Minulla on epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö
Sain diagnoosin hiljattain ja onhan se aikamoinen järkytys. Kyseinen persoonallisuushäiriö tunnetaan paremmin nimellä sosiopatia. Olen reilu 30v nainen.
Onko muita joilla on kyseinen diagnoosi? En kaipaa juttuja "exä oli varmasti sosiopaatti ja narsisti jne".
Onko kenelläkään mitään kysyttävää?
Kommentit (5)
Mäkin olen epäsosiaalinen ja varmaan myös persoonallisuushäiriöinen jos lääkärillä kävisin. Miksi menit lääkäriin? Mitkä oireet? Onko elämäsi nyt helpompaa kuin sait diagnoosin ja voit lokeroida itsesi/käytöksesi diagnoosin taakse?
Vierailija kirjoitti:
Miten se ilmenee sinulla? Onko sinulla paljon lyhytaikaisia myrskyisiä suhteita, jotka loppuvat nopeasti?
Ei, olen yksineläjä. Mutta työpaikat vaihtuvat usein, kyllästyn helposti.
Olen tehnyt rikoksia, valehtelen ja manipuloin saavuttaakseni hyötyä itselleni. Mutta toisaalta minulla on läheiset välit perheeseen ja olen ollut kouluaikoina ja työelämässä pidetty. Varastan kaupoista kaikenlaista, en ole koskaan siitä jäänyt kiinni mutta minulla on muista jutuista kolme tuomiota.
Oikeastaan olen aina tehnyt mitä haluan, piittaamatta muista. Väkivaltainen en ole ollut koskaan. Minulla on hyvä itsetunto enkä välitä mitä mieltä muut ovat minusta.
Olen myös sekoillut päihteiden kanssa jonkun verran. Saan puhuttua itseni pälkähästä aika usein. Kerron ihmisille mitä he haluavat kuulla saadakseni mitä haluan.
Toisaalta olen eläinrakas ja tarvittaessa oikein mukava ja minulla on paljon ystäviä. En ole kertonut tästä diagnoosista vielä kenellekään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen epäsosiaalinen ja varmaan myös persoonallisuushäiriöinen jos lääkärillä kävisin. Miksi menit lääkäriin? Mitkä oireet? Onko elämäsi nyt helpompaa kuin sait diagnoosin ja voit lokeroida itsesi/käytöksesi diagnoosin taakse?
Tässä epäsosiaalisuus tarkoittaa sitä että ei tavallaan istu yhteiskunnan raameihin ja sosiaalisiin normeihin ja odotuksiin.
Ap
Epäsosiaaliselle persoonallisuushäiriölle on ominaista yleisistä normeista piittaamaton toimintatapa. Käytökselle on tyypillistä välinpitämättömyys toisten oikeuksista sekä kyvyttömyys tai haluttomuus huomioida toisia ihmisiä.
Henkilö on impulsiivinen, vilpillinen, helposti ärtyvä ja usein myös aggressiivinen. Hän syyllistyy toistuvasti lainrikkomuksiin eikä kadu tekojaan. Epäsosiaalinen ihminen näkee toimintansa syyt muualla kuin itsessään.
Epäsosiaalinen käytös alkaa jo ennen 15 vuoden ikää. Murrosiän jälkeen käytös tyypillisesti johtaa juridisiin seurauksiin, usein myös vankilatuomioihin. Tähän häiriöön liittyy usein myös päihteiden väärinkäyttöä.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/persoonallisuushairiot/persoonallis…
Miten se ilmenee sinulla? Onko sinulla paljon lyhytaikaisia myrskyisiä suhteita, jotka loppuvat nopeasti?