Ojennatteko toisten lapsia, vaikka
Myös silloin jos ovat meillä ja tekevät jotain meillä kiellettyä.
Kommentit (23)
omaatuntoa. Kyllä muidenkin lapsia pitää ojentaa jos eivät kunnolla käyttäydy seisoi äiti vieressä tai ei.
jos et olisi puuttunut tuossa vaiheessa.
Omaa lasta saa ja pitää puolustaa, ja toisten lapsia komentaa, jos tekevät jotain mitä ei saa tehdä. Ja ketään ei saa satuttaa.
Toivottavasti toisen lapsen äitikin sen ymmärtää.
Olisko se äiti jotenkin lamaantunut ja nolostunut niin, ettei saanut puututuksi poikansa käytökseen? Mutta sanoisin, että jos joku lapsi hakkaisi lastani tai mua niin en epäröisi ojentaa...!!!
ja ihan oikein teit tuossa tilanteessa! Jos ei oma vanhempi tajua reagoida, niin hyvä että edes joku aikuinen sen tekee.
Ei sinulla ole mitään hävettävää, mutta sillä toisella äidillä on.
Ja tuskin enää edes kovin nätisti. Jos jonkun pitää nolostua niin sen toisen äidin joka ei lastaan ojentanut.
En ihan pienestikään, jos tuollainen tilanne tulisi. Leijonaemo suojelee aina pentujaan, niin myös äiti...
Näistä ojentamattomista tulee sitten niitä teinejä, jotka luulee omistavansa koko maailman ja saavansa tehdä ihan mitä tahansa...
En kyllä ottaisi kiinni fyysisesti, enkä ymmärrä mikä oikeus sinullakaan siihen oli. Lapsillakin kun on koskemattomuutensa. Jos olisit tarttunut minun poikaani kiinni niin ojentaisin sen jälkeen kyllä sinua.
Järjellisesti ajattelevien vanhempien lapsia SAA muutkin tarvittaessa komentaa...! Mutta siihen on totuttava, että niitäkin löytyy, jotka asiasta loukkaantuvat. Siitä ei kuitenkaan kannata tuntea huonoa omaatuntoa, koska he ovat väärässä...
Itse ojensin kerran 6-vuotiasta poikaa, joka heitti tyttöni isolla kivellä. Kielsin poikaa tiukasti ja kehoitin menemään kotiin rauhoittumaan.
Tyttö itki ja menimme kotiin. Sisälle mentyämme (asuimme samassa rivarissa) poika tuli heittelemään nyrkin kokoisia kiviä olohuoneen ikkunaamme!
Menin ulos ja kielsin tiukasti. -> poika näytti minulle kieltä ja heitti minua kivellä.
-> Kaappasin minua potkivan ja raapivan pojan syliini, kannoin kotiovelleen sekä kerroin mitä oli tapahtunut. Äiti löi oven kiinni nenäni edestä ja huusi minulle, ettei poika ollut saanut välipalaa & hänen verensokerinsa oli laskenut. :oO Minun olisi pitänyt kuulemma tajuta, että lapset riehuvat, jos eivät ole saaneet välipalaa (ja ilmeisesti minun olisi pitänyt huolehtia naapurinpojan välipalan tarpeesta, koska oma äitinsä ei ainakaan ollut tullut hakemaan poikaa välipalalle...).
Eikö se jo annan oikeutta ottaa sen verran kiinni, että pysähtyy kuuntelemaan? Eri asia toki, jos vaikka löisi tai jotain! Tottakai! Mutta ymmärrät varmaan, että 9/10 lapsesta juoksee tilanteesta karkuun eikä kuuntele mitään moitteita, jos ei pidä kiinni? Minusta tuollainen "fyysinen koskemattomuus"-höpinä on naurettavaa vastaavanlaisessa tilanteessa...
En kyllä ottaisi kiinni fyysisesti, enkä ymmärrä mikä oikeus sinullakaan siihen oli. Lapsillakin kun on koskemattomuutensa. Jos olisit tarttunut minun poikaani kiinni niin ojentaisin sen jälkeen kyllä sinua.
Johan nyt on perkele, että sun kersasi saisi vai hakata toista lasta, mutta sun kullannuppuun ei saisi koskeakaan???
Voit olla ihan varma, että mä kosken sun kullannuppuusi jos se pitää irrottaa mun lapsestani, ja jos sä tulet siihen mua "ojentamaan", niin voit olla varma että saat itse vielä kovemman kohtelun.
Helvetin lepakko.
nakannut pari kiveä niidenkin ikkunaan, ja todennut, että helvetti, sultakin oli tainnut jäädä välipala syömättä.
Itse ainakin ojennan muiden lapsia, vaikka äiti olisikin vieressä, jos nämä esim. kiusaavat omaani. Kukapa äiti ei? toiseen ei kuitenkaan saa kajota, ei omaan eikä toisen lapseen, ja etenkin toisten lasten kanssa olisin varovainen. Usein vieraan aikuisen suullinenkin nuhtelu on yllättävän tehokas.
Samaten jos alle kouluikäiset leikkivät rajusti ja esim. pienimmät meinaavat jäädä jalkoihin eivätkä isommat huomaa, siihen pitää puuttua hänen, joka näkee. Se on aikuisen velvollisuus. Samaten, jos joku tekee meillä jotain kiellettyä, esim. hyppii sohvalla tai menee kaapeille, puutun asiaan. Ei kukaan ole siitä mitään sanonut koskaan, ja oletan, että samanlailla toinen aikuinen opastaa omaa lastani, jos itse en ole paikalla tai silmäni välttää.
Isompi ongelma on minusta ne (jopa alle kouluikäiset) lapset, joiden vanhemmat eivät ole paikalla vaan lapset leikkivät esim. meidän pihassamme uskomatta mitään sääntöjä tai käyttäytyen todella huonosti. Olisi vanhempiensa vastuulla opastaa heitä kyläilyyn ja muiden kanssa oleiluun, mutta vanhemmat eivät piittaa missä lapsensa menevät, joten minä saan valvoa heidänkin lapsiaan, jotka eivät halua uskoa mitään vaan tahtovat tehdä oman päänsä mukaan kaiken ja raivoavat, jos en päästä heitä kotiimme sisälle itsekseen leikkimään, juoksemaan autoteille tai tuuppimaan pienempiään tms... On sitten kiva passittaa näitä lapsia takaisin omiin pihoihinsa ja saada heiltä irvistelyjä, karjumista ja nimittelyä... Ja vanhemmat eivät ole edes kuuloetäisyydellä, kun lapsensa vaeltelevat pihasta toiseen. Sääli käy lapsia - ei ole heidän vikansa, että kukaan ei opeta heitä paremmin.
Enkä ole edes erityisen nipo äiti, ihan oikeasti. :-)
rikkomista. Teen omillekin lapsille näin, jos haluan varmistua lapsen katsekontaktista ja siitä, että sanoma menee perille.
Mutta yksikään aikuinen ei koske lapseeni - siinä menee raja. Asiallisesti saa ja pitää ojentaa.
BTW. En usko että et pystyisi antamaan minulle minkäänlaista "kohtelua". Lannistuisit jo ennen kuin edes yrittäisit aloittaa.
Johan nyt on perkele, että sun kersasi saisi vai hakata toista lasta, mutta sun kullannuppuun ei saisi koskeakaan???
Voit olla ihan varma, että mä kosken sun kullannuppuusi jos se pitää irrottaa mun lapsestani, ja jos sä tulet siihen mua "ojentamaan", niin voit olla varma että saat itse vielä kovemman kohtelun.
Helvetin lepakko.
muiden lapsiin. Kovin vaikea saada painoarvoa sanalleen jos sen teollaan kumoaa samalla sekunnilla.
voi kokemus olla erittäin ahdistava ja todellakin koskemattomuuden rikkomista.
Minulle tulee mieleen koiran kouluttaminen, jolloin toisinaan viestin perille meneminen ja komento hyvinkin varmistetaan otteella, joka pakottaa koiran katsekontaktiin. Jo koiralle ote on alistava ja epämukava, saati sitten lapselle.
Vastauksena siis hänelle yllä, joka puolusteli leukaotetta sillä, että ojentaa omia lapsiaan näin.
Koskemattomuudesta haluaisin kysyä näiltä edellisiltä, jotka sanovat, ettei "lapseen saa koskea, siinä menee raja", että miten te lasta sitten ojennatte, jos häneen ei saa lainkaan koskea??? Siis ei yhtään.
Se pidetäänkö kiinni lasta leuasta tai jostain muusta, on makuasia, mutta jos lapsi lyö toisia tai tekee jotain muuta ehdottoman kiellettyä, eikä lopeta sanallisten tiukkojen kieltojen jälkeen, niin mitä te teette? Siis jos lapseen ei saa koskea? Moni muksuhan jo varsin pienenä ei piittaa tuon taivaallista sanallisista kielloista, jos hänelle ei kädestä pitäen näytetä ja kerrota mikä on kiellettyä. Miten esim. kiellätte lasta heittämästä kiviä toisten päälle, jos häneen ei saa koskea?
On ihan selvää, ettei lasta saa väkivalloin vahingoittaa, mielestäni esim. tukistaminen on ehdottomasti kiellettyä. Mutta tiukasti kiinni pitäminen on ihan eri asia.
Pelkäänpä vain, että juuri näistaä kullannupuista, joihin ei saa koskeakaan, tulee niitä muita lapsia terrorisoivia kauhukakaroita. Ja ei ihme, eihän pieni lapsi voi ymmärtää, ellei häntä selkeästi opeteta. Ja se on aikuisen vastuulla.
Totta kai osa lapsista, etenkin tytöistä, ymmärtää kun vain nätisti sanoo, mutta osa ei todellakaan ymmärrä. Joten on ihan turha tulla sanomaan, että kyllä meidän nicojanica ainakin tajuaa heti, kun hänelle jotain vihjaisee...Suuri osa lapsista kun ei ole niin edistyksellisiä kuin se teidän nicojanica.
Ei kukaan oikeasti ole sitä mieltä että lasta ei saa ottaa leuasta kiinni jos hän on juuri hakannut toista lasta. Kamaan.
näiden vanhemmat olisivat itse paikalla?
Itse ojensin tänään melko tiukasti ja nyt kärsin huonosta omasta tunnosta, koska pelkään kyseisen lapsen äidin loukkaantuneen mulle.
Tilanne meni näin:
Oltiin toisen äidin kanssa juttelemassa, kun kaksi poikaa (toinen ilman vanhempia oleva koulupoika ja toinen tämän tuttavani 6 v. poika) kävivät oman poikani kimppuun ja alkoivat hakata tätä todella pahasti. Poikani oli kuulemma paha lohikäärme, joka heidän oli taltutettava.
Toisen hakkaajan äiti vain katsoi vierestä, eikä sanonut mitään, vaikka poikani alkoi itkeä ja sai pahoja naarmuja kaulaansa.
Otin toisen pojista kiinni leuasta (toinen karkasi), tuijotin silmiin ja sanoin todella ankarasti, ettei ketään toista saa lyödä. Poika alkoi hakkaamaan minua, jolloin tuli sanottua enemmänkin kuin napakasti. Poika lähti äitinsä kanssa puistosta ja näytti minulle lähtiessään kieltä.
Eikö siis tällaiseen käytökseen saa puuttua?! Ikää pojilla siis n. 6-8 vuotta.