Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheiset vähättelevät ADHD-diagnoosiani.

N24
10.02.2023 |

Mulla on tarkkaamattomuuspainotteinen (keskivaikea) ADHD, johon mulla on lääkitys, Concerta 54mg, josta saan hirveitä haittavaikutuksia (kyllä, olen puhunut tästä lääkärille, mutta sanoo vaan ettei sitä voi yhtäkkiä vaan lopettaa, vaan pitää kuulemma vaan laskea asteittain annosta ja sitten lopuksi lopettaa kokonaan.) Sain diagnoosin viime keväänä, ja tuntuu siltä kuin kaikki läheiset, ETENKIN isäni ja äitini ignooraisivat koko diagnoosin ja syyttäisivät minua huolimattomuudestani yms. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD lääkkeitä on muitakin kuin Concerta, vasta kolmas lääke sopi teinille.

Vierailija
22/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Concerta 54 - hyvin voi lopettaa ja suositellaankin pitämään taukoja.

Jos on sivuvaikutuksia niin pienennä annosta.

Ei voi lopettaa kerralla.

Kyllä voi. Ei tule vieroitusoireita eikä mitään. ADHD kyllä palaa heti lääkitsemättömänä päivänä. On hyvä pitää välipäiviä ja pidempiäkin taukoja, jos elämäntilanne suo, kuten esimerkiksi lomalla.

Toimin lääkitykseni kanssa samoin oman hoitavan lääkärin (psykiatri) neuvosta, mutta kuten täällä joku mainitsikin niin kannattaa kuitenkin noudattaa sen oman lääkärin neuvoja ja tarvittaessa pyytää testaamaan hallituksi toista lääkeainetta.

Jokainen on oireineen yksilö, jolle vaikuttaa eri lääkeaineet ja määrät yhdessä toiminnanohjauksen kanssa tai ilman eri tavoin. Kuten kaikissa diagnooseista on otettava huomioon, lääkeaineilla on myös haittavaikutuksensa, mutta kyllä silti lähtisin jumppaamaan sitä lääkityksen ja hoidon tasapainoa sen lääkärin kanssa, joka kykenee arvioimaan muutoksia eri tavoin kuin tältä palstalta me muut, vaikka toki osaamme kertoa vinkkejä omaan kokemukseemme perustuen.

Tsemppiä! Vielä näin aikuisiälläkin kokee ennakkoluuloja, joten useimmiten jätän kertomatta diagnoosistani kuin kerron siitä. Elämä on helpompaa.

Niinpä. Jos kumminkin on kyse että "voiko Concertan lopettaa suoraan" niin kyllä voi. Jos elämä ei ole hallussa niin ehkä ei pidä silti.

Concertasta ei tule vierotusoireita eikä muutakaan _fyysistä_ syytä sen asteittaiseen vähentämiseen ole. Itse en ota sitä niinä päivinä kun liika impulsiivisuus ei haittaa enkä toisaalta välttämättä nouse ylös. Työpäivinä otan kyllä heti herätessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Concertan voi lopettaa kuin seinään. Stimulantit eivät ole samanlaisia kuin esim. SSRI-lääkkeet, joita ajetaan alas pidempään.

Mulle on aikuisten ADHD-diagnostiikkaan erikoistunut psykiatri (voisi sanoa Suomen johtavaksi asiantuntijaksi tässä nimenomaisessa asiassa) ohjeistanut, että kerran pari vuodessa kannattaakin pitää muutaman päivän tauko, jos tuntuu ettei lääke enää toimi yhtä hyvin. Sen näet unohtaa millaista se olikaan ilman lääkitystä ja tauon aikana sen taas kyllä todella huomaa.

Eihän kenenkään ole pakko syödä ADHD-lääkkeitä, jos ilmankin pärjää. En kyllä toisaalta ymmärrä ihan sitäkään, että lääkkeestä kieltäytyy vaikka elämä on sitten yhtä tuskaa ja taistelua. Mutta kukin tyylillään.

Toisille sopii metyylifenidaatti hyvin (Concerta, Medikinet ym.), toisille taas ei yhtään ja silloin vaihtoehtona deksamfetamiini tai lisdeksamfetamiini (Attentin, Elvanse ym.).

Kyllä näin keski-ikäisenä diagnoosin saaneena täytyy sanoa, että lääkkeet ovat suuri helpotus. Vihdoin on se rauha keskittyä ja hoitaa asioita, ilman sitä jatkuvaa ärsyketulvaa mielessä. Enkä pidä huonona sitäkään, ettei enää ole mitään tarvetta käyttää alkoholia tai edes kofeiinia.

Vierailija
24/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on autismin kirjon diagnoosi. Vaikeushan näissä on, ettei näy päällepäin, niin odotetaan sitten aivan normaalia toimintakykyä. Vanhemmat joutuivat aika kauan sulattelemaan asiaa. Ovat sen verran vanhoja, että heille tällaiset jutut on uusia ja vieraita. Ajan kanssa ovat kuitenkin oppineet ymmärtämään ja hyväksymään paremmin. Ovat myös lehdistä lukeneet artikkeleja ja TV:stä nähneet ohjelmia, niin on sitä kauttakin tietoisuus kehittynyt. Tuntuu raskaalta olla aina pedagoginen, mutta ei se tietoisuus näistä asioista muutenkaan kasva. Maailmassa on niin paljon kaikenlaisia oireyhtymiä ja sairauksia ettei lääkäritkään niitä kaikkia osaa. Itsekään en tiedä millaisia kaikkia haasteita jollain erilaisia autoimmuunisairauksia potevilla on, jolleivat itse kerro.

Vierailija
25/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Concerta 54 - hyvin voi lopettaa ja suositellaankin pitämään taukoja.

Jos on sivuvaikutuksia niin pienennä annosta.

Ei voi lopettaa kerralla.

Kyllä voi. Ei tule vieroitusoireita eikä mitään. ADHD kyllä palaa heti lääkitsemättömänä päivänä. On hyvä pitää välipäiviä ja pidempiäkin taukoja, jos elämäntilanne suo, kuten esimerkiksi lomalla.

Vierailija
26/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Concertan voi lopettaa kuin seinään. Stimulantit eivät ole samanlaisia kuin esim. SSRI-lääkkeet, joita ajetaan alas pidempään.

Mulle on aikuisten ADHD-diagnostiikkaan erikoistunut psykiatri (voisi sanoa Suomen johtavaksi asiantuntijaksi tässä nimenomaisessa asiassa) ohjeistanut, että kerran pari vuodessa kannattaakin pitää muutaman päivän tauko, jos tuntuu ettei lääke enää toimi yhtä hyvin. Sen näet unohtaa millaista se olikaan ilman lääkitystä ja tauon aikana sen taas kyllä todella huomaa.

Eihän kenenkään ole pakko syödä ADHD-lääkkeitä, jos ilmankin pärjää. En kyllä toisaalta ymmärrä ihan sitäkään, että lääkkeestä kieltäytyy vaikka elämä on sitten yhtä tuskaa ja taistelua. Mutta kukin tyylillään.

Toisille sopii metyylifenidaatti hyvin (Concerta, Medikinet ym.), toisille taas ei yhtään ja silloin vaihtoehtona deksamfetamiini tai lisdeksamfetamiini (Attentin, Elvanse ym.).

Kyllä näin keski-ikäisenä diagnoosin saaneena täytyy sanoa, että lääkkeet ovat suuri helpotus. Vihdoin on se rauha keskittyä ja hoitaa asioita, ilman sitä jatkuvaa ärsyketulvaa mielessä. Enkä pidä huonona sitäkään, ettei enää ole mitään tarvetta käyttää alkoholia tai edes kofeiinia.

Täällä myös toinen joka syö ADHD lääkkeitä ja voi lopettaa seinään.

Itse esim en syö viikonloppuisin (paitsi jos opiskelen), jotta kroppa ei totu liikaa lääkkeisiin, koska ainakin itselläni tuntuu välillä että teho "katoaa" jos niitä syö monta viikkoa ilman noita levähdyspäiviä.

Vierailija
27/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle toinen vanhemmista huusi, että "Ai, että kävit nyt sen muotidiagnoosin hakemassa, ettei sun tarttis tehdä töitä ja saat käyttää luvan kanssa huumeita!"

ADHD-diagnoosin sain vasta viime vuonna yli 30-vuotiaana. Takana 12 työpaikkaa joista kaikista potkittu ulos koeajalla, uupumusjaksoja niin monta etten enää muista, sekä kymmeniä pieleen menneitä parisuhteita.   Ihme ja kumma valmistuin lukiosta ja amk:sta hyvin paperein, mutta se työ- ja muu aikuiselämä sitten... Tällä hetkellä kohdallani epäillään myös autismin kirjon häiriötä ja sitä aletaan kartoittaa. Olen sukuni ainoa neuroepätyypillinen, ja ihmettelen mistä olen tämän taakan saanut. En toivo samanlaista helvettiä kenellekään, kuin mitä elämäni on ollut. Lapsesta asti olen saanut kuulla olevani sukuni häpeäpilkku.

Itsellä lääkityksenä Concerta 36 mg ja se onneksi vie pahimman päiväväsymyksen ja aloitekyvyttömyyden pois. Paha vaan että jos juo vähänkin kahvia, niin syke nousee taivaisiin.

Vierailija
28/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on autismin kirjon diagnoosi. Vaikeushan näissä on, ettei näy päällepäin, niin odotetaan sitten aivan normaalia toimintakykyä. Vanhemmat joutuivat aika kauan sulattelemaan asiaa. Ovat sen verran vanhoja, että heille tällaiset jutut on uusia ja vieraita. Ajan kanssa ovat kuitenkin oppineet ymmärtämään ja hyväksymään paremmin. Ovat myös lehdistä lukeneet artikkeleja ja TV:stä nähneet ohjelmia, niin on sitä kauttakin tietoisuus kehittynyt. Tuntuu raskaalta olla aina pedagoginen, mutta ei se tietoisuus näistä asioista muutenkaan kasva. Maailmassa on niin paljon kaikenlaisia oireyhtymiä ja sairauksia ettei lääkäritkään niitä kaikkia osaa. Itsekään en tiedä millaisia kaikkia haasteita jollain erilaisia autoimmuunisairauksia potevilla on, jolleivat itse kerro.

Vinkkinä: luovu pedagogisuudesta - jos kiinnostusta olisi niin opiskelisivat itsekin.

Luo oma elämääsi puitteet jossa toimintakykysi on _sinulle_ hyvä.

-näin olen tehnyt

Vierailija
29/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle toinen vanhemmista huusi, että "Ai, että kävit nyt sen muotidiagnoosin hakemassa, ettei sun tarttis tehdä töitä ja saat käyttää luvan kanssa huumeita!"

ADHD-diagnoosin sain vasta viime vuonna yli 30-vuotiaana. Takana 12 työpaikkaa joista kaikista potkittu ulos koeajalla, uupumusjaksoja niin monta etten enää muista, sekä kymmeniä pieleen menneitä parisuhteita.   Ihme ja kumma valmistuin lukiosta ja amk:sta hyvin paperein, mutta se työ- ja muu aikuiselämä sitten... Tällä hetkellä kohdallani epäillään myös autismin kirjon häiriötä ja sitä aletaan kartoittaa. Olen sukuni ainoa neuroepätyypillinen, ja ihmettelen mistä olen tämän taakan saanut. En toivo samanlaista helvettiä kenellekään, kuin mitä elämäni on ollut. Lapsesta asti olen saanut kuulla olevani sukuni häpeäpilkku.

Itsellä lääkityksenä Concerta 36 mg ja se onneksi vie pahimman päiväväsymyksen ja aloitekyvyttömyyden pois. Paha vaan että jos juo vähänkin kahvia, niin syke nousee taivaisiin.

Hankkiudu niistä vanhemmistasi eroon!

Vierailija
30/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös toinen joka syö ADHD lääkkeitä ja voi lopettaa seinään.

Itse esim en syö viikonloppuisin (paitsi jos opiskelen), jotta kroppa ei totu liikaa lääkkeisiin, koska ainakin itselläni tuntuu välillä että teho "katoaa" jos niitä syö monta viikkoa ilman noita levähdyspäiviä.

Niinpä, miksipä ottaisi lääkettä semmoisina päivinä kun ei tarvitse? Mitään haittaa ei lääketieteellisessä kirjallisuudessa löydy (tai en ole löytänyt). Ihan kunnollisia lepopäiviäkin on hyvä pitää muutenkin, kun ADHD:n kanssa on jaksaminen joskus huonoa, ei pidä ajaa itseänsä piippuun. Yksineläjälle tietty paljon helpompaa.

Vierailija
31/31 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Concertan voi ihan hyvin lopettaa jos se ei sovi. Sitä voi myös käyttää vain koulu-/työpäivinä, jos viikonloppuisin ja lomilla pärjää ilmankin. On olemassa muita vaihtoehtoja, jos concerta ei sinulle sovi. Hakeudu toisen lääkärin vastaanotolle, koska tuo kenen luona olet käynyt ei selkeästi kyllä osaa asiaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä