UJOT HEINÄKUISET - eikö nyt ole viikko 47?
Eli aloitanpa uuden viikon kuulumispinon! Minun tilityksiäni aamun hajuista saatoittekin lukea jo edellisen viikon lopussa.
Tulkoon tästä ihana, hedelmällinen, etomaton, sydämensykkeinen ja veretön viikko kaikille ujoille heinäkuisille! Toivottavasti jo kuukauden päästä voimme olla rohkeita heinäkuisia kaikki.
Kommentit (47)
Ei sitä punaista vuotoa sitten tullut kuin sen hetken, eilen tuli rusehtavaa (ihan pientä vuotoa) melkein koko päivän.
Soitin Taysiin, siellä oli eri hoitaja, sen mielestä asia normaalia ja varmasti kaikki on kunnossa. Ei tarvitse tsekata. Jos tulee kunnon vuotoa, niin sitten pitää ottaa rauhallisesti - vaikkei sekään auta, kesken menee, jos on mennäkseen... Sanoi vielä lopuksi, että ota yhteyttä, jos on ongelmia! No mitäs se hyödyttää, jos vastaus on aina tuo sama..?!?
Positiivista on se, että edelleen on rinnat arat, palelee ja väsyttää ja tarttee olla tarkkana että syö riittävän usein... Josko se olisi ihan normaalia sitten, toivotaan!
Huomenna on eka neuvola, jänskättää... (mulla on neuvolatädeistä melkoisen negatiivinen kuva)...
Kovasti paljon jaksuja kaikille pinolaisille =)
Kuutar rv8+6
Kysymys vielä tuoresiirrosta plussanneille, ellen ole jo kysynyt tätä: Miten pitkään te olette jatkaneet lugesteroneja? Minä en jaksaisi soittaa klinikalle ja kysyä - ja muutenkin mieli tekisi jatkaa progesteronitukea koko alkuraskauden, joten ei kai siitä mitään haittaa ole (vasta joskus viikolla 11-12 istukka alkaa tuottaa progesteronia keltrauhasten sijasta, eikö?)? Jotkuthan lopettaa jo plussaukseen, mutta meidän klinikalla piti jatkaa siitä ainakin vielä viikko ja sitten soittaa. En ole saanut soitetuksi, mutta en siis tahtoisi lopettaakaan, koska on kiva tehdä jotain raskautensa eteen.
Itse kävin ultrassa rv7+1 ja sen jälkeen lopettelin Lugesteronin kanssa niin, että rv7+5 laitoin viimeisen.. Tosiaan noissa on klinikkakohtaisia eroja, mutta Taysissa mennään noin.
Tosi hienoa Kuutar, että voit jo paremmin. Itse mietin vielä eilen illalla, tuota tilannettasi. Kun mulle sanottiin viime viikolla ultrassa, että vielä näkyy olevan keltarauhashormonia olevan tuloillaan ¿ voiskos sulla olla samoin? Mulla on meinaa kanssa ollu menkkamaista selkäkipua. Olen koko ajan ajatellut sen johtuvan siitä, että kroppa kuvitteellisesti vielä valmistautuu menkkoihin, olenkohan oikeilla jäljillä? Mulla ei ole tullut mitään vuotoa.
Kunpavauva; Mä lopetin nuo luget tuossa viikolla 6+0 ohjeen mukaisesti. Mua niin nauratti tuo sun bussissa olevien hajujen pohtiminen, olet niin oikeessa että mä varmaan ¿kuolisin¿. Mulla on ollu muutenkin taas poikkeuksellisen huono päivä. Mä olen oksentanut tänään jo muutaman kerran ja tekee tiukkaa olla töissä¿mutta ei valiteta=)
Mahtavaa alkanutta viikkoa kaikille!
Onni rv 7+5
Täällä sitä ollaan oltu jo niin ahkerina, että uusi pinokin jo aloitettu =)Hyvä me!
Mulla on edelleen se tilanne että silloin tällöin tulee sitä rusehtavaa valkovuotoa. Mutta ei se siis tosiaan ole kuin aavistus ruskeaa, ei semmoista kunnon tuhrua. No. Kun en sille mitään voi enkä millään lailla pysty asiaan vaikuttaan jos nyt kesken menee, niin oon koittanut olla huolehtimatta. Mulla on kyllä keskenmenoissa ollut ihan reippaat kivut ja kunnon vuodoksi muuttunut hyvin pian, että luultavasti tää on jotain nyt juuri tähän raskauteen liittyvää sitten. Ehkä siellä limakalvot vaan tihuttaa tai jotain...Ainakin näin kotian itteeni rauhoitella =)
Mulla kyllä edelleen nää oireetkin on sen verran reippaita että ei kai tässä mitään hätiä ole. Etova olo jatkuu aina vaan, ja ainut mikä siihen auttaa on pakottaa itsensä syömään, vaikka siitäkin tulee huono olo =( Eikä missään tapauksessa mitään makeeta, sitten on karsee olo. Hajut ne on mullakin mitkä saa yökkimään, vaikka vielä oon saanut pidettyä sisällä. Ei mulla ollu tuplienkaan kanssa kovin voimakasta tää pahoinvointi, kerran taisin oksentaa. Mutta kyllä tää etova olokin riittää, ja sympatiat on teidän puolella jotka monta kertaa päivässä halailette pyttyä.
Rinnat on myös turvoksissa. Ne olikin imetyksen jäljiltä niin pienet, että ihan kiva vaihteeksi on rinnat =) Tosin ne on sitten kipeät...
Lugesteronista: Mulla tuoresiirron jälkeen loppui luget (tuplien kanssa) 5+4. Nyt lopetin 5+5, vaikka kyseessä PAS.Tästä on niin monia mielipiteitä. Eräs tuttu lääkärini sanoi että sen jälkeen kun raskaus on alkanut niin niistä on yhtä paljon hyötyä kaapissa kuin käytettynä, JOS ei ole todettu selkeää keltarauhasen vajaatoimintaa. Ja se keltarauhanenhan tuottaa progesterinia, ja progesteroni estää kuukautisia alkamasta. Vauvan istukka tekee näin alussa hcg:tä joka stimuloi keltarauhasta jatkamaan toimintaa.Muutaman viikon päästä pitäisi olla jo istukallakin riittävästi kapasiteettia tehdä progesteronia ja sitten keltarauhanen sammuu. Istukka on lopullisesti valmis muistaakseni vasta viikolla 18+. Mitään todettua näyttöä ei kai ole että lugesteronista olisi hyötyä enää viikon 8-9 jälkeen... näin siellä taitaa olla paketissakin painettuna. Mutta kaikkein parhaat ohjeet saa kun soittaa sinne omalle lääkärille =) Mulle se sanoi että lopettaa kun paketti loppuu, luonnollisesti =)
Jaahas. Pitänee lähteä nukutuspuuhiin, taitaa taas äiti nukku ennen lapsia =) Niin, ja kaikille teille tuplaodottajille, kaksosista selviää vallan hyvin! Kun on pitkään odottanut sitä lasta niin kaksi kerralla on sitäkin ihanampi asia. Tuplatyö mutta triplailo!
T:Ipanapiina 8+3
Tsemppiä kaikille joilla on ollut vuotoa! Tosin n. 25% kaikilla raskaana olevilla on alkuvaiheessa vuotoa ja silti kaikki menee hyvin. Näin olen jostain kuullut, mutta nyt en valitettavasti muista mistä tuo tieto on kotoisin... Silti tuo vuoto pelottaa!
Täällä lopetettiin Luget lauantaina (4+3). Pelotti ja pelottaa ihan hirveesti lopettaa ne, mutta naistenklinikalla olivat siis sitä mieltä, ettei niistä enää ole mitään merkittävää hyötyä. PASissa tilanne kait olisi hieman erilainen... Näyttää olevan aika kirjavaa käytäntöä noitten suhteen.
Täällä vietetään hiljaiseloa palstalta, kun olen tällä hetkellä työmatkalla. Yritän kuitenkin välillä kurkata tänne ja kirjoittaakin muutaman sanan...
Liityn seuraan pahoinvoivat, vaikken pönttöä olekaan tutkiskellut... Mä en saa mitään hommia tehtyä, kun on etovaa oloa ja väsyttää koko ajan. Työmatka lähenee ja esitys sinne on vielä tekemättä saatikka sitten opettelematta ulkoa. Taitaa jäädä Wienin sightseeingit vähiin, jos olo on tällainen ja väsyttää. Hyvä jos selviän kokouksesta kunnialla. Että pitikin luvata lähteä.
Kyllä tämä tästä... kyllä tämä tästä... tätähän olen halunnut... Huomenna ensikäynti neuvolassa eikä hajuakaan mitä sielä tehdään.
Remmissä mukana, vaikka laiskasti kirjoittelen... Oikku
Minun mielestäni siellä neuvolassa ei tehdä ekalla kerralla juuri mitään, eikä kyllä oikeastaan millään muullakaan kerralla. Minä olin jotenkin vähän pettynyt koko neuvolaan. Siis tietenkin otetaan pissakokeita, mitataan verenpainetta ja hemoglobiinia, mutta siinä se sitten oli. Joku toinen taas tykkää, että neuvola on ihana paikka ja että sieltä saa todella hyvin tukea.
Eipä tänne mitään uutta, pitipähän vain tulla ilmaisemaan antipatiani neuvolaa kohtaan ;)
Peerit
Vuoto näyttäisi tältä erää loppuneen. Kävin tänään omalla terv.asemalla ultrassa ja kyllä sikiön sydän siellä jumpsutti joten siten kaikki hyvin. Kohdussa näkyi jokin nestekertymä, en oikein tiedä mikä eikä oikein epävarma ultraajakaan mutta määräsi viikon kuluttua uudelleen. En tiedä mikä ihmeen kertymä sinne nyt on ehtiny tulla ku juur 5 pvää sitten ultrattiin vl:ssa ilman mitään erikoista.
Jotenkin en nyt jaksa stressata enää vaan annan mennä asioiden omalla painollaan. Viikkoja on niin vähän ettei tässä vielä mikään auta jos raskaus on keskeytyäkseen. Lisäksi pahoinvointi ja väsymys yhdistettynä 2vuotiaan uhmaan vievät niin mehut etten jaksa enää edes murehtia. Ja muutto edessä parin viikon päästä, pakkausta aloitellaan.
Huomenna eka neuvola mikä on ihan jees. Itse sain kyllä kovasti eka raskaudessani tukea silloiselta th:lta joten sikäli hyvät muistot mutta nyt ei kovasti odotuksia kun asiat niin tuttuja.
Luget lopetin heti plussatestistä (ivf- tuoresiirto); tämä Helsingin VL:n nykykäytäntö.
Kiva kun olette näin aktiivisia pinoutujia, meikäkin hitaana ilmestyy silloin tällöin. Toivo 5+5
Onni: Kyllä ne sielä julkisella puolella tietää, kun kysyin sitä kautta verikoetta, mutta niillä kun ei ole tapana niitä ottaa (jossei oo mitään hätätapausta) niin piti mennä yksityiselle...muuten en kait ois ilmottanu, kun ne kuiteskin ties, et on alkiota pakkasessa yksityisellä. Mutta jos ois tullu negaa, niin sitten oisin soittanut julkiselle ja ois päästy tammikuussa suunnittelukäynnille...joten kait me se aika sitten saatais, vaikka nyt menis keskenkin. Anto kyllä ymmärtää, että ei meitä heitetä jonosta ihan hännille...Eikait sun oo sinne pakko ilmottaa mitään, luulisin? No toivottavasti ei tarvittis sitä miettiä ja menis hyvin loppuun asti! :) Toivottavasti sulla helpottaa toi pahoinvointi pian! Onneks se ei kestä loputtomiin....:)
Vielä oon epätietonen noista viikoista...eli onko nyt tänään 4+6, kun siirto oli 2.11?? Että sitten niinkun keskiviikkona alkais 6 viikko?? Ihan pihalla vieläkin, miten noi menee...:)
-Inka-Mari
Siitä onkin aikaa kun olen täällä viimeksi pyörähtänyt ja nyt aamusella olenkin lukenut niin vanhaa kuin uutta pinoa läpi. Täällä onkin hieno jengi kasassa. Toivotaan että kaikki menee hyvin ja ne vuodot joita parilla oli niin ovat sitten harmittomia ja pois loppuodotuksesta.
Kyllä teksteistä päätellen täällä ollaan ihan varmasti raskautuneita ja oireita yhdelle jos toiselle on tullut ihan kunnolla... :)
Mitäs sitten tänne; Olen nyt istunut koulutuksessa muutamia päiviä, kun sellaisen nyt aloitin, eilen koko päivän istumisen myötä illalla tuli todella vähän, mutta selkeää veristä limaa tuolta, mutta loppui sitten heti...epäilen, että on aika oikeasti etsiä niitä vähemmän puristavia housuja kaapista. Muuten olo on mainio, pahoinvointia ei ole...ellei sitten kuvotusta lasketa mukaan. Rinnat kipeänä...siinä se. Tänään on ensimmäinen neuvola, joten tuon sieltä uudet terveiset sitten iltapäivästä.
Muuten kaikki on ihan ok täällä ja toivottavasti teillä kaikilla. Koetan tässä useamminkin nyt päästä koneelle, kun tuota aikaa loppuviikosta on enemmän eikä koulutusta nyt ole ennen ensiviikkoa.
Ihana kyllä oli lukea kaikkien kuulumisia!
Weimari, jonka ajatukset on hukassa, niin ja Himpula 8+2
Itse olen ymmärtänyt että viikot lasketaan niin, että punktio on 2+0 ja jos siirto kaksi päivää myöhemmin, mikä on yleisin käytäntö, siirtopäivä olisi 2+2. PASissa ja pitemmissä viljelyissä tuo siirtopäivä voi sitten kait olla enemmänkin...
Terkuin,
Ragazzina jolla vasta rv4+6 ja ainoana oireena tällä hetkellä vain rintojen aristus ja väsymys
Inka-Mari:
Vielä oon epätietonen noista viikoista...eli onko nyt tänään 4+6, kun siirto oli 2.11?? Että sitten niinkun keskiviikkona alkais 6 viikko?? Ihan pihalla vieläkin, miten noi menee...:)
-Inka-Mari
Täällä ei edelleenkään pahoinvointia. Yöllä repäisi pahasti asentoa vaihtaessa munasarjasta - ja tämä repiminen on tuttua edellisestä raskaudesta. Nestetäytteiset rakkulat tai keltarauhaset ne siellä elää omaa elämäänsä. Vaikka kipu on karsea, tulee siitä aina sellainen hyvä ja luottavainen olo - raskaus jatkuu, kun keltarauhaset toimii.
Olen myös tavallista väsyneempi, mutta en ole varma, johtuuko se raskaudesta vai yksivuotiaasta terrorististamme, joka rokkaa yöt ympäriinsä. Onneksi mieheni yleensä hoitaa hänen takaisin nukkumaan laittamisen ja rauhoittelun (mieheni kestää unettomuutta paremmin kuin minä ja hän on muutenkin kiltti), mutta heräänhän minäkin siihen rymistelyyn. Eilen kuukahdin sänkyyn kello kahdeksan, mikä viime raskaudessa taisi olla raskausoire, mutta tässä raskaudessa kai ehkä sekotus äitiyttä ja raskautta.
Toivoisin myös kovasti rintojen kasvamista, koska imetyksen jälkeen niistä ei ole jäljellä kuin nännit. Ajattelin seuraavaa imettää koko vuoden niin saan nauttia rinnoista vielä vuoden elämässäni. Esikoista imetin 8kk, mutta olisin imettänyt pidempään, jos olisin tiennyt, että imetyksen jälkeen ei tarvitse rintsikoita ;).
Voi kunpa tämä raskaus sujuisi meiltä kaikilta hyvin! Olisi nyt monta ihanaa heinäkuista vauvaa tulossa. Mistä kysymys: Joko olette uskaltautuneet leikittelemään nimiasioilla?
Mä alan olla rehellisesti sanottuna hieman poikki. Tänään ¿meno¿ jatkunut taas samaan tapaan. Lääkärini sanoi mulle viime viikolla, että on mahdollista jäädä pahoinvoinnin vuoksi kotiin. Hän tarjosi mahdollisuutta jo silloin, mutta olin kovin vakuuttunut että kyllä mä suoriuduin. Nyt musta tuntuu, että tämä homma meinaa revetä käsiin. Voiko olla vaaraa vauvoille? Olen saanut jo useana iltana ruuan pysymään sisällä, mutta aamulla, päivällä ja iltapäivisin mikään (jogurtti, näkkäri, hedelmät, marjat, leipä, puuro, ¿perusruoka¿ yms.) ei oikein pysy sisällä ja laittaa yökkimään sekä juoksemaan tuolla toiletissa. Mä en saa töissä tehtyä juuri mitään, enkä tiedä mitä mun kannattaisi tehdä, ottaisinko sen sairasloman sittenkin vastaan ja huilaisin hieman? Kun en millään tahtoisi jäädä töistä pois, mutta en missään nimessä tahtoisi ottaa mitään riskejä. Nyt jos koskaan tarviin mielipiteitä, joten auttakaahan onnetonta onnia¿
sun tilanteessasi hakisin sairaslomaa. Itse en varmastikaan jaksaisi käydä töissä jos tämä pahaolo olisi niin pahaa että oksentelisin.
Vuodoista kärsineille tsemppiä kaikille! Itselläni on myös rusehtavan valkkarin ongelma. Sitä on tullut nyt päivittäin pikkuisen, ehkä ruokalusikallisen verran. Onneksi huomenna on taas ultra, niin saa tietää mitä masuun kuuluu.
Joku kyseli nimiasioita: olen vähän mietiskellyt jo ennenkuin tulin raskaaksi. Nyt olen lähinnä miettinyt tekonimeä, mutta se varmaankin muotoutuu ajan kanssa. Siskoni sanoi, että heillä oli nimi valmiina, mutta kun vauva syntyi ei tämä ollut lainkaan nimen oloinen. Joten nimi vaihdettiin. saa nähdä miten mun lempparinimet sopii meidän piltille.
Tuosa viikkojen laskemisesta en oikein tiedä. Viimeksi kun olin ultrassa alkio vastasi kooltaan viikkoja 6+6 joten olen sen mukaan nyt noita viikkoja tai oikeammin päiviä laskeskellut.
Luge juttu myös ihmetyttää: Mulle lääkäri sanoi, että luget lopetetaan heti r-testin jälkeen. Tein siis näin. Toivottavasti ei ole mitään haittaa tästä.
ruu. 7+3
Onni, en varmaankaan kovin helposti ole vauvoille haittaa oksentelusta, mutta oman jaksamisen kannalta varmasti olisi sairasloma paikallaan. Eihän pahoinvointi yleensä kestä loputtomasti ja sittten voi taas uusin voimin palata töihin.
Inka-Mari, minun kohdalla hoitaja laski niin, että tässä PAS:ssa siirtopäivä on yhtä kuin hedelmöittymispäivä eli 2+0. Todellisuudessahan hedelmöittyminen tapahtunut aiemmin, mutta sanoi, että ultrassa sitten tarkistetaan.
Luget minäkin olisin saanut tosiaan lopettaa heti plussa-testiin, mutta käytin paketin loppuun, kun ei siitä mitään haittaa ole. Taitaa olla yli viikko siitä, kun laitoin viimeiset.
Nimiä olen miettinyt jo ennen tätä raskautta, välillä oli jo sopivat, mutta nyt on taas mieli muuttunut.
Jotain muutakin piti varmaan kommentoida, mutta en nyt muista. Oma olo pikku hiljaa pahentunut, mutta eiköhän se tästä...
Peerit rv 6+1
Järki käteen Onni - onko sinusta mitään hyötyä töissäkään? Kotiin oksentamaan siitä!
RuuPikkuisen nickistä tulee mieleen oma esikoiseni, jonka nimi on Rudolf (hänen ulkomaalaisen isoisänsä mukaan) ja jota aina kutsun Ruuksi. En varsinaisesti ajattele, että sisarusten nimien pitäisi alkaa samalla kirjaimella, mutta jotenkin niiden pitää sopia yhteen. Pidän eniten suomalaiskansallisista nimistä, mutta ulkomaalainen mies ja kakkoskoti ja -suku ulkomailla asettavat rajoitukset kaikkein suomalaisimmille nimille. Rudolfin sukunimi on kuitenkin suomalainen. Suomalaisuuden pitää minusta näkyä ainakin jossain nimessä ja sen toisen kotimaan jossain toisessa.
Täällä mennään 5+6, ihanaa kun huomenna vaihtuu viikko ja voi sanoa jo olevansa seitsemännellä raskausviikolla. Se kuulostaa enemmältä kuin 6+0.
Ja Onni, muista nyt rauhoittua ja levätä - meidän ikäiset naiset on tehnyt tarpeeksi monta vuotta töitä ja niitä on edessä vielä 40 vuotta. Kyllä me on sairaslomatkin verovaroista ansaittu ja uusia kansalaisiahan tässä tehdään työtä tekemään ja hyvinvointivaltiota ylläpitämään.
...löysin googlaamalla (" luteal phase progesteron support ivf cycle" ) tämän tutkimuksen, jonka mukaan luget voi hyvin jättää positiiviseen testiin. Keskenmenot ei sillä vähene.
http://sitemaker.umich.edu/rei/files/p-suppl.pdf
..ja tällä kertaa veristä =( Voi paska etten suoraan sano.Koko päivän on ollu sellainen olo että jokohan kohta jo tulee verta ja niin sitten sitä tuli. Sellasta veristä limaa mutta selkeästi nyt siis jo punaista. Sen sanon, että jos tämä vauva menee kesken niin minä lyön hanskat tiskiin. Yhtään hoitoa en enää halua, enkä tiedä haluanko koittaa luomunakaan. Mä vaan en jaksa enää tätä tajutonta pelon,toivon ja epätoivon kierrettä. Meillä on jo kaksi ihanaa tervettä lasta. Ehkä meille ei sitten ole tarkoitettu enempää =((
Onni, hae sairaslomaa. Vauvat ei kärsi sun oksenteluista, mutta sinä nuudut ihan kokonaan. Ja jos tosian tuntuu ettei mikään pysy sisällä, mene päivystykseen, saattavat hyvinkin ottaa sut tiputukseen.
T:Ipanapiina
Niinpä niin. Vähäistä verta bongattu täälläkin, eilen illalla kerran ja tänään kerran, siis hiukan paperissa. (Kaikkea sitä tulee katseltuakin, mutta minkäs voit.) No pahoinvointi on vaan pahentunut ja tänään ekan kerran oli pakko oksentaa, joten toivoa en ole vielä menettänyt.
Onkos muilla pysynyt vuodot pois?
Kotona olen hoitovapaalla ensi kevääseen ja reiluksi kuukaudeksi ehtisin töihin ennen äitiysloman alkua.
Heti, kun tähän koneen ääreen istahtaa kaksi termiittiä alkaa vaatia seurustelua, joten ei auta kuin taas mennä. Uloskaan en jaksanut tänään vääntäytyä, mutta ei kai sitä voi seuraavaa paria kuukautta sisälläkään viettää...
Peerit