Miksi nykyään ei tule kuitteja tai tilausvahvistuksia digitilauksista?
Minulle on nyt kaksi kertaa käynyt näin. Otin yhdestä suoratoistopalvelusta ilmaisen kokeilukuukauden. Luulin peruneeni tilauksen, mutta peruutus ei ollut jostain syystä vahvistunut. Huomasin myöhemmin, että palvelusta oli automaattisesti veloitettu tililtä. Mitään ilmoitusta ei ole tullut sähköpostiin, että "hei, kiitos kun jatkat tilaustasi" tms.
Toinen oli digilehti. Halusin lukea vain yhden numeron, josta maksoin euron. Huomaamattani olin sitten ilmeisesti ottanut jonkin kuukausittain uusiutuvan kestotilauksen, jonka huomasin tilillä vasta myöhemmin. Tästä koko tilauksesta ei alunperinkään edes tullut mitään tilausvahvistusta sähköpostiin, koko homma oli tapahtunut Sanoma-tilillä.
Onko tällaiset "näkymättömät tilaukset" jokin erityisen suomalainen ilmiö nykyään, ja miten se voi olla sallittua? Nimittäin ulkomaisista jatkuvista tilauksista saan paitsi tilausvahvistuksen, myös joka kuukausi erikseen kuitin suoraveloituksesta sähköpostiin.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Itse en saanut kuittia muuttokustannuksista. Yli vuoden päästä firmalta tuli viesti onko minulla kuitti maksusta. Onneksi sain tiliotteesta maksusuoritukseni,muuten kai olisivat veloittaneet uudestaan.
Kaupoissakin saa nykyään usein erikseen pyytää kuittia, ennen kuin sellainen annetaan.
Tuohonhan se idea perustuu. Siinä kohtaa kun otat sen ilmaisen kuukauden, niin suostut tilauksen automaattiseen jatkamiseen. Kannattaa lukea huolella se pikkupränti.
Itse en saanut kuittia muuttokustannuksista. Yli vuoden päästä firmalta tuli viesti onko minulla kuitti maksusta. Onneksi sain tiliotteesta maksusuoritukseni,muuten kai olisivat veloittaneet uudestaan.