Hovioikeus: Alkoholin etämyynti Suomeen ei laitonta
Koska alkoholin nettikauppa ulkomailta Suomeen on laillista, täytyy myös alkoholin nettikaupan olla laillista Suomen sisällä. EU:n sääntöjen mukaan laki täytyy olla sama kaikille EU:n alueella. Tämä on hieno päätös Suomen liike-elämän ja tietenkin kansalaisten vapauden ja oikeuksien kannalta. 🙂
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruudessani 80 90 luvun taitteessa pikkukaupat kaupungeissa elivät alaikäisille kaljanmyynnistä.
Uusi laki joka kielsi alkoholipitoisen juoman myymisen alle 30-vuotiaalle ilman henkkaria tuli vasta joskus 2010. Sitä ennen oli tosiaan villi länsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruudessani 80 90 luvun taitteessa pikkukaupat kaupungeissa elivät alaikäisille kaljanmyynnistä.
Uusi laki joka kielsi alkoholipitoisen juoman myymisen alle 30-vuotiaalle ilman henkkaria tuli vasta joskus 2010. Sitä ennen oli tosiaan villi länsi.
Ei se ole laki vaan kaupankäytäntö.
Lakihan sallii alle 2.7% myymisen kaikille. Lain mukaan ei saisi syrjiä iän mukaan, mutta tässä kohtaa kaupat ei taas noudata lakia.
On absurdia kun lapseni 5v tykkäsi shamppanja jäätelöstä.
Jätskissä oli 1% shampanjaa eli 0.12% alkoholia.
Sitähän ei kauppamyynyt alaikäiselle. Piimää ja hedelmiä kyllä. Leipäkin, jos kohotettu hiivalla omaa mikromääriä alkoholia paistonkin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Kokoomus ja persut ovat seuraavassa hallituksessa, niin saadaan tämäkin asia hoidettua kuntoon. Tämä nykyinen hallitus ei ole halunnut tehdä mitään ylimääräistä. Sote joka meni pilalle ja sitten näitä typeriä translakeja.
Tämän hallituksen saavutuslista on melkoisen pitkä, itseasiassa.
Natoon liittyminen, oppivelvollisuuden nosto, panostukset koulutukseen, kun oikeisto sitä tuhosi mieltä vailla. Puolustuksen määrärahojen nosto, eläkkeitä nostettiin, kyll änäitä riittää.
Välill on hyvä miettiä hyviä asioita, eikä kiljua aivottomasti persulauman mukana. Ja ei, oikeisto ei saanut tätäkään asiaa omalla vuorollaan aikaan, tuskin nytkään. Niinkuin ei Natoakaan.
🙂 juupa juu.. Natoon liittyminen nyt olisi tapahtunut oli vallassa ketä tahansa. Aivan turha koittaa ottaa kunniaa siitä millä on laaja kannatus eduskunnassa ja vaikeudet liittyvät muihin kuin Suomeen. Puolustuksen määrärahoja olisi tässä maailmantilanteessa nostaneet jokainen. Kummasti vain unohtuu miten vasemmisto oli kovaan ääneen leikkaamassa näitä rahoja aikaisemmin, kun heidän mielestään puolustusvoimat oli täysin turha. Eräs Tarja niminen presidentti oli tässä erittäin aktiivinen.
Oppivelvollisuuden nosto taas oli täysin typerä asia. Ne rahat olisi pitänyt käyttää peruskoulutuksen kehittämiseen. Nuoret tippuvat kelkasta jo paljon aikaisemmin.
Demarit nyt nostaa tietenkin omien äänestäjien eläkkeitä, mutta lainarahalla. Hallitusta ei kiinnosta tehdä yhteiskunnasta toimivaa, vaan jakaa rahaa kaikille ja arvostelee sitten kun muut koittavat korjata jälkiä.
Tuosta listasta unohtui sote. Sehän sotki täysin julkisen terveydenhuollon ja seuraavalla hallituksella on siinäkin valtava urakka korjata se kuntoon.
Ennen kuin haukut muita aivottomiksi, kannattaisi katsoa nykyisen hallituksen saavutuksia vähän kriittisemmin.
Liivijengit (tullimiehet) pitäis määritellä rikollisjärjestöksi.
Mielenkiintoista nähdä miten asia etenee nyt kun hovikin on (TAAS) ottanut kantaa asiaan. En ymmärrä miksi taistellaan vastaan, kun tämä sama tuomio tulee niin EU:ssa kuin Suomessakin. Mitä tulli ja THL kuvittelevat voittavansa?
Hyvin on toiminut mun väylä Saksasta edelleen ja tavara tullut ongelmitta läpi. En ala mainostamaan mitä kuljetusliikettä käytän, se ei todellakaan ole esim UPS.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on toiminut mun väylä Saksasta edelleen ja tavara tullut ongelmitta läpi. En ala mainostamaan mitä kuljetusliikettä käytän, se ei todellakaan ole esim UPS.
Onko shippii ja budbee ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko shippii ja budbee ?
Mä käytin tuota kuriiria ja juomat jäi tulliin 2 kuukaudeksi. Sen jälkeen ne tuli kotiin tullin teipeillä varustettuna. Ainoa kerta kun on jäänyt.
Totta kai se on laillista. Kunhan muistat maksaa alkoholiveron.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai se on laillista. Kunhan muistat maksaa alkoholiveron.
Mielelläni maksan verot, mutta silloin juomat täytyy saada ostaa verovapaana. Tuplaverotus on laitonta.
Eihän nämä asiat kosketa oikeen muita kuin alkoholin suurkuluttaija ja köyhiä. Niitähän meillä täällä hölmölässä piisaa!
HuutoNaurua kirjoitti:
Eihän nämä asiat kosketa oikeen muita kuin alkoholin suurkuluttaija ja köyhiä. Niitähän meillä täällä hölmölässä piisaa!
Hesari ainakin neuvoo meitä "suurkuluttajia" tämän päivän lehdessä kuinka alkoholia voi tilata. 🙄
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009379196.html
Mä en ymmärrä miksi jollekin on ongelma jos haluan juomani kotiinkuljetettuna, kuten teen kaiken muunkin ostamani kohdalla.
Oishan se hienoa, kun voisi tilata pasta-annokset viinipullon kera suoraan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko shippii ja budbee ?
Mä käytin tuota kuriiria ja juomat jäi tulliin 2 kuukaudeksi. Sen jälkeen ne tuli kotiin tullin teipeillä varustettuna. Ainoa kerta kun on jäänyt.
Jouduitko maksamaan verot vai kuuluuko ne myyjälle ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko shippii ja budbee ?
Ei ole. X yritys tuo ja päätyy postin lokerikkoon tai tiskiltä haettavaksi, riippuu mihin toimipisteeseen sattuu menemään. Laatikossa ei ole mitään tietoa sisällöstä tai lähettäjästä. Alv on juomista maksettu Saksaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko shippii ja budbee ?
Jouduitko maksamaan verot vai kuuluuko ne myyjälle ?
En tiedä, ei ole laskua tullut perässä.
IS:n juttu:
"Vironviina-verkkokaupan tuomio voi mullistaa alkoholin etämyynnin"
Toivotaan näin. Ulkomailta tilaaminen räjähtää nyt käsiin. Ei ole muuta mahdollisuutta kuin sallia sama myös Suomessa.
"Rikoslaki ja alkoholilaki eivät ole tekoaikana sisältäneet säännöksiä etämyynnistä, eikä siitä edelleenkään säädetä laissa, hovioikeus huomautti päätöksessään."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ecc5b0d3-cb30-4425-bc7b-a194a6ebecf9
On se kumma miten viranomaiset voivat keksiä itse omia säännöksiään..
Tjaa
Iso ukkini joka oli venäläinen koska syntyi 1899 osti 14 vuotiaana viinaa osuuskaupasta tilaamalla.
Isovanhempani ei ole varsinaisesti kertoneet omia tarinoita moisesta. Muuta kuin että mummoni veljet olivat viinatrokareita ja ansaitsivat sievoisen omaisuuden pirtun salakuljettamisella.
Isäni on kertonut puolestaan, etä 60 luvulla onnisui tilaamaan puhelimella kaljaa Auran panimolta kotiin ja kyllä ne jättivät juomat vaikka ei vanhemmat olleet kotona.
Nykyään on nuorten on helpompi ostaa amfetamiiniä kuin kaljaa kaupasta. Tietenkin alkoholia voi tilata, mutta sitten pitää olla suunnitelmallinen ja tilata reilusti etukäteen tai pitää varastoa itsellään.
Nykysäädökset ovat absurdeja, mulla jäi jooulukuussa ostokset Prisman kassalle kun ei sattunut olemaan ajokortti lompakossa. kaljoja oli 3 ja ikää on 49, kassan mielestä näytin 25selta ja silloin hän ei voi myydä alkoholia ilman papereita.