Miten voin treenata englannin kielen puhumista?!
Ymmärrän englantia ja osaan kirjoittaa, mutta puhumiseen mulla on ihan järkyttävän suuri kynnys. Lisäksi puhuessa myös tuntuu että sanat hukkuvat päästä, ilmeisesti vaan sen jännityksen takia, ja puheeni on siksi todella hidasta ja takeltelevaa, mietin ja haen sanoja. Myös jos saan itsekseni rauhassa puhua ääneen, äännän ihan hyvin, mutta heti kun joku on kuulolla, alan ääntää tosi huonosti.
Ja eihän sitä opi kuin puhumalla, mutta missä tällainen kohta 4-kymppinen voi puhua enkkua, kun ei mulla ole ketään ulkomaalaista kaveria, pelimaailma on vieras (lapseni puhuu netissä pelatessa kuulokkeiden kautta ulkomaalaisten pelitovereiden kanssa, mutta en minä osaa mitään nettipelejä, olen tainnut pelata tietokoneella viimeksi joskus 90-luvulla pasianssia...)
Tämä on myös pieni paikkakunta, ei ole mitään englanninkielisiä keskustelukerhoja tms.
Onko ehdottaa muita keinoja, kuin että puhun itsekseni ajatuksiani ja tekemisiäni kotona ääneen...? (joka ei poista sitä kynnystä puhua toisten kanssa/kuullen englantia)
Kommentit (23)
Minäkin toistelen ääneen itsekseni fraaseja ulkomaisista ohjelmista ja elokuvista. Treenailen kunnes olen tyytyväinen ääntämiseeni.
Kuulema äänikirjan ja kirjan seuraaminen yhtäaikaa nopeuttaa oppimista. Samalla kertaa näkee sanan ja kuulee ääntämisen.
Noniin nyt vaan pirautat ap:lle 😂