Koeaikapurku heti ensimmäisenä päivänä
Purin työsuhteen koeaikana, mutta esimies toivoisi että jäisin vielä töihin. Itse työssä ei ole vikaa, mutta kohde jossa olin, on turhan haastava paikka. Tämän takia päädyin koeaikapurkuun koska koen että en ole tarpeeksi pätevä työhön. Huomenna minulla alkaa uusi työ, mutta tänään taas puhuttuani esimiehen kanssa, tulin tulokseen että haluan jäädä vanhaan paikkaan. Uusi työ olisi myös mielenkiintoinen, mutta koska tässä aikaisemmassa työssä pääsen vaihtamaan toimipistettä, koen että haluan jäädä entiseen työpaikkaan.
Ongelma on siis se, että nyt minulla on kaksi työpaikkaa, joista toisesta olen jo käytännössä irtisanoutunut koeajalla, mutta työnantaja haluaisi minun silti jäävän. Nyt mietin että miten toimin huomenna, menenkö uuteen paikkaan, teen yhden päivän ja puran sopimuksen koeajan perusteella, vai puranko heti aamulla ennen töiden alkua, menenkö paikalle klo 8 ja ilmoitan että ei olekaan sitä mitä kuvittelin, vai laitanko viestin ennen klo 8 uudelle esihenkilölle. Tiedän mitä työ on, ja näistä kahdesta paikasta aikaisempi on monipuolisempi, nyt kun pääsen liikkuvampaan työhön.
Tämä nykyisen esihenkilön pyyntö jäädä tuli niin yllättäen, koska koskaan kukaan ei ole kysellyt irtisanoutumisen jälkeen olenko nyt aivan varma ja jos muutetaan työnkuvaa, niin jäätkö. Eilen siis purin työsopimuksen ja eilen myös allekirjoitin uuteen paikkaan, koska kuvittelin että se on se mihin ennemmin haluan. Ja työt uudessa paikassa alkaisi tosiaan huomenna.
Kommentit (9)
En haluais tuhlata työnantajan aikaa kun tiedän että en töihin jää. Mutta totta että varmaan pitää vaan aamulla aloittaa työt ja sanoa jossain vaiheessa että ei olekaan minun juttu.
Juupas eipäs juu. Hirviää soutamista ja huopaamista
Millä alalla oikein olet töissä? Kysyn ihan mielenkiinnosta, että missä tehdään noin nopeita liikkeitä, kun omia vastaavia kokemuksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla oikein olet töissä? Kysyn ihan mielenkiinnosta, että missä tehdään noin nopeita liikkeitä, kun omia vastaavia kokemuksia ei ole.
Tämä uusi työ on sote-alalla, ei kuitenkaan hoitotyötä.
Ihan mielenkiinnosta, miten tässä kävi?
Vierailija kirjoitti:
Et voi purkaa sopimusta ennen työn aloittamista. Eli sun on mentävä sinne töihin ja jossain vaiheessa päivää sitten tehtävä koeaikapurku. Mitään järkeähän tuossa ei ole, mutta jos on tiukka työnantaja, voi väärin tehdyn koeaikapurun vuoksi syyttää sopimusrikkomuksesta.
Tietenkin ennen työn aloittamista voi ilmoittaa, että ei ota työtä vastaan.
Monimutkainen tilanne. Huomaa kuitenkin, että irtisanouduitko = olet vielä irtisanomisajan töissä vain puritko työsopimuksen = työ loppui heti?
Voit myös soittaa uuteen työpaikkaasi jo tänään ja kertoa tilanteen rehellisesti.
Minun työpaikassa esihenkilö purki työkaverin työsuhteen hänen koeaikansa viimeisenä päivänä. Syynä tähän oli se, että ko. työpaikassa aiemmin ollut henkilö oli kysynyt töitä ja esihenkilö halusi hänet takaisin paikkaan. Työkaveri (nyk.ent) meni ihan šokkiin.
Tällaistakin on.
Et voi purkaa sopimusta ennen työn aloittamista. Eli sun on mentävä sinne töihin ja jossain vaiheessa päivää sitten tehtävä koeaikapurku. Mitään järkeähän tuossa ei ole, mutta jos on tiukka työnantaja, voi väärin tehdyn koeaikapurun vuoksi syyttää sopimusrikkomuksesta.