myöhemmin erilaista toimintatapaa, eihän lapset muuta teekään kuin oppivat uutta!

Vierailija
10/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta vieressä imettäneenä ja nukuttaneena en usko, että kaikki lapset olisivat totutettavissa omaan sänkyyn. Yksi kolmesta osasi nukkua kauemmin itsekseenkin, mutta kaksi muuta olisivat pitäneet minut niin pahassa univajeessa, että en olisi siitä selvinnyt, jos minun olisi täytynyt hyppiä kesken yötä sängystä ylös. 

Perhepedissä vieroitukseen annan ohjeen, että kääri lakana tiukasti ympärillesi, niin yöimetyksestä vieroitettava lapsi ei pääse huomaamatta tissillesi.  Vieroitin yöimetyksestä 1 vuotiaana ja kokonaisuudessaan imetin kutakin lasta 1,5 -4 vuotta.  Jos saatte seuraavan lapsen, niin ehkä he viihtyvät keskenään siskonpedissä silloin, kun nuorinkin osaa kävellä. Meillä siirryttiin perhepedistä siskonpetiin ja vasta sen jälkeen omaan. Yksi tahtoi olla omassa ja sai sen jo 3 vuotiaana. Toiset olisivat tahtoneet jatkaa kauemminkin samassa sängyssä. Meillä oli lopulta lapsille kolme sänkyä samassa huoneessa.

Eipä tullut mieleenkään tälläinen "siskon peti" vaihtoehto, toinen on kyllä toiveissa joten katsotaan päädytäänkö meilläkin joskus tähän. Itselläni kaksi sisarusta vain vuoden ikäerolla ja hyvin muistan miten lapsena me kaikki kolme hiivittiin äitin ja isän viereen öisin jos sille päälle satuttiin.

Imetys tuntyy myös jakavan mielipiteitä, multa kysellään nyt jo kuinka kauan meinaan imettää ja kyselijät kauhistuvat kun kerron, että WHOn suositus on kaksi vuotta, moni tuntuu pitävän yli vuotiastakin jo liian vanhana tissille.