Mikä on mielestäsi suomalaisin laulu ikinä?
Olen pohtinut, mihin lauluun tiivistyisi eniten suomalaista kansanluonnetta ja kulttuurihistoriaa. Haluaisin löytää tyydyttävän vastauksen, jotta voisin käyttää ko. laulua suomalaisuuden havainnollistamiseen esim. opettajan työssäni. Ehdotuksia perusteluineen otetaan vastaan. Murheellisten laulujen maa tuntuu itsestäänselvältä ehdokkaalta. Muita itselleni mieleen juolahtaneita ehdokkaita olisivat ainakin Kulkurin valssi, Kulkuri ja joutsen, Päivänsäde ja menninkäinen, Myrskyluodon Maija sekä Finlandia. Mites on?
Kommentit (68)
Eppu Normaali - Murheellisten Laulujen Maa
Minusta mikään noista ei kuvaa suomalaisuutta, vaan ovat vain nostalgisia.
Satumaa. Jossain on aina kaikki paremmin eikä suomalainen pääse sinne, voi vain uneksia masentuneena ja katkerana.
Lapin Kesä, siinä on jotakin. Itse en ole melankolinen, mutta melankolia on suomalaisille ilmeisen ominaista.
"Miks meillä kaikki kaunis tahtoo kuolta
Ja suuri surkastua alhaiseen
Miks meillä niin on monta mielipuolta
Miks vähän käyttäjiä kanteleen
Miks miestä täällä kaikkialla kaatuu
Kuin heinää, miestä, toiveen tosiaan
Miest' aatteen, tunteen miestä, kaikki maatuu
Tai kesken toimiansa katkeaa
Muualla tulta säihkyy harmaahapset
Vanhoissa hehkuu hengen aurinko
Meil' ukkoina jo syntyy sylilapset
Ja nuori mies on hautaan valmis jo."
Nälkämaan laulu tai tuhansien murheellisten laulujen maa.
Kunnon suomalaista vaikerointia.
Sininen ja valkoinen sekä olen suomalainen
Myös Rovaniemen markkinoilla ja hummani hei
Leevi &L: Matkalla omiin hautajaisiin
Vierailija kirjoitti:
Minusta mikään noista ei kuvaa suomalaisuutta, vaan ovat vain nostalgisia.
Saatat hyvin olla oikeassa, jos tähän kysymykseen nyt oikeita vastauksia nyt ylipäätään on olemassa. Olisiko sinulla muita ehdotuksia? Ei-nostalgisista tulee itselleni mieleen Piha ilman sadettajaa. T. Ap
Eikö suomalaisuutta ole enää suurten ikäluokkien jälkeen, vai miten kaikki kappaleet on noita heidän makunsa mukaisia iskelmiä?
Den glider in.