Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1-vuotias ei anna pestä hampaitaan eikä suostu syömään tavallista kotiruokaa...

19.11.2006 |

Huonolla menestyksellä yritän lapsen hampaita pestä, ei onnistu.

Pidän hammasharjaa esillä hoitopöydän lähellä, että yleensä muistan pestä vauvan hampaat, vaan yhtä vaikeaa, kuin nuhanenää yrittäisi " niistää" sillä imuletkulla, jos tiedät, mitä tarkoitan.

toinen asia mikä mua stressaa on, että vaikka mitä kotiruokia tarjoaisin hiennonnettuna tai vähemän hienonnettuna, ilman suolaa, miedosti maustettuja, tuttuja makuja, mitä on pilttipurkeistakin jo syönyt rakeisempana, niin ei kelpaa. Tosi turhauttavaa. haluaisin jo lopettaa valmiiden ruokien ostamisen, koska lapsi voisi syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa. Mun keinot jo loppuneet,

Kolmas asia; onko teillä kokemusta, mitä tukia saa, jos menee työkkärin järjestämälle kurssille ? Mua ei ole vielä valittu kursille ja toki kysyn työkkärista ja kelasta kaikki mahdolliset jutut. mutta ajattelin jos jollakulla olisi jokin vinkki, mitä pitää osata vain kysyä.

tässä tuli monta asiaa, mutta kiireessä en viittisinyt laittaa montaa avausta...

Vinkeistä kiitollinen !

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika on nyt 1v ja 6kk mutta just tuossa vuoden kohdalla ei myöskään suostunut hampupesuun helposti. Vaatii vaan toistoja ja toistoja eikä saa antaa kertaakaan periksi. Kokeile antaa oma harja lapselle, vesi valumaan lavuaariin ja pidä sylissä niin että ylettyy leikkimään omalla harjalla veden kanssa samalla kun harjaat hampaita. Vahingossa sattuu unohtamaan koko pesun tai pesee mielellään vähän itse. Vastaanlaittaminen saattaa johtua siitäkin, että ikenet on kipeät hampaiden tulosta. Itse laulan aina harjaa harjaa hampaita laulua enkä tee pesusta suurta numeroa niin sujuu hyvin!

Ruoka puoli akloi sujua purkkien jälkeen vasta 1, 4v kohdalla. Ei millään olis halunnut tavallista ruokaa. Kun löydettiin kaupan pinaattiletut niin siitä kaikki alkoi. Nyt syö melkein mitä vaan, purkkeja ei kovin mielellään! Kokeile vaikka sekoittaa tavallista ruokaa purkkien sekaan jos sitten pikkuhiljaa alkaisi maistua.

Nyt meillä on kulmahampaat tulossa joten taas maistuu ruoka aika huonosti, mutta kyllä se siitä.

Vierailija
2/8 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat sujuneet kun lapsi on saanut itse pestä hampaansa omalla harjallaan.

Eli ensin on tehty pikapesu, jos on voinut, ja sitten lapsi on saanut itse " pureskella" harjaansa. Iän myötä hammaspesua on sitten lisätty.

Luotan siihen että se pikkiriikkinen määrä hammastahnaa vaikuttaa näinkin, kun siitä ei tee ongelmaa.

Ja aina on lapsista ollut yhtä kiva pestä hampaita?! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ei suostunut pestä hampaita millään. Ostimme sähköhammasharjan ja hän sai ite leikkiä sillä. Ja johan pesee, jopa 3-4kertaa pvssä.

Vierailija
4/8 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli sama ongelma vuoden iän kieppeillä, taitaa olla aika yleistä.

Et kertonut, käytätkö hammastahnaa. Me ei alkuun käytetty vielä hammastahnaa, mutta kun aloitettiin vähän yli vuoden iässä, niin alkoi sujua.

Nyt poju on 1v10kk ja suostuu innoissaan hammaspesulle, kun käytetään " pupuhammastahnaa" = tuubissa on Väiski Vemmelsäären kuva.

Sitten kun otettiin ruokapöydässä käyttöön " tässä-lentokone-lentää-suuhun" -tyyli, sovelsin samaa hammaspesuunkin:) Laulukin auttaa (itse lauloin esim. " hammas-hammaspeikko kiipes hampaalle, tuli hammasharja, hammaspeikon vei..." :)

Vierailija
5/8 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammapesuun: oma harja ja lasten hammastahnaa sen verran että maistuu.

Syömiseen: meillä ei tykätty niistä kotiruuista niin kovasti muussattuna vaan isompina paloina; tyyliin perunat ja lihapullat erikseen, vaikka purkkiruuat uppos mössönä

Vierailija
6/8 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo tullutkin. Saako oman lusikan käteen syödessään?

Meillä kuopus oli jo innokas pesemään hampaita ihan pienenäkin (kun kerran isosiskoltakin pestiin), mutta esikoisen kanssa oli hankalaa. Meillä sitten oli kovaäänisiä hammaspeikkoja, jotka kirkuivat esim. että huomio huomio paetkaa kaikki apua apua hammasharja tulee ja pesee meidät -> nauratti yleenä niin, että suu aukesi sopivasti ; ) Ja nykyään 4vuotiaana pesu on ihan normaali toimenpide.

Vierailija
7/8 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yksivuotias antaa parhaiten pestä hampaat, jos nostan häntä niin, että näkee oman kuvansa peilistä. Silloin suu aukeaa ja hampaita ihaillaan peilistä. Tietysti mukaan kuuluu oma hammasharja (niitä siis kaksi) ja tippanen hammastahnaa.

Alku oli nihkeää meilläkin, mutta koko ajan sujuu paremmin. Peiliin joutuu kyllä kurkkaamaan melkein joka ilta.

Vierailija
8/8 |
20.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tahnaa en ole kokeillut vielä, mutta huomenna testaan, josko innostuisi.

Miten muuten olette saaneet lapsen juomaan nokkamukista ???

Kyllä näitä kikkailuja riittää vuosikkaan elämässä, että oppii, huh.

nokkamukia ollaan treenattu jo jonkin aikaa. Siitä pitää imeä tosi kovaa ja lapsi vaan ihmettelee. Tupperwarella oli ainakin ennen sellainen pehmeä nokkainen muki. Muistakseni esikoinen tykkäsi siitä kovasti.