Kärsitkö unettomuudesta vaihdevuosiiässä?
Minä en. En kärsinyt ennenkään, mutta kun lopetin kahvinjuonnin, niin uni tulee vielä herkemmin.
Kommentit (36)
En kärsi. Reipas liikunta ulkoilmassa ja työnteon pitäminen kohtuullisena tuovat unen. En kyllä taida olla vielä vaihdevuosi-iässäkään.
N46.
Vanhenemisessa pelottaa vain vaihdevuodet. Kaiken muun olen hyväksynyt. Sanokaa jotain lohduttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhenemisessa pelottaa vain vaihdevuodet. Kaiken muun olen hyväksynyt. Sanokaa jotain lohduttavaa.
Mua pelottaa vielä enemmän vanhuusiän mahdolliset rappeuttavat sairaudet.
Kyllä. Lisäksi vielä krooninen sairaus joka aiheuttaa usein kipuja. En muista koska olen viimeksi nukkunut hyvin.
Eniten pelkään meidän terveydenhuoltoa ja sen osaamattomia lääkäreitä, toisena sitä että päätyy jonnekin laitokseen aivokuolleena vaippohin ( niiden osaamattomien lääkäreiden takia) ja elää sen jälkeen vielä 20 vuotta. Kuolemaa en pelkää enkä vanhenemista.
En, voisin nukkua vaikka miten paljon.
Vierailija kirjoitti:
En kärsi. Reipas liikunta ulkoilmassa ja työnteon pitäminen kohtuullisena tuovat unen. En kyllä taida olla vielä vaihdevuosi-iässäkään.
N46.
Mistä alapeukut? Premenopaussioireita kuitenkin ollut jo seitsemän vuotta.
En, nautin siitä. Eli unentarve on tosiaan vähentynyt noin 5 tuntiin yössä, mutta kun ei ole sitten minkäänlaista väsymystä tai muita ongelmia, niin minäpä vaan nautiskelen tästä, en kärsi ollenkaan.
Alussa kärsin siitäkin ja heräsin joka ikinen yö joskus kello 3-4 aikoihin valvoen tunnin tai pari. Kun sain hormonikorvaushoidon kuntoon, niin tämäkin asia katosi ja nukun oikein makoisasti kahdeksan tuntia yössä ja herään pirteänä.
Olen löytänyt hormonikorvaushoidosta vain ja ainoastaan hyviä puolia omalla kohdallani.
N48
Vierailija kirjoitti:
Kuka on vaihdevuosiiässä?
Ei se ikä ole mitenkään tarkka määrittämään vaihdevuosien alkamista. Vaihtelua on 40 ja 60 ikävuoden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten pelkään meidän terveydenhuoltoa ja sen osaamattomia lääkäreitä, toisena sitä että päätyy jonnekin laitokseen aivokuolleena vaippohin ( niiden osaamattomien lääkäreiden takia) ja elää sen jälkeen vielä 20 vuotta. Kuolemaa en pelkää enkä vanhenemista.
Ihan nii kuin tohon tilanteeseen ei voisi päätyä ilman lääkäreitä. Alzheimer, parkinson, jne. Pahinta että et ole aivokuollut vaan ehkä kärsit vielä henkisesti ja ruumiillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46.Mistä alapeukut? Premenopaussioireita kuitenkin ollut jo seitsemän vuotta.
No koska et kertonut tuota. Vastauksestasi tulee mieleen, että joku nuori tulee muuten vaan vastaamaan kysymykseen, joka ei ole hänelle ollenkaan tarkoitettu. Esivaihdevuosissa olevan voi kyllä hyvin laskea vaihdevuosi-ikäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on vaihdevuosiiässä?
Ei se ikä ole mitenkään tarkka määrittämään vaihdevuosien alkamista. Vaihtelua on 40 ja 60 ikävuoden välillä.
Ja käytännössä ihan kaikilla ne hormonimuutokset alkaa jo 40-45 vuoden iässä, vaikka menkat loppuisi vasta 10 vuotta myöhemmin. Ja monella sitä unettomuutta on tuossa esivaihdevuosi-iässä jo.
Juu. Illalla ei meinaa uni tulla, ja heräilen myös monta kertaa yössä. Aamulla on hankala päästä sängystä ylös. Yritän vielä sinnitellä ilman hormonihoitoja. Kuumat aallot ovat onneksi jo hieman helpottaneet. N52.
En. Juon kolme mukia kahvia päivässä. Kahvinjuonnin kelloajallakaan ei ole uneen vaikutusta.