Onko jollain muullakin hajuharhoja?
Olen parin kuukauden ajan haistanut savua vaikka ilmeisesti savunhajua ei ole. Ensin ajattelin että se vaan johtuu siitä kun olen polttanut paljon takassa tulta mutta sitten aloin haistaa savun myös paikoissa joissa ei ole takkaa. Ja kukaan muu ei haista sitä kun kyselen. Googlella löysin jonkun vanhan s24-keskustelun jossa muillakin oli ollut samanlaista hajuharhaa mutta mitään järkevää selitystä ei kukaan ollut löytänyt. Joku oli kuulemma päässyt eroon harhasta kun oli saanut hormonikorvaushoidon vaihdevuosiin... Voisiko tällainen olla vaihdevuosioire?? Todella häiritsevää joka tapauksessa.
Kommentit (41)
"Hyvä" että jollain muullakin! Itse sairastin koronan kesällä ja mulla siihen ei liittynyt mitään hajuoireita. Miksipä se ei kuitenkin voisi jotain sellaista olla. Tosin se keskustelu jonka löysin oli käyty kauan ennen koronaa että mene ja tiedä. Todella ärsyttävää tämä kyllä on!
Jos uskoisi henkiin ja tuonpuoleisiin väittäisin, että haistat asioita siksi. Oletko koskaan selvittänyt, mitä paikalla on ollut viime vuosisatoina?
Tuttavanainen kertoi kokeneensa kodissaan jatkuvaa kosteuden tuntua ja hajua, vaikka mittauksissa selvisi että talo on kuiva ja hyvässä kunnossa. Selvitti vanhalta naapurilta, että talon paikalla oli ollut pieni lähde ja josta vanha naapuri pikkulapsena kävi juomassa niin kuin muutkin. Tuttavainen oli vain tavallista herkempi vesisuonia tmv.
Parin vuoden aikana olen ihmetellyt kahdessa eri asunnossa (toinen omakotitalo) miksi tuoksuu kuin joku paistaisi sämpylöitä. Muutaman viikon jaksoina ja aina iltaisin.
Eräällä tutulla outo hajuaistimus oli aivokasvaimeen oire.
Haistoin kotonani tupakanhajua, vaikka täällä ei ole kukaan tupakoinut vuosikausiin. En huomannut lähelläkään mitään tupakalle haisevaa. On ollut koronaa ja vaihdevuosioireitakin.
Muistan edesmenneen anoppini kertoneen haistaneensa kukkien tuoksua. Se tiesi hänelle hautajaiskukkia jonkun läheiset kuoleman vuoksi.
Iän puolesta voisi minullakin kyllä liittyä esivaihdevuosiin.
Signs of Psychic Ability
Often when you smell smoke and are not around a source of it, then it could be a sign that you have powerful psychic abilities.
The ability to smell smoke and other aromas are called clairolfaction.
Smelling fragrances, such as those listed above, could be messages from angels.
https://backpackerverse.com/smelling-smoke-spiritual-meaning/
Mielenkiintoinen linkki. Siellä sanotaan että jos haistaa savua eikä se herätä mitään positiivisia muistoja tai mielleyhtymiä niin se voi olla huono merkki. Mä en yleensä ole kovin taipuvainen uskomaan yliluonnolliseen mutta koska mulla on viime kuukausina ollut myös oireita jotka voisi viitata ongelmiin suolistossa niin taidanpa varata lääkäriajan varmuuden vuoksi.
Ap
Minullakin vastaavaa ja olen päätymässä itse siihen, että jotenkin liittyy vaihdevuosiin. Mulla haju (vaikea kuvata, joku kemikaalintapainen, vähän ehkä savuinen) tuntuu erityisesti iltaisin ja välillä haistan sen ihostanikin Perhe pitää hulluna, kun ei kukaan haista yhtään mitään erikoista koskaan. Välillä haju voi olla joku toinenkin, epäilen lähteeksi jotain huonekasvia ja sen iltaisin tapahtuvia haihdutustuoksuja tms. Jotenkin tuntuu siltä, että hajuaisti on tosi herkkä ja jotkut hajut jää vaan jotenkin pyörimään hajureseptoreihin tai minne lie aivoihin. Raskausaikana olin tosi hajuherkkä ja esim. julkisilla kulkeminen oli joskus tuskaa, kun haistoin ties mitä muista ihmisistä. Eli sekin viittaisi siihen, että hajuherkkyys on kytköksissä hormoneihin. Olet siis saattanut haistaa oikeasti savua joskus (vaikka tosi tosi kaukaakin) ja se haju on jäänyt jotenkin pyörimään ja välillä nousee esiin vaikka mitään oikeasti sillä hetkellä haise. Tää on siis mun oma teoria, joka tuntuu oikeimmalta! Eli ihan oikeita hajuja siis alunperin, mutta jäävät pyörimään nenään/hakureseptoreihin/tms haamuina. Ja hormonit kaiken takana.
Englanniksi löytyykin näköjään paljon aiheesta siinä missä suomeksi ei juurikaan. Phantom smells kun googlaa niin alkaa löytyä jos jotain kiinnostaa. Kotona siellä mainitaan usein, samoin esim. nenän polyypit tai joku tulehdus sivuonteloissa. Vaihdevuosia tai yhteyttä hormoneihin ei mainita mutta mullakin kyllä oli raskausaikoina hajuherkkyyttä. Sinänsä loogista kyllä että voisi liittyä myös vaihdevuosiin. Mulla on ikää 44 eikä ole vielä muita oireita ollut mutta jostainhan ne alkaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haistoin kotonani tupakanhajua, vaikka täällä ei ole kukaan tupakoinut vuosikausiin. En huomannut lähelläkään mitään tupakalle haisevaa. On ollut koronaa ja vaihdevuosioireitakin.
Muistan edesmenneen anoppini kertoneen haistaneensa kukkien tuoksua. Se tiesi hänelle hautajaiskukkia jonkun läheiset kuoleman vuoksi.
Minäkin haista virka ajan jälkeen Heka kerrostalossa asuvana tupkan hajun.Talossa jossa parveketupakointi kieto.Haju tulee parvekeelleni ja sietä ikunan rakoventilin kautta asuntooni sisälle.Henkilö kun pitää parvekelasit kinni 24h/ 12 kukautta.Ettei kissa karkaa. Oletetavasti ei joka päivä vie roskia roska katos? Kesä parvekeiden lämpötila nousee30 astesen jos lastuskiini.Tiette mikä raadon haju nousee silloin muihn parvekeisin.Jos ja kun siellä roskapussissa hautu kissan hiekat jossa kakat ja pissat.
Vierailija kirjoitti:
Englanniksi löytyykin näköjään paljon aiheesta siinä missä suomeksi ei juurikaan. Phantom smells kun googlaa niin alkaa löytyä jos jotain kiinnostaa. Kotona siellä mainitaan usein, samoin esim. nenän polyypit tai joku tulehdus sivuonteloissa. Vaihdevuosia tai yhteyttä hormoneihin ei mainita mutta mullakin kyllä oli raskausaikoina hajuherkkyyttä. Sinänsä loogista kyllä että voisi liittyä myös vaihdevuosiin. Mulla on ikää 44 eikä ole vielä muita oireita ollut mutta jostainhan ne alkaa.
Ap
Itsekin olin raskausaikana tosi hajuherkkä ja olen kyllä edelleen ehkä vähän normaalia herkempi, mutta raskausaikana ne kaikki hajut oli kyllä ihan todellisia ei kuviteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itsekin olin raskausaikana tosi hajuherkkä ja olen kyllä edelleen ehkä vähän normaalia herkempi, mutta raskausaikana ne kaikki hajut oli kyllä ihan todellisia ei kuviteltuja.
No totta!
Minulla oli n puolvuotta kun välillä iltasella haistoin poppreiden tai pekonin hajun. Vuoteen ei ole ollut näitä hajuja. Ei tässä taida olla mitään aivokasvainta.
Mä olen haistanut aina ennen kuukautisia savun hajua. Jo ihan nuorena haistoin. Kauan ennen korona aikaa.
Minulle tulee nykyään usein kotona sohvalla nenään sellainen vähän pilantuneen ruoan haju. Saattaa kestää joitain minuutteja ja menee sitten pois.
Korona oli vuosi sitten ja vaihdevuodet aikaa sitten ohi.
Minulla on ollut hajuharhoja koko ikäni. Samoin migreeniä, ja mielestäni nämä asiat liittyvät yhteen eli hajuharhat ovat usein migreenin ennakko-oireita. Yleisin hajuharha minulla on savun haju, ja useimmat muutkin hajuaistimukset ovat epämiellyttäviä, kuten bensiini, komposti, jäteöljy tms. Joskus olen kyllä haistanut myös mausteita, kahvia yms. miellyttävämpiä tuoksuja.
Erotan hajuharhat oikeista hajuaistimuksista sillä perusteella, että ensinmainitut pysyvät voimakkuudeltaan samanlaisina, kun taas oikeat hajuaistimukset laimenevat aika nopeasti. Koronaa en tietääkseni ole sairastanut.
Hajuharhat voi olla merkki aivoveritulpasta.
Kyllä! Ja minullakin tuota on ollut vasta nyt joulun jälkeen. Haistan kaakaota, vaniljaa, kardemummaa tällaisia makeita hyviä tuoksuja. Joskus lenkillä kaakaon tuoksu oli niin vahva että kotiin päästyä täytyi tehdä sitä mukillinen. En ole tietääkseni sairastanut koronaa, mutta olen miettinyt voisiko tuo olla jäänyt jos olen sairastanut sen oireettomana. En ole ikinä kokenut tällaista.