Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joustava etätyö antaa arkeen lisää tunteja

Vierailija
08.02.2023 |

Yksi päivä viikossa työpaikalla, muut etänä . Päivän saa valita. Voi olla vaikka viitenä päivänä tietysti, muttei ole pakko
Mielestäni oikein hyvä systeemi. Näkee kuitenkin työkavereita ja voi vaihtaa kuulumisia.
Käyn yleensä keskiviikkoisin, joskus useampanakin päivinä.
Joskus viikon mökillä tms. niin menee useampi viikko, etten käy työpaikalla ollenkaan.

Työn joustavuus on lisääntynyt ja myös laatu ja teho parantunut ja oon siitä tosi tyytyväinen, vaikkei muutoin mikään unelmahomma minulla olekaan.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt isossa organisaatiossa ollessa olen huomannut, että mitä vanhempi pomo sen enemmän läsnätyötä. Nuoremmat pomot oman kokemukseni mukaan ymmärtävät etätyön hyödyt ja edut sekä ovat varmaan näppärämpiä tietotekniikan kanssa. Vanhemmat pomot toivovat alaisiaan enemmän toimistolle töihin.

Meillä nelikymppinen päällikkö on kiiheä lähityön kannustaja. Ja ei ole kyse edes mitään hybridistä missä oltaisiin konttorissa osan viikosta ja etätyössä osan, vaan konttorissa pitää olla koko työajan. Olen itse yli 50 v. ja pidän tätä erittäin omituisena, varsinkin kun pandemian aikana tehtiin sataprosenttista etätyötä melkein kaksi vuotta koko toimisto.

Vierailija
22/35 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin työhaastattelussa ja tuli puhe etätyöstä. Mainostivat että heillä saa joustavasti tehdä etätöitä. Todellisuudessa toimistolla pitää käydä kahtena päivänä viikossa joista pakollinen päivä on keskiviikko. Mitä ihmeen joustava etätyö tämä on?! Työn luonne sellainen ettei vaadi läsnäoloa.

Edellisessä työpaikassa oli 1pv/vko toimistolla ja kerran kuukaudessa tiimipalaveri (joka kerran viikossa) oli lähipalaveri. Ei myöskään katsottu kieroon jos jonain viikkona et käynyt ollenkaan toimistolla.

Olen huomannut nyt töitä hakiessa et mainostetaan tuota joustavaa etätyötä ja todellisuus on pakollisia toimistopäiviä on noin 2-3pv/vko eikä niistä jousteta.

Hybridi 2-3 pvää viikossa etänä/toimistossahan on jo jotain, mutta tosiaan asia on hyvä varmistaa työsopimuksessa. Meillä on tullut kaikille liite työsopimukseen, että "on mahdollista" tehdä (aikarajoitetusti!) etätyösopimus, muuten on oltava sataprosenttisesti toimistolla. Minusta tällainen liite on yhtä tyhjän kanssa ja harhaanjohtavaa markkinointia työnantajan taholta, koska tuskin kukaan niitä saa ja jos joku saa, niin se on lääkärin suosituksesta ja hyväntahtoisen lähipäällikön ansiota. Varokaa tällaisia organisaatioita. Sanoisin, että kuvio on muutenkin yhteydessä huonoon johtajuuteen, sitä ei osata ja henkilökuntaan ei luoteta, vaikka olisivat kuinka tunnollisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakin työnantaja totesi hiljattain, että etätöitä lisättävä, koska työhyvinvointi kärsinyt ja osa hommista ei suju etänä. Kumpikin väite pelkkää valetta. Vaaditaan 3pv lähitöihin mikä nyt on käytännössä lähes samaa lähityötä kuin ennen koronaa. Konsernilinjauksia ei aiota noudattaa (hybridityö). Vähennän vastaavasti omaakin joustavuutta. Jatkossa jos olen kipeä ja olisi ollut lähipv, en tee kotoa etänä yhtään mitään vaan palaan asiaan vasta kun olen terve. Sanoivat jopa ääneen ettei heitä kiinnosta meidän työmatkat! 

Vierailija
24/35 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt isossa organisaatiossa ollessa olen huomannut, että mitä vanhempi pomo sen enemmän läsnätyötä. Nuoremmat pomot oman kokemukseni mukaan ymmärtävät etätyön hyödyt ja edut sekä ovat varmaan näppärämpiä tietotekniikan kanssa. Vanhemmat pomot toivovat alaisiaan enemmän toimistolle töihin.

Alemmalla tasolla se menee toisinpäin. Nuoremmat työntekijät tykkäävät työnteon sosiaalisesta puolesta, eläkeikää lähestyvät tykkäävät mennä viikoksi mökille ja tehdä sieltä hommat just kuten ovat tehneet viimeiset 20 vuotta.

Tää kyllä riippuu ihan työntekijästä, ei voi yleistää. Kyllä jotkut eläkeikää lähestyvätkin tykkää sosiaalistua siellä työpaikalla, siellä voi olla tullut läheisiäkin kaverisuhteita kun on vuosikaudet samassa työpaikassa oltu. Nuorissa sitten on esim. pikkulasten vanhempia, jotka mieluusti ottaa kaikki arkea helpottavat keinot käyttöön ja tekee etänä mahdollisimman paljon.

Tämä kai nähdään jonkun sortin rikoksena että pienten lasten vanhempi, varsinkaan yh, saisi hyötyä etätöistä ja ties vaikka tiskikone olisi päällä töiden aikana. Meillä ihan kiusallaan vaaditaan lähitöihin jatkossa enemmän vaikka työnantaja myöntää, että työsuorituksessa ei mitään huomautettavaa ja on erinomainen. Johtaminen nyt onkin yhtä kuraa.

Vierailija
25/35 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehottomimmat työpäivät ovat niitä, kun joutuu käydä toimistolla.

Vierailija
26/35 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä etätyötarvetta sivuutetaan täysin. Joudumme istumaan avokonttorissa missä ei ole edes omia paikkoja sitten tulee erilaisia kyselyitä miten menee konttorissa. Ihmiset huutavat niihin, että "Halutaan etätöihin!", mutta johto ei ole kuulevinaan.

Vierailija
27/35 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen joka päivä toimistolla, koska olen silloin tehokkaampi. Kokemukseni on, että myös toimistolla olevat kollegat ovat paremmin saavutettavissa kuin etänä työskentelevät. Moniin asioihin löydetään tiimityönä nopeasti ratkaisu, ilman mitään raskaita palavereita. Lisäksi on todella hyvä lounasravintola.

Totta kai riippuu työnkuvasta ja työyhteisöstä, mutta toivon että nämäkin edut tunnustetaan ennen kuin konttorit on ajettu alas säästöjen toivossa.

Joskus oli tälläinen etätyötä koskeva ketju, ja tuo "Kokemukseni on, että myös toimistolla olevat kollegat ovat paremmin saavutettavissa kuin etänä työskentelevät" jakaa aika vahvastu mielipiteitä.

Riippuu vähän siotä onko niin sanotusti antavana vai saavana osapuolena: sen minkä toinen kokee "parempana saavutettavuutena" (=se joka on hihasta repimässä ja kysymässä ihan nopsaan yhtä juttua) saman toinen kokee jatkuvina keskeytyksinä mikä haittaa oman työn tekemistä (kun tekee jotain, ja joku tulee viereen ja kyselee apuja).

Teamsin tai vastaavien välityksellä auttaa voi silloin kun _itselle_ on hyvä hetki, ei silloin kun kollega tupsahtaa viereen.

Toki niille joilla hommat seisoo kun pitää joku juttu varmistaa hihasta repiminen on näppärämpi ja nopeampi tapa. Mutta kokonaisuuden kannalta sen toisennhomma sitten voi pahastikkin viivästyä jos ajatus karkaa pahasti häriöm takia.

Vierailija
28/35 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
29/35 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkan puuttuminen on kyllä ihana asia etätöissä ja keskittymismahdollisuus myös. En mitenkään tajua näitä, jotka sanovat, että motivaatio ja työteho alenee etätöissä, rupeaa juomaan y.m.s. Taitaa olla pieni ja äänekäs joukko, tutkimusten mukaan 80-90 % kaikista, jotka pystyvät tekemään etätyötä haluavat tehdä sitä. Tämän pienen ja äänekkään joukon mukaan meillä toimitaan, koska etätyöt ovat erittäin vaikeita saada, vaikka istutaan avokonttorissa. Vaihtaisin työpaikkaa jos pystyisin.

Vierailija
30/35 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo maristaan että pitäs kaikkien olla hiljaa kun ollaan konttorilla. Luurit korvillako siellä sitten pitää istua eikä mitään meteliä pitää. Jopa valoista kitistään kun joku tykkää työskennellä pimeässä. Ihan hitokseen säätöä. Suurin osa haluaisi tehdä etätöitä mutta työpaikalla on oltava 50% työajasta. Tämä on kuulemma työntekijän etu.

Vierailija
31/35 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon alasta, joihinkin viimeistään koronan tuoma etätyö sopii paremmin kuin toisiin. Monet firmat luopuivat ainkin osasta kallista toimitilaa. Itse olen hyvin tyytyväinen, että koronan myötä jäi etätyö päälle laajemminkin. Oma tiimi on toisella puolen maapalloa ja asiakkastakin vain osa toimistolla. Palaverit pidetään joka tapauksessa videomiittinä ja työ tehdään tietokoneella lähinnä yksin. Aikaa säästyy päivässä n. 1,5 tuntia matkoista, rahasta puhumattakaan. Lisäksi työ on helpompi rytmittää.

Vierailija
32/35 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon alasta, joihinkin viimeistään koronan tuoma etätyö sopii paremmin kuin toisiin. Monet firmat luopuivat ainkin osasta kallista toimitilaa. Itse olen hyvin tyytyväinen, että koronan myötä jäi etätyö päälle laajemminkin. Oma tiimi on toisella puolen maapalloa ja asiakkastakin vain osa toimistolla. Palaverit pidetään joka tapauksessa videomiittinä ja työ tehdään tietokoneella lähinnä yksin. Aikaa säästyy päivässä n. 1,5 tuntia matkoista, rahasta puhumattakaan. Lisäksi työ on helpompi rytmittää.

Riippuu aika paljon johdosta. Koko pandemian aikana tehtiin kaikki etätyötä (asaiantuntijatyö), paitsi ihan muutama, joka oli toimistolla. Nyt pandemian jälkeen etätyö ei käy johdolle ollenkaan. Ihmiset ovat ihan masentuneita, kun meihin ei luoteta.

Vierailija
33/35 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin antaa arkeen lisää tunteja. Se on ehkä polittisesti epäkorrekti mielipide, mutta kaipaan kovasti koron-ajan etätöitä. Todetaan varmuuden vuoksi, että olen erittäin sitoutunut tekemään työtäni hyvin ja olin säntillisesti täysin normaalisti töissä etätyöaikana. Siinä mielessä omien johtajien hehkutukset "palaamisesta normaaliin" (=etätyön täyskielto) ovat täysin absurdeja. Eivät välitä siitä, että emme voi hyvin avokonttorissa tai että työmatkan poistuminen antaa lisää voimia, mikä olisi myös työnantajan etu. Etätyömahdollisuus on rekrytointivaltti ja ne työnantajat, joilla on etätyön täyskielto ovat kakkos- tai kolmosvaihtoehtoina.

Vierailija
34/35 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ollut etätöissä maaliskuusta 2020 alkaen, käy "toimistolla" ehkä 1x/kk, jos sitäkään.

Tekee töitä n.8h/pvässä, mutta päivään sisältyy myös n.1-2h lenkki jonka pituus keskimäärin 10-15km. Ja 2-3x/vkossa käy 1,5h tennistunnilla.

Oishan se kiva, itse raahaudun fyysisesti paikan päälle töihin ma-pe, tautiriskiin.

Vierailija
35/35 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies ollut etätöissä maaliskuusta 2020 alkaen, käy "toimistolla" ehkä 1x/kk, jos sitäkään.

Tekee töitä n.8h/pvässä, mutta päivään sisältyy myös n.1-2h lenkki jonka pituus keskimäärin 10-15km. Ja 2-3x/vkossa käy 1,5h tennistunnilla.

Oishan se kiva, itse raahaudun fyysisesti paikan päälle töihin ma-pe, tautiriskiin.

Mitä teet työksesi? Onko se sellainen, että olisi mahdollista tehdä etätyötä, vai onko pakko mennä paikalle? (esim. sairaanhoito t.m.s.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän