Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikaa kenkiä, vaatteita, tavaraa! Miten selvitä?

Vierailija
08.02.2023 |

Muutin yhteen mieheni kanssa ja ahdistaa tämä tavarapaljous. Minulla on liikaa vaatteita, kenkiä ja kaikenlaista muuta tavaraa. Mieheni asunto oli myös kalustettu, kun muutin. Nyt meillä on jatkuva sotku, kun tavaraa on yksinkertaisesti liikaa. Osa kalusteista ja tavaroista on vielä yhdessä suuressa varastossa eli tässä ei ole edes kaikki. Miten olette selvinneet tällaisesta kaaoksesta? En tiedä, mistä edes aloittaa tämän purkamista. Haluaisin, että koti olisi siisti ja kivasti sisustettu sekä helppo siivota.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos on käyttökelpoista, niin yksikertaisesti alat käyttämään samoja vaatteita koko ajan. Sillä lailla ne kuluvat ja pääset niistä eroon "luonnollisesti" tai jos et jaksa lähteä siihen, niin sitten myyt kirpputorilla.

Minulla oli pari vuotta sitten aivan liikaa lakanoita ja pussilakanoita, että viimeiset piti oikeasti ripustaa vaatekapin oveen roikkumaan. Sitten aloin vain käyttämään koko ajan samoja ja aika nopeasti kuluivat, kun niitä kuitenkin vaihdetaan noin 11/2 viikon välein ja laitetaan pesuun. Aloitin rumimmista tietenkin, koska ideana oli, että saan sitten lopulta nautiskella niistä parhaimmista + väljistä kaapeista.

Saman jutun tein vaastteille. Kaikki kauhtuneet t-paidat ja muut ohuemmat puserot yöpaikoidoiksi ja kotipaidoiksi tai remppa/siivousvaatteiksi ja näin sai niitäkin päästä pesemään koko ajan ja kuluttamaan.

Aina oli hyvä mieli, kun sai yhden vaatteen heitettyä pois (jotkut laitoin käsityötä harrastavalle sukulaiselle, joka leikkasi niistä tilkkuja tai matonkuteita).  Ne, mitkä eivät kelvanneet mihinkään, leikkasin kertakäyttöisiksi räteiksi, joilla sai pestyä hyvin likaiset kodin kohteet ja sen jälkeen sitten rätti suoraan roskiin.

Tämä metodi vie aikaa enemmän kun joku kirpparilla myynti, mutta kukin tehköön mikä omassa elinymäristössä toimii parhaiten.

Samaan aikaan olin tehnyt päätöksen, että jos kotiin tulee yksi uusi tavara, niin kahden vanhan on lähdettävä pois. Kun joku kriittinen massa oli ohitettu, niin sitten alkoi jo selvästi näkymään tavaroiden väheneminen. Se oli ehkä parasta.

Ei toimi jos tavara on laadukasta, ei sitä perusarjessa käyttökelvottomaksi saa parissa vuodessa.

Minulla on ihan aktiivikäytössä isovanhempien aikaisia lakanoita ja pellavapyyhkeitä, samoin kunnon puuvillaiset t-paidat yms. eivät millään mene huonoksi noin nopeasti.

Yksi uusi tavara-kaksi pois on ihan hyvä systeemi jos on tapana shoppailla ihan siitä ilosta, itse olen tehnyt totaalisen ostolakon pl. ruoka- ja hygieniatuotteet. 

alapa käyttämään yhtä paitaa ja yhtä lakanaa koko ajan, niin huomaat miten nopeasti kuluu.

Siinä olen samaa mieltä, että isoäitien aikaiset eivät helposti kulu. Se johtuu siitä, että ne ovat usein myös itse kudotut ja ovat tiivistä pellavaa. Ne kestävät paljon pidempään kuin nykyajan uudet vuodevaatteet. mysö 1980-luvulla sai vielä laadukkaita vuodevaatteita, joita saa käyttää huomattavasti pidempään kuin nykyaikaisia, mutta kyllä nekin kuluvat, kun alkaa käyttämään!

Vierailija
22/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta pussilakanaa ja aluslakanaa käyttämällä menee vuosia, että menevät vihdoin puhki. Kahdessa vuodessa en ole vielä havainnut kuin pientä ohenemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Kierrätyskeskus hakemaan kaikki ylimääräinen pois. Pakkaa se toki ensin. Käytä vakak sitä varastoa välivarastointiin ja Kierrätyskeskus sitten sinne varastolle noutamaan ne kamat. 

Vierailija
24/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa hankkimasta sitä krääsää

Vierailija
25/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahta pussilakanaa ja aluslakanaa käyttämällä menee vuosia, että menevät vihdoin puhki. Kahdessa vuodessa en ole vielä havainnut kuin pientä ohenemista.

Muutin nykyiseen asuntooni pari vuotta sitten, karsin reilusti tavaraa ja käytössä esimerkiksi kaksi settiä petivaatteita. Eivät ole menneet yhtään miksikään, ovat edesmenneen tätini jäämistöstä, hän kuoli jo 90-luvulla. 

Varmaan jonkun perusikean saa puhki muutamassa vuodessa aktiivikäytöllä, näitä ei.

Vierailija
26/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tuli huomattua miten jotkut ihmiset on avuttomia ja tekevät pienistä asioista ongelmia, kun eivät ole todellisia huolia elämässään joutuneet kokemaan.

Ei tarvi vastata jos ei ole aiheeseen liittyvää. Tämä ketju on tavaroista. Huolille on eri ketju.

Vierailija
27/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita Kierrätyskeskus hakemaan kaikki ylimääräinen pois. Pakkaa se toki ensin. Käytä vakak sitä varastoa välivarastointiin ja Kierrätyskeskus sitten sinne varastolle noutamaan ne kamat. 

Mikä kierrätyskeskus hakee "kaiken ylimääräisen" pois, siis ilmaiseksi? Itsellä kokemusta pelastusarmeijasta ja parista paikallisesta kierrätyskeskuksesta, valkkaavat tosi tarkkaan mitä ottavat myyntiin, ja ihan ymmärrettävää toki, kun tavaraa lahjoitetaan pois paljon.

Vierailija
28/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vien kaikki turhat kirjat, koriste-esineet, kengät, vaatteet ym. SPR-konttiin. Sinne voi lahjoittaa ehjää ja siistiä tavaraa 

Vierailija
29/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä neuvotaan myymään ylimääräiset tavarat. Muuten hyvä, mutta kun nykyään kukaan ei halua ostaa mitään, eikä ainakaan tulla noutamaan niitä. Edes ilmaiseksi ei kelpaa juuri mikään. Ei maksa vaivaa. 

Minä neuvoisin heittämään kaikki ylimääräiset roinat jätelavalle. Tai jos on mahdollista, niin polttaa kaikki roviolla. 

En usko tuota ettei ilmaiseksi kelpaisi hyvä tavara, aivan varmasti jos tarjoaa hyväkuntoisia ja siistejä tavaroita ne kelpaavat jollekin, paitsi jos asuu jossain keskellä ei mitään mistä kukaan ei jaksa noutaa.

Muutimme toukokuussa. Olen nyt yrittänyt yli puoli vuotta päästä eroon mm. joistakin lampuista, matosta, lasten vaatteista, hiushoitotuotteista... Monta laatikollista tavaraa. Osa tarjolla ilmaiseksi. Kukaan ei hae. Kun laittaa annetaan-ilmoituksen, varauksia voi tulla vaikka 5, mutta kukaan ei oikeasti hae. Olenkin laittanut nimellistä 1-2e hintaa niin turhat varaukset ovat karsiutuneet. Mutta tavara liikkuu hitaasti... Kohta lentää roskikseen. Tampereella asumme ja kaikki tuotteet puhtaita, ehjiä jne.

Vierailija
30/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä neuvotaan myymään ylimääräiset tavarat. Muuten hyvä, mutta kun nykyään kukaan ei halua ostaa mitään, eikä ainakaan tulla noutamaan niitä. Edes ilmaiseksi ei kelpaa juuri mikään. Ei maksa vaivaa. 

Minä neuvoisin heittämään kaikki ylimääräiset roinat jätelavalle. Tai jos on mahdollista, niin polttaa kaikki roviolla. 

Ei voi ketään olettaa ostavan sinun virheostoksiasi.

Vierailija
31/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos on käyttökelpoista, niin yksikertaisesti alat käyttämään samoja vaatteita koko ajan. Sillä lailla ne kuluvat ja pääset niistä eroon "luonnollisesti" tai jos et jaksa lähteä siihen, niin sitten myyt kirpputorilla.

Minulla oli pari vuotta sitten aivan liikaa lakanoita ja pussilakanoita, että viimeiset piti oikeasti ripustaa vaatekapin oveen roikkumaan. Sitten aloin vain käyttämään koko ajan samoja ja aika nopeasti kuluivat, kun niitä kuitenkin vaihdetaan noin 11/2 viikon välein ja laitetaan pesuun. Aloitin rumimmista tietenkin, koska ideana oli, että saan sitten lopulta nautiskella niistä parhaimmista + väljistä kaapeista.

Saman jutun tein vaastteille. Kaikki kauhtuneet t-paidat ja muut ohuemmat puserot yöpaikoidoiksi ja kotipaidoiksi tai remppa/siivousvaatteiksi ja näin sai niitäkin päästä pesemään koko ajan ja kuluttamaan.

Aina oli hyvä mieli, kun sai yhden vaatteen heitettyä pois (jotkut laitoin käsityötä harrastavalle sukulaiselle, joka leikkasi niistä tilkkuja tai matonkuteita).  Ne, mitkä eivät kelvanneet mihinkään, leikkasin kertakäyttöisiksi räteiksi, joilla sai pestyä hyvin likaiset kodin kohteet ja sen jälkeen sitten rätti suoraan roskiin.

Tämä metodi vie aikaa enemmän kun joku kirpparilla myynti, mutta kukin tehköön mikä omassa elinymäristössä toimii parhaiten.

Samaan aikaan olin tehnyt päätöksen, että jos kotiin tulee yksi uusi tavara, niin kahden vanhan on lähdettävä pois. Kun joku kriittinen massa oli ohitettu, niin sitten alkoi jo selvästi näkymään tavaroiden väheneminen. Se oli ehkä parasta.

Ei toimi jos tavara on laadukasta, ei sitä perusarjessa käyttökelvottomaksi saa parissa vuodessa.

Minulla on ihan aktiivikäytössä isovanhempien aikaisia lakanoita ja pellavapyyhkeitä, samoin kunnon puuvillaiset t-paidat yms. eivät millään mene huonoksi noin nopeasti.

Yksi uusi tavara-kaksi pois on ihan hyvä systeemi jos on tapana shoppailla ihan siitä ilosta, itse olen tehnyt totaalisen ostolakon pl. ruoka- ja hygieniatuotteet. 

Vanhat, isovanhempien aikaiset aluslakanat on parhaimpia. Ovat paksua, kunnon puuvillaa. Silitettynä ihan parasta. Kestää kulutusta. Toista on nykypäivä lakananriekaleet, jotka hailakoituu ja ohenee minkä kerkee, aivan lieruja. Vanhassa vara parempi!

Vierailija
32/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Et voi karsia muuta kuin omia tavaroitasi, eli aloita siitä. Toki voitte miehen kanssa keskustella onko hänellä jotain sellaista mitä hän ei tarvitse.

2. Myy tavaroita torissa tai huutonetissä, lähetä vaatteita Vähänkäytetty ynms. tai vie kirpparille/uffille. Vaatteiden karsimisessa auttaa kun kokeilee kaikki läpi ja surutta heivaa pois mitkä ei mahdu tai näytä hyvälle päällä (kamala homma, tiedän)

3. Siinä vaiheessa jos joskus eroatte, niin todennäköisesti se olet sinä joka muuttaa pois (jos asunto on miehen), joten kannattaa miettiä olisiko järkevää säilyttää jotain varastossa pysyvämmin.

tuo kolmas kohta on tosi hyvä pointti, mutta aika kiusallinen ja vaikea aihe ottaa esille yhteenmuutettaessa.

Vierailija
33/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko tuota ettei ilmaiseksi kelpaisi hyvä tavara, aivan varmasti jos tarjoaa hyväkuntoisia ja siistejä tavaroita ne kelpaavat jollekin, paitsi jos asuu jossain keskellä ei mitään mistä kukaan ei jaksa noutaa.

Minä uskon. Olen yrittänyt päästä hyväkuntoisista huonekaluista ja vaatteista eroon panemalla viestin, että annetaan ilmaiseksi. Ei mene eteenpäin. Ainakaan kukan ei ole tullut hakemaan. Useampi pyysi kyllä tuomaan heille. Tämä Helsingissä.

Vierailija
34/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alapa käyttämään yhtä paitaa ja yhtä lakanaa koko ajan, niin huomaat miten nopeasti kuluu.

Siinä olen samaa mieltä, että isoäitien aikaiset eivät helposti kulu. Se johtuu siitä, että ne ovat usein myös itse kudotut ja ovat tiivistä pellavaa. Ne kestävät paljon pidempään kuin nykyajan uudet vuodevaatteet. mysö 1980-luvulla sai vielä laadukkaita vuodevaatteita, joita saa käyttää huomattavasti pidempään kuin nykyaikaisia, mutta kyllä nekin kuluvat, kun alkaa käyttämään!

Minkähän ikäisiä ovat ne, joiden isoäideillä on ollut itse kudotut pellavalakanat. Omat isoäitini olivat syntyneet 1906 ja 1908, ja heillä kyllä kaikki kankaat olivat tehdastekoisia. Mattoja kyllä kutoivat räsyistä.

Vierailija
35/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ukrainakeräykseen.

Vierailija
36/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kierrätyskeskus hakee "kaiken ylimääräisen" pois, siis ilmaiseksi? Itsellä kokemusta pelastusarmeijasta ja parista paikallisesta kierrätyskeskuksesta, valkkaavat tosi tarkkaan mitä ottavat myyntiin, ja ihan ymmärrettävää toki, kun tavaraa lahjoitetaan pois paljon.

Kierrätyskeskus noutaa vain hyväkuntoisia kalusteita ja elektroniikkaa. Syynäävät tarkkaan, että mitä kelpuuttavat kyytiin. Voivat samalla napata matkaan jotain jätteeksi menevää, mutta siitä laskuttavat erikseen. 

Meiltä noutivat vuosi takaperin kaikenlaista sekalaista ja se maksoi meille 80 euroa. Halvemmaksi olisi tullut itse sahata palasiksi kalusteita ja viedä sorttiasemalle. 

Pääasia oli kuitenkin, että päästiin turhasta eroon. Kyllä siitä hyvästä mielellään maksoi. 

Vierailija
37/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laittaa toriin annetaan-osastolle, niin ottajia on jonoksi asti. Kaikki ilmainen kyllä kelpaa, myynti ei tahdo sujua vaikka myisit miten halvalla hyvää tavaraa.

Tämä on varmaan paikkakuntakohtaista. Pk-seudulla vain harva vaivautuu noutamaan mitään, vaikka ilmaiseksi saisi. 

Vierailija
38/38 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika ajoin ottanut kaapin perältä vähemmän käytettyjä vaatteita ja  laitan ne  kahteen kassiin. Roskiin ja kierrätykseen.  Sitten nostan kassin autoon ja ohi mennessäni  heitän keräykseen. Nyt on menossa kirjat roskiin vuorollaan. Pakko saada tyhjäksi  vanhoja makkareita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän