supistelu
Hei,
Koska teillä on alkanut raskauden lopussa ne hieman kivuliaammat supistukset? Alkaako ne vasta sitten kun on H-hetki todella lähellä vai jo aikaisemmin?
Terveisin, Persikka
Kommentit (4)
Minulla alkoi keskimmäisellä, edellisenä iltana ja poika syntyi aamulla. olin vielä kaupassa käymässä kun viilsi alamahaa ja piti pysähtyä puuskuttamaan, hyllyistä piti ottaa kiinni. Siitä 5h oli jo säännölliset supistukset ja samoihin aikoihin irtosi limatulppa. Loput onkin sitten historiaa =)
Esikoisesta alkoi pari viikkoa ennen synnytystä, toisesta viikolla 27 ja tästä viimeisestä viikolla 26. Ekat 2 syntyi siis viikon yliaikaisena ja toivoakseni tämäkään ei tule ennenaikojaan. Puhun siis nyt kipeistä supistuksista. Synnytyspäivänä supistukset oli kakkosesta heti aamulla jotenkin " pumppaavampia" kuin aiemmin, joskin yhtä kipeitä oli tullut jo kauan. Vasta 4h ennen synnytystä olin varma, että tämä on nyt synnytys eikä jotakin muuta.
Ekassa raskaudessa kivuliaita supistuksia tuli vasta vesien menon jälkeen, kivuttomia oli tullut jo kauan. Siitä se synnytys lähti käyntiin. Supistukset tulivat ensin 5 minuutin, pian jo parin muinuutin välein.
Tässä tokassa raskaudessa (nyt rv 37+5) supistukset ovat olleet napakampia, välillä epämiellyttäviä ja pysäyttäviä, mutta eivät kuitenkaan vielä sellaisia selässä tuntuvia " kunnon" supistuksia.
Riippuu täysin henkilöstä. Minulla kivuliaiden supistusten alkaminen tarkoitti viimeksi synnytyksen alkamista tai siis että kun ne kerran alkoivat, ne eivät sitten enää loppuneetkaan vaan kovenivat vain ja 12 h sisään oli vauva maailmassa. Harjoitussuppareita olikin sitten jo paljon ennemmin (ehkä puolesta välistä raskautta eteenpäin, supistusherkkä kohtu), mutta niistä en mitään varsinaista kipua tuntenut, vaan vain epämukavaa oloa.
Mutta toisilla varmasti tämän suhteen aivan eri tilanne...