Onko jollain muullakin hajuharhoja?
Olen parin kuukauden ajan haistanut savua vaikka ilmeisesti savunhajua ei ole. Ensin ajattelin että se vaan johtuu siitä kun olen polttanut paljon takassa tulta mutta sitten aloin haistaa savun myös paikoissa joissa ei ole takkaa. Ja kukaan muu ei haista sitä kun kyselen. Googlella löysin jonkun vanhan s24-keskustelun jossa muillakin oli ollut samanlaista hajuharhaa mutta mitään järkevää selitystä ei kukaan ollut löytänyt. Joku oli kuulemma päässyt eroon harhasta kun oli saanut hormonikorvaushoidon vaihdevuosiin... Voisiko tällainen olla vaihdevuosioire?? Todella häiritsevää joka tapauksessa.
Kommentit (41)
Minulla oli pitkä kausi, jolloin ajoittain haistoin petroolinhajun, mutta se loppui yhtä oudosti kuin alkoikin. Samoin on ollut muitakin hajukausia. Nyt olen haistanut tupakan useana päivänä pitkiä aikoja kerrallaan ja useassa paikassa missä ei voi todellisuudessa haista mm. syrjässä mökillä. Ei liity mitenkään kuukautisiin, vaihdevuosiin, koronaan tsi aivokasvaimiin.
Joistain rakennuksista olen kostean nollakelin tuntumassa haistanut sellaista tunkkaista tupakanomaista hajua, vaikka kukaan ei ole sillä hetkellä tupakalla. Tosin naapuri polttaa joten voisikohan löyhkätä johonkin pinttyneet tupakansavut vielä jälkeenpäinkin, jos vaikka siinä nollakelillä lumeen tai jäähän sitoituneet lemut alkavat levitä jään sulaessa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut hajuharhoja koko ikäni. Samoin migreeniä, ja mielestäni nämä asiat liittyvät yhteen eli hajuharhat ovat usein migreenin ennakko-oireita. Yleisin hajuharha minulla on savun haju, ja useimmat muutkin hajuaistimukset ovat epämiellyttäviä, kuten bensiini, komposti, jäteöljy tms. Joskus olen kyllä haistanut myös mausteita, kahvia yms. miellyttävämpiä tuoksuja.
Erotan hajuharhat oikeista hajuaistimuksista sillä perusteella, että ensinmainitut pysyvät voimakkuudeltaan samanlaisina, kun taas oikeat hajuaistimukset laimenevat aika nopeasti. Koronaa en tietääkseni ole sairastanut.
Mullakin myös migreenitaipumusta, mutta nämä hajuharhat ovat tulleet vasta nyt vaihdevuosi-iässä. Joskin migreenit myös lisääntyneet, joten liittyykö sitten migreeniin vai vaihdevuosiin vai molempiin, en tiedä. Mutta onhan tämä todella ärsyttävä vaiva, tykkäisin enemmän jos pullaa haistaisin, enkä kemikaaleja. #10
Itselläni ei ole migreeniä eikä juuri edes päänsärkyä. Ja samaa mieltä kuin edellinen, jos jotain on "pakko" haistaa tuntitolkulla joka päivä, olisi edes jotain hyvää. Tää savu ei sitä ole.
Ap
Voi olla muistisairauden ensi oire
+60 eikä ole ikinä ollut hajuharhoja.
Eikös tämmöiset oireet kuulu myös skitsofreniaan?
Jotkut pyykinpesuaineet reagoivat hikeen sotkien hajuaistia.Savun haju on yksi sellainen ja etikan tuoksu tuntuu joskus myös.Myös syöty ruoka tuosuu hiessä herkästi.Mutta kyllä minullakin on aikoja että en tunne heikkoja tuoksuja kun taas joskus aisti on niin herkkää että tunnen esim. jos joku on käynyt meillä ihan hetken niin vieraan tuoksun erottaa voimakkaana.Korona jätti kyllä oman jälkensä aistiin.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin vastaavaa ja olen päätymässä itse siihen, että jotenkin liittyy vaihdevuosiin. Mulla haju (vaikea kuvata, joku kemikaalintapainen, vähän ehkä savuinen) tuntuu erityisesti iltaisin ja välillä haistan sen ihostanikin Perhe pitää hulluna, kun ei kukaan haista yhtään mitään erikoista koskaan. Välillä haju voi olla joku toinenkin, epäilen lähteeksi jotain huonekasvia ja sen iltaisin tapahtuvia haihdutustuoksuja tms. Jotenkin tuntuu siltä, että hajuaisti on tosi herkkä ja jotkut hajut jää vaan jotenkin pyörimään hajureseptoreihin tai minne lie aivoihin. Raskausaikana olin tosi hajuherkkä ja esim. julkisilla kulkeminen oli joskus tuskaa, kun haistoin ties mitä muista ihmisistä. Eli sekin viittaisi siihen, että hajuherkkyys on kytköksissä hormoneihin. Olet siis saattanut haistaa oikeasti savua joskus (vaikka tosi tosi kaukaakin) ja se haju on jäänyt jotenkin pyörimään ja välillä nousee esiin vaikka mitään oikeasti sillä hetkellä haise. Tää on siis mun oma teoria, joka tuntuu oikeimmalta! Eli ihan oikeita hajuja siis alunperin, mutta jäävät pyörimään nenään/hakureseptoreihin/tms haamuina. Ja hormonit kaiken takana.
Joo mulla vaihtareissa kaikenlaisia hajukokemuksia 🙌
Mummillani oli hajuaistiharhoja ensin ja sitten myös kuuloharhoja. Aivojen rappeumasairaus, en tiedä tarkalleen mikä. Kuoli noin 3v aistiharhojen alkamisen jälkeen
Tänään tämä hajuharha on häirinnyt minua enemmän kuin koskaan. En tiedä paheneeko vaiva vai kiinnitänkö siihen vain enemmän huomiota. Enkä tiedä mille lääkärille tässä nyt varaisi aikaa. Nenäspesialistille, pääkoppalääkärille vai kenties gynekologille.
Ap
Miten teillä muilla hajuharhoista kärsivillä menee? Minä kärsin näistä suuresti edelleen. Perusteelliset tutkimukset on tehty, mitään syytä ei ole löytynyt. Alan itse epäillä että olen sairastanut koronan jossain vaiheessa ja tämä on long oire. Oli mitä oli, se on valtavasti vaikuttanut elämänlaatuun. On päiviä jolloin en voi hengittää nenän kautta ollenkaan koska hajuharha on niin vahva.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä muilla hajuharhoista kärsivillä menee? Minä kärsin näistä suuresti edelleen. Perusteelliset tutkimukset on tehty, mitään syytä ei ole löytynyt. Alan itse epäillä että olen sairastanut koronan jossain vaiheessa ja tämä on long oire. Oli mitä oli, se on valtavasti vaikuttanut elämänlaatuun. On päiviä jolloin en voi hengittää nenän kautta ollenkaan koska hajuharha on niin vahva.
Ap
Lääkärille tietysti jos on noin voimakas, harha on sillä rajalla että onko todellinen vaiko vain jokin mielikuva hajusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lääkärille tietysti jos on noin voimakas, harha on sillä rajalla että onko todellinen vaiko vain jokin mielikuva hajusta.
Kuten totesin, tutkittu on perusteellisesti. Mitään syytä ei ole löytynyt.
Argh tuun varmaan hulluksi tämän hajun kanssa! Nyt taas pari päivää aivan järkyttävän pahana. Mitä tässä vielä voisi tutkia, kun toistaiseksi mitään vikaa ei ole löytynyt niin nenästä kuin päästäkään? Käännän kaikki kivet jos vain saisin jostain jotain apua.
Kärsin myös hajuaistin muuttumisesta, johon liittyen en ole aina varma, mikä haju on todellinen ja mikä ehkä jonkin muun hajun laukaisema ylikorostunut aistimus tai virhetulkinta.
Olisi kiinnostavaa tietää, mitä aloittajalle on sanottu tutkimusten yhteydessä tästä ilmiöstä, kun syytä ei ole saatu selville.
Savua tupakansavua ja pakokaasun hajua haistoin jossain vaiheessa usein, vaikka ei ollut mitään lähdettä, josta haju olisi voinut tulla. Nyt tätä ei ole taas ollut aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee nykyään usein kotona sohvalla nenään sellainen vähän pilantuneen ruoan haju. Saattaa kestää joitain minuutteja ja menee sitten pois.
Korona oli vuosi sitten ja vaihdevuodet aikaa sitten ohi.
Joku tuonpuoleisen olento käy sun luona, haisee pilaantuneelta lihalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee nykyään usein kotona sohvalla nenään sellainen vähän pilantuneen ruoan haju. Saattaa kestää joitain minuutteja ja menee sitten pois.
Korona oli vuosi sitten ja vaihdevuodet aikaa sitten ohi.
Joku tuonpuoleisen olento käy sun luona, haisee pilaantuneelta lihalta.
😨
Ei onneksi.