Olisko vinkkejä miten ruokamenot saa kuriin
Nelihenkinen perhe, teini-ikäiset lapset.
Miten saisi n. 400e riittämään kuukaudeksi kaikkeen ruokaan? Vinkkejä ruokalistalle?
Teen itse ruokaa, mutta ei vaan rahat meinaa riittää seuraavaan palkkapäivään.
Kommentit (28)
Nyt saat miettiä itse. Ei tietoa teijän keittiö toiminnasta.
Välipalat pois. Jugurtit, leivänpäälliset yms ovat turhia.
Ei kyllä ole vinkkejä noin pieneen summaan. Kylläkin vähän eri juttu, jos syötte viikolla pääruoan koulussa ja työpaikalla. Näissä kyselyissä on yleensä se ongelma, ettei ilmoiteta suoraan mihin kaikkeen tuon rahan olisi riitettävä.
Itse ainakin syön ulkona ja tilaan kotiin käytän palveluita. Enkä edes viitsi itse alkaa tehdä 4henkilön perhe.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole vinkkejä noin pieneen summaan. Kylläkin vähän eri juttu, jos syötte viikolla pääruoan koulussa ja työpaikalla. Näissä kyselyissä on yleensä se ongelma, ettei ilmoiteta suoraan mihin kaikkeen tuon rahan olisi riitettävä.
Joo, kyllä ilmoitit, että kaikkeen ruokaan. Anteeksi erheeni.
sama
Ei tuolla rahalla nelihenkinen perhe syö millään monipuolisesti, yksinasuvanakin menee helposti jo 300 e kauppaan vaikka teen kaikki ruuat itse.
Meillä 4 hengen perheessä ruokabudjetti on 400e ja sen pitää riittää kun rahaa ei vain ole.
Vierailija kirjoitti:
No töissä ei syödä siellä ruokalassa, vaan pakataan kotoa niitä jämiä mitä on jääny. Näin ainakin itse teen. Jos mulla kotoa jääny liru makrulootaa, liru jotain kastiketta yms. Kokoan niistä ala carte annoksen töihin. Olen ainakin huomannut, että ranskanperunat sopii jauhelihakastikkeen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Välipalat pois. Jugurtit, leivänpäälliset yms ovat turhia.
Tai leivän päälle joko tai, ei kaikkea.
Ruokaa tehdessä sitten annostellaan lautaselle enemmän perunaa ja vähemmän kastiketta. Kastiketta maun vuoksi ja halvemmalla perunalla täytetään maha. Sit jää seuraavalle päivälle myös kastiketta.
Me ollaan hintojen vuoksi lopetettu:
salaatin teko
Leipien syönti, leivänpäälliset tosi kalliita
Mehujen, limujen, maidon juonti, vettä saa hanasta
Hedelmät
Jälkkärit kokonaan
Murot, myslit
Jugurtti, vanukkaat, piimät
Nykyään ruoka on aika makaronipohjaista,
Tonnikalamakaronia, makaronilaatikkoa, spaghetti ja kastike, lihapullat yms.
Myös perunaa menee paljon, sopat, paistetut perunat, perunamuusi, uuniperunat, itse tehdyt ranskalaiset...
Eli aika simppeliä ruokaa, hiilihydraatti ja siihen joku protsku kylkeen, yleensä broilerjauheliha tms
T. 3x isä
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla rahalla nelihenkinen perhe syö millään monipuolisesti, yksinasuvanakin menee helposti jo 300 e kauppaan vaikka teen kaikki ruuat itse.
Syöt aika paljon tai kalliisti, tuolla rahalla meitä elää viisi henkeä kaksi viikkoa.
Käykää harvemmin kaupassa.
Pitäkää yksi viikko kuukaudessa nuukailuviikko eli leivot itse, teet kiisseliä ym eikä silloin osteta mitään kaupasta eli ei edes hedelmiä yms vaan sitten ollaan ilman kun ne loppuu ja syötte muuta.
Syökää enemmän kasvisruokaa. Kuivatut linssit ovat käsittämättömän halpoja ja erittäin terveellisiä ja proteiinipitoisia.
Mehut ja limpparit pois koska niistä ei hyödy kukaan, korkeintaan hammaslääkärin kassa.
Ihminen tottuu syömään sitä mitä on, kun muuta ei ole tarjolla.
Meillä oli tänään lounaaksi pasteijoita joita tein torttutaikinalevyihin. Pakastimessa oli kilo torttutaikinalevyjä mitä ostin joulun jälkeen alesta. Levy kahtia ja täyte päälle. Yhteen pasteijat meni puolikas kirsikkatomaatti, alle teelusikka juustoraastetta, puolitoista oliivia ja vähän murennettuna aurinkokuivattua tomaattia (kuivaa, ei kallista öljyssä). Hyviä oli ja kaikille maistui. Eikä ollut salaattia tms. Ei aina tarvitse olla. Palkkapäivä ensi keskiviikkona .
Juuston loppu meni pasteijoihin, ei osteta lisää heti vaan vasta palkkapäivänä. Ihminen pärjää pari päivää ilman juustoa tai leikkelettä. Meillä ei myöskään osteta molempia vaan yleensä pelkkää juustoa.
Kasvissosekeitto, raejuusto ja edullinen leipä&levite. Käytä edullisia kauden kasviksia.
Jauhelihakeitto, makaronilaatikko ym. Laita ruoka niin, että lihasta korvaat puolet soijarouheella, pavuilla yms. Tulee enemmän halvemmalla ja lihan maku säilyy. Puolet jauhelihasta pakastimeen odottamaan seuraavaa ruokaa tai tee iso annos.
Makkarakastike halvasta makkarasta ja makaroni.
Osta punalaputettuja tuotteita. Käy ostamassa tarjoukset.
Kasviksista porkkanaraastetta, kaalisalaattia (kuten kebabbilassa), marinoituja sipuleita tarjouskasviksia.
Keitot edullisia, 500g herneistä iso kattila. Puurot. Jauhelihamakaroni/-kaalilaatikko.
Jauhelihakastikkeen sekaan soijaa, porkkanaa ym jatkeeksi. Sipuli tuo makua ruokiin.
Uunipadat runsailla kotimaisilla juureksilla.
Leivän päälle juusto/makkara. Tuoreita vihanneksia joskus. On herkkua esim. Kotimainen kurkku. Sikakallista.
Perunat, porkkanat, kaalit edullisia. Makaronia/riisiä vain harvoin...
Leipominen
2hengen perhe, 20egee viikossa
Kaikki ruoat
Kannattaa tilata perusraaka-aineita hävikkiruokakaupasta netistä. Esim tomaattimurskaa, kikherneitä. Niitä tilaat useammankymmentä purkkia. Alat laittaa kasvista lihan sekaan jos olette lihan syöjiä. Pitää opetella uusi tapa kokata. Esim. 4 :hlölle ei menekään 600g kanaa vaan 200g kanaa, 400g kikherneitä, 400g tomaattimurskaa ja kermaa, sitä tarjoaa riisin kanssa.
Moni tekee vääränlaista ruokaa . Moni haluaa syödä paljon lihomatta ja siksi kokataan hirveät määrät vähärasvaisia lihoja salaatin kanssa ym. Opetelkaa syömään normaalisti kunnes olette kylläisiä ja normaalia ravitsevaa ruokaa .
Puuroa aamulla tai/ja illalla. Halpa hillopurkki kylkeen.
Maidon juonti kannattaa lopettaa janojuomana.
Se on nyt todistettu niin monessa eri tutkimuksessa hyödyttömäksi , että halvemmaksi tulee ottaa d-vitamiini purkista kuin juoda litroittain maitoa ja samalla tuhota oma rasva-aineenvaihduntansa.
Tavallista perusruokaa, kuten perunaa/makaronia/riisiä, ruskeaa kastiketta jauhelihan, nakkien tai makkaran kera. Kinkkukiusaus, makkara-, nakki- tai jauhelihakeitto. Kasvissosekeitto, hernekeitto. Kanakastiketta tai uunikanaa. Kaurapuuroa ja raejuustoa, silloin tällöin esim. iltapalaksi tai lounaaksi mannapuuroa. Porkkanaa, juureksia, kaaleja sekä vaihdellen tarjoushedelmiä kuten omenaa, mandariinia, päärynää. Marjat pakkasesta itse poimittu. Kurkkua, tomaattia ja paprikaa vain, kun hinta kohdallaan. Unohda lautasmalli ja lisää kasviksia ruokiin aina, kun mahdollista. Salaatti tulee kalliiksi. Ruisleipää tarjouksesta tai ilta-alesta pakkaseen silloin kun en leivo itse, päälle pelkkää voita. Herkut, virvoitusjuomat, mehut, alkoholi pois kokonaan. Välipalat pois ja pidä aina itse tehtyä kotiruokaa jääkaapissa. Parempi teinien lämmittää annos jääkaapista kuin tehdä puoli pussillista leipää päällisineen.
Ei mitenkään, 400 euroa on todella pieni summa ja saa juosta tarjousten perässä..Ei tuohon hintaan voi syödä kuin halvimpia ruokia, kaikki on niin kallista nykyjään .