Kauankohan vielä odotellaan?
Kävin loppuraskauden sisätutkimuksessa viime viikolla ja lääkäri totesi kohdunkaulan olevan jo pehmentynyt ja kohdunsuun yhdelle sormelle auki (neuvolakorttiin laittoi noin 2 cm). Tiedän että synnytyksen alkua on vaikea ennustaa, mutta onko jollakin synnytys alkanut tällaisessa tilanteessa jo nopeastikin?
Kyseessä on toinen raskaus ja tietty paikat aukeaa helpommin toisessa synnytyksessä, joten saattaa olla vaan sitä. Edellinen raskaus kun meni yli komeasti...
Hilmaleena 37 ja risat
Kommentit (5)
Minulla syntyi esikoinen rv 38+1 kun vasta viikkoa ennen olin käynyt loppuraskauden lääkärissä ja toissapäivänä neuvolatarkastuksessa. Lääkäri merkkasi äitiyskorttiin että kohdunsuu oli tuolloin pehmeä mutta kiinni. Synnytys käynnistyi lapsiveden menolla joka tuntui vihlaisuna vatsassa, onneksi ehdin vessaan... Minulla kohdunsuu ei helposti auennut supistustenkaan myötä, mutta synnytys meni kuitenkin normaalisti, mitä nyt lisättiin vähän potkua sitten loppuvaiheessa juuri avautumista varten.
Eli voisi kuvitella että sinulla olisi synnytys pian edessä, mutta toisaalta kun ei näistä voi varmaksi sanoa! Zemppiä tulevaan joka tapauksessa!=)
Olin silloin sormelle auki, kanavaa jäljellä 1,5cm ja kohdunsuu pehmennyt. Vauva syntyi rv 40+0. Olin ensisynnyttäjä.
Tytteli-83
Itse olin auki 4 cm jo raskausviikolla 28. Tilanne oli sama vielä viimesessä lääkärintarkastuksessa, ja lopulta synnytin raskausviikoilla 40+1.
Kaulaa 1,5cm jäljellä, kohdunsuu pehmeä, auki nipin napin kahdelle sormelle.
Seuraava lääkäri rv 38+2, kaulaa 1,5cm jäljellä, kohdunsuu pehmeä ja auki 2-3 sormelle.
Eli kahdessa viikossa saldona oli 1cm aukeneminen lisää... Ei siis mitään merkitystä oikeastaan.
Itselläni synnytys käynnistettiin rv 38+3, joten en voi tietää olisko mennyt kauan itsestään tulla. Mutta minulle tuossa ekassa tarkastuksessa rv 36+2 lääkäri painotti, että tuo parin sentin auki oleminen on ihan normaali tilanne uudelleen synnyttäjälle, siis se olisi poikkeavaa, jos olisi kiinni paikat vielä tuossa vaiheessa!
Itsellä nuo sentit siis toisessa raskaudessa, ekassa oli paikat tiukasti kiinni vielä tuossa vaiheessa. Ja eka syntyi rv 40+2.
Kakkosesta vastaava tilanne rv 36 alkaen,syntyi rv 39
Kolmannesta oli kohdunsuu auki 3cm ja kanavaa jäljellä vain 1,5cm rv 35,silti syntyi vasta rv 40+
2seuraavaakin odotusta meni täysille viikoille vaikka nelosesta makuutettiin rv 31 jo sairaalassa ja sain kortisonit jos tulee ajoissa.Viitosesta myös varhaisilla viikoilla alkanut aueta ja pehmetä.
Mutta vaikeahan sitä on tosiaan ennustaa.Ainakin nopeuttaa synnytystä tuo tilanne=)
Onnea matkaan kun sen aika tulee!
Leanna+5 ja rv 22+