Lapsiperheet, tervetuloa Oodiin syömään!
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009359204.html
Miten meni haastattelu noin omasta mielestä, ravintolapäällikkö?
Kommentit (693)
Sormiruokaijoiden äidit jättävät sotkunsa henkilökunnan sii kirjoitti:
Sormiruokaijoiden äidit jättävät sotkunsa henkilökunnan siivottavaksi. Voi jumalauta 🙄
Onko otettava oma lusikka-haarukka mukaan. En tykkää sormin syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa näin ulkosuomalaisena hyvin oudolta, että asiakas siivoaisi itse ravintolassa.
Pyyhintäänkö pöydät itse esim. työpaikkalounailla? Jos pöytäliinalle katuu kahvia, viekö asiakas sen pesuun?
Miten siististi siellä ulukomailla mammat käyvät pilttien kanssa kirjaston tms. yleisen paikan kahvilassa lounasaikaan? Onko pilteillä omat eväät mukana?
Kahvilaan tai ravintolaan ei viedä omia eväitä, vaan ostetaan sieltä. Lapset syövät ihan normaalisti, ei tule mitään sikamaista sotkua mistä täällä puhutaan. Täällä ruoat tuodaan pöytään ja lautasia ei viedä mihinkään itse. Asiakkaille ei ole mitään siivoustarvikkeita, tarjoilijat hoitavat kaiken aikuisten ja lasten jäljiltä.
Lapsista pidetään selvästi enemmän kuin Suomessa. Varsinkin vauvoista ja taaperoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa näin ulkosuomalaisena hyvin oudolta, että asiakas siivoaisi itse ravintolassa.
Pyyhintäänkö pöydät itse esim. työpaikkalounailla? Jos pöytäliinalle katuu kahvia, viekö asiakas sen pesuun?
Miten siististi siellä ulukomailla mammat käyvät pilttien kanssa kirjaston tms. yleisen paikan kahvilassa lounasaikaan? Onko pilteillä omat eväät mukana?
Kahvilaan tai ravintolaan ei viedä omia eväitä, vaan ostetaan sieltä. Lapset syövät ihan normaalisti, ei tule mitään sikamaista sotkua mistä täällä puhutaan. Täällä ruoat tuodaan pöytään ja lautasia ei viedä mihinkään itse. Asiakkaille ei ole mitään siivoustarvikkeita, tarjoilijat hoitavat kaiken aikuisten ja lasten jäljiltä.
Lapsista pidetään selvästi enemmän kuin Suomessa. Varsinkin vauvoista ja taaperoista.
Kuulostaa ihanalta.
Vierailija kirjoitti:
Mua niin ärsyttää, kun nyt tästäkin väännetään lapsivihamielisyysjuttu. En vihaa lapsia, mutta raivostun piittaamattomista vanhemmista, joilla ei tunnu olevan alkeellisiakaan käytöstapoja, saati osaisivat opettaa niitä jälkikasvulleen.
Katsopa tätä ketjua. Täällä nimitellään lapsia ja kiroillaan. Se vasta huonoa käytöstä onkin. T. Äiti, jonka lapset ei saa kiroilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko myös koirat tervetulleita oodiin ruokailemaan???????????
Ei varmaan saa tulla koiria Oodiin. Miten sitten opaskoirat? En oo nähnyt koiria ja toivottavasti ei saa tulla jo senkään takia kun monilla allergioita.
No mutta jos koirat saisivat tulla, ratkeaisi siivottumuus asia sillä. Koirat "imuroisivat" kaiken pöytien alta parempiin suihin ;)
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko myös koirat tervetulleita oodiin ruokailemaan???????????
Ei varmaan saa tulla koiria Oodiin. Miten sitten opaskoirat? En oo nähnyt koiria ja toivottavasti ei saa tulla jo senkään takia kun monilla allergioita.
Opaskoirille on omat sääntönsä. Ne ovat välttämättömiä, hyvin opetettuja ja lakikin on niiden puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ulkosuomalaisena kokemukseni kylläkin on se, että lapset eivät ole samanlaisia kakaroita kuin usein Suomessa.
Lapset oppivat käyttäytymään jo hyvin pieninä. Jos eivät osaa käyttäytyä, heitä ei tuoda edes ravintolaan.
Olen aina saanut lasten kanssa erittäin hyvää ja ystävällistä palvelua myös Suomessa. Pointti ei katsos ole lapsi, vaan käyttäyminen. Ja se käyttäytyminen aloittaa joko hyvän tai huonon kierteen. Hyvin käyttäytyvät lapset saavat ehdottomasti hyvää palautetta, kun taas huonosti käyttäytyviä saa sitten muunlaista. Lähtökohta on aina vanhemmat.
Suomessa ei osata enää kasvattaa lapsia. Muualla maailmassa on paljon enemmän ihmisiä myös lapsia, mutta lasten läsnäolo julkisilla paikoilla ei häiritse ketään, koska lasten vanhemmat osaavat käyttäytyä ja kasvattaa lapsensa kunnioittamaan vanhempiaan ja ottamaan muut huomioon.
Suomi ei ole lapsivihainen maa vaan halveksunta ja inho kohdistuu julkisilla paikoilla lasten vanhempiin ei lapsiin. Vauva tai taapero ei vaadi erityiskohtelua ja korosta oikeuksiaan eikä ole itse vastuussa sotkusta tai vaunujen parkkeerauksesta vaan vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se pitäisi ollakin. Mutta ongelmahan on juuri siinä, että nämä sotkijat tuovat omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä moni ärsyyntyy tiedostamattaan siksi, että nykyisin vauvojen kanssa ei pesitä, vaan vauva riistetään kodin sisältä ulkomaailmaan liian varhain.
Ei puolivuotias mitään vauvakaveria kaipaa.
Mä en ymmärrä miksi vauvan kanssa pitää niin hirveästi koko ajan jossain käydä?
Lapsen neurologiselle kehitykselle paras on kodin ympäristö, ei vauvalle tee hyvää jatkuva häly tai meluisat lounaspaikat.
Se, että äitien pää ei kestä vauvavuotta läpi ilman jatkuvaa ramppaamista lapsen kanssa jossain, kostautuu sitten lapsen levottomuutena. Johan sen päiväkodeissakin näkee, että lapset ovat ihan levottomia.
Monta harrastusta jo 3 vuotiaana ja mukana joka paikassa, riepotellaan pitkin kyliä, välillä hoitopaikassa yön yli, lentokoneessa monta kertaa vuodessa kun lapsi ei saa muuttaa mitään.
Mua säälittää nykylapset, ei anneta kehittyä rauhassa.
Kerran kävin Oodissa oman 10kk kanssa ja ihan hirveä meteli oli siellä, ei tullut mieleenkään jäädä sinne vauvan hermostoa härnäämään.Sinulla on siis yksi lapsi? Vauvathan rakastavat esim. isosisarusten seuraamista ja hassuttelua. Ja vauvat myös vastailevat toisille lapsille. Leikkipuistoissa oli vauvaryhmiä, ja huomasi kuinka vauvat viihtyivät: katselivat toisiaan ja hymyilivät/nauroivat.
Näin juuri. Kyllä vauvat kaipaa vuorovaikutusta ihmisten kanssa ja huomioi muut vauvat ja lapset. Ei toki vastasyntynyt, mutta juurikin tuollainen yli 6kk-1v ikäinen. Ja parasta siellä kotona on ne isommat sisarukset, jos niitä vain on.
Ja nythän sitä on koronan takia pesitty kotona kahden ikäluokan kanssa ja tuloksena on arkoja vauvoja.Vuoden ikäinen ja nuorempikin kaipaa virikkeitä myös kodin ulkopuolella. Ei päivittäin, mutta joskus.
Vauva tarvitsee ensimmäisenä vuotena vuorovaikutusta vanhempiensa ja sisarustensa kanssa, neurologisesti hän ei vauvatovereita tarvitse.
Se, että vauva hakee kontaktia muihin on luonnollinen seuraus turvallisesta kiintymyssuhteesta vanhempiinsa.
Tämä ei tapahdu kuin vasta puolen vuoden jälkeen lähempänä yhtä vuotta.
Ongelma nykyisin on, etteivät vanhemmat jaksa tarjota vuorovaikutusta itse, joten sitä vuorovaikutusta haetaan kodin ulkopuolelta.
Yleensä vielä vauvalle leperretään kännykän kameran läpi ja keskitytään somesisällön tuottamiseen.
Tärkeintä on olla chic ja milf, pysyä elämässä kiinni eikä missään nimessä ajaa impullseja alas vuodeksi!
Lasten lisääntynyttä levottomuutta ei voi kiistää, sen huomaa kaikkialla.
Yksikään vauva ei TARVITSE Oodin satutuntia eikä lounasravintolan kirkkaita valoja, kolinaa ja meteliä.
Eikä kymmeniä muita vauvoja ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei osata enää kasvattaa lapsia. Muualla maailmassa on paljon enemmän ihmisiä myös lapsia, mutta lasten läsnäolo julkisilla paikoilla ei häiritse ketään, koska lasten vanhemmat osaavat käyttäytyä ja kasvattaa lapsensa kunnioittamaan vanhempiaan ja ottamaan muut huomioon.
Suomi ei ole lapsivihainen maa vaan halveksunta ja inho kohdistuu julkisilla paikoilla lasten vanhempiin ei lapsiin. Vauva tai taapero ei vaadi erityiskohtelua ja korosta oikeuksiaan eikä ole itse vastuussa sotkusta tai vaunujen parkkeerauksesta vaan vanhemmat.
Olen matkustellut välimeren maissa. Siellä ne lapset temmeltää ihan yhtä lailla. Kerran kaupunginosajuhlassa pienetkin lapset pyörivät hohtorannerenkaineen vielä kahdeksan jälkeen illalla perheidendä kanssa ravintoloissa. Oli elävää musiikkia, lapset tanssivat ja söivät jätskiä. Rentoa ja lapsiystävällistä. Toisin kuin Suomessa, hapannaamojen luvatussa maassa missä lounaallakin saavat käydä ilmeisesti vain pukumiehet.
Ihmettelen kyl kanssa kun lapsiviha kortti vedetään heti esille kun esittää asiallisesti että voisivat siivota omat jälkensä, siivoojana pistää vihaksi kommentti: " sitä vartenhan siivoojat ovat että siivoavat muiden jäljet", eivät edes ymmärrä sitä että meidän siivoojien tehtävä on nimenomaan pitää yllä yleissiisteyttä,ei siivota toisten oksennuspskaksivaippoja esim tai ruokaa jota pitkin lattiaa ja pöytää...kuvastaa hyvin tämän päivän instasomevanhempia jotka antaa lastensa riehua,sotkea,juosta ympäriinsä julkisissa paikoissa jossa monta vaaran paikkaa, heitellä ruokaa,tavaroita yms ympäriinsä,kiroilla.... Sitten huomaa jo kouluiässä kuinka lapset käyttäytyy kuin siivooja(kin) olisi niiden yksityispalvelija,roskat jätetään surutta pitkin käytävää ja jopa tahallaan tiputellaan paperisilppua,kynänpalasia yms pitkin tiloja, eipä sillä eipä opettajatkaan reagoi millään muotoa,ollaan vaan lasten kavereita,auktoriteetteja ei kouluissakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Missä ovat vanhat hyvät HILJAISET kirjastot, joissa saa rauhassa lukea ja tehdä rauhaa vaativia hommia. Miksi kirjastoista on pitänyt tehdä meluisia kohtaamispaikkoja. Järjen käyttö on sallittua ja vauvojen ja äitien kohtaamispaikka omaksi paikakseen, jonne menevät kestävät vauvamelua ja sotkua. Kirjastot ovat jotain muuta.
Oodissa myös on opiskelijoiden puoli ja hiljaista siellä on ja ei oo lapsia. Varaamalla sa lasikopin. Ei kannata mennä lasten puolelle etätöitä tekemään. Oodi on ISO.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä moni ärsyyntyy tiedostamattaan siksi, että nykyisin vauvojen kanssa ei pesitä, vaan vauva riistetään kodin sisältä ulkomaailmaan liian varhain.
Lapsen neurologiselle kehitykselle paras on kodin ympäristö, ei vauvalle tee hyvää jatkuva häly tai meluisat lounaspaikat.
Se, että äitien pää ei kestä vauvavuotta läpi ilman jatkuvaa ramppaamista lapsen kanssa jossain, kostautuu sitten lapsen levottomuutena. Johan sen päiväkodeissakin näkee, että lapset ovat ihan levottomia.
Monta harrastusta jo 3 vuotiaana ja mukana joka paikassa, riepotellaan pitkin kyliä, välillä hoitopaikassa yön yli, lentokoneessa monta kertaa vuodessa kun lapsi ei saa muuttaa mitään.
Kerran kävin Oodissa oman 10kk kanssa ja ihan hirveä meteli oli siellä, ei tullut mieleenkään jäädä sinne vauvan hermostoa härnäämään.Sinulla on siis yksi lapsi? Vauvathan rakastavat esim. isosisarusten seuraamista ja hassuttelua. Ja vauvat myös vastailevat toisille lapsille. Leikkipuistoissa oli vauvaryhmiä, ja huomasi kuinka vauvat viihtyivät: katselivat toisiaan ja hymyilivät/nauroivat.
Näin juuri. Kyllä vauvat kaipaa vuorovaikutusta ihmisten kanssa ja huomioi muut vauvat ja lapset. Ei toki vastasyntynyt, mutta juurikin tuollainen yli 6kk-1v ikäinen. Ja parasta siellä kotona on ne isommat sisarukset, jos niitä vain on.
Ja nythän sitä on koronan takia pesitty kotona kahden ikäluokan kanssa ja tuloksena on arkoja vauvoja.Vuoden ikäinen ja nuorempikin kaipaa virikkeitä myös kodin ulkopuolella. Ei päivittäin, mutta joskus.
Vauva tarvitsee ensimmäisenä vuotena vuorovaikutusta vanhempiensa ja sisarustensa kanssa, neurologisesti hän ei vauvatovereita tarvitse.
Se, että vauva hakee kontaktia muihin on luonnollinen seuraus turvallisesta kiintymyssuhteesta vanhempiinsa.
Tämä ei tapahdu kuin vasta puolen vuoden jälkeen lähempänä yhtä vuotta.
Ongelma nykyisin on, etteivät vanhemmat jaksa tarjota vuorovaikutusta itse, joten sitä vuorovaikutusta haetaan kodin ulkopuolelta.
Yleensä vielä vauvalle leperretään kännykän kameran läpi ja keskitytään somesisällön tuottamiseen.
Tärkeintä on olla chic ja milf, pysyä elämässä kiinni eikä missään nimessä ajaa impullseja alas vuodeksi!
Lasten lisääntynyttä levottomuutta ei voi kiistää, sen huomaa kaikkialla.
Yksikään vauva ei TARVITSE Oodin satutuntia eikä lounasravintolan kirkkaita valoja, kolinaa ja meteliä.
Eikä kymmeniä muita vauvoja ympärilleen.
Lisään vielä, että oma lapsi on nyt 1v ja 2kk ja kävimme kerran Oodissa ja ihan tosi vähän ulkona ihmisten ilmoilla. Pesimme täysin ekat puoli vuotta ja senkin jälkeen harvakselti missään vauvan hermostoa ärsyttävissä paikoissa pyörittiin.
Lapsi on tosi hymyilevä ja ottaa kontaktia vieraisiin kauppareissuilla jne. Vierastamisvaiheenkin aikana hymyili vieraille kauempaa, muttei pyrkinyt iholle vaan hakeutui syliin heti.
Kumma homma, että tämä kaikki sosialistuminen tapahtui ilman viikottaisia pakkoärsykkeitä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ovat vanhat hyvät HILJAISET kirjastot, joissa saa rauhassa lukea ja tehdä rauhaa vaativia hommia. Miksi kirjastoista on pitänyt tehdä meluisia kohtaamispaikkoja. Järjen käyttö on sallittua ja vauvojen ja äitien kohtaamispaikka omaksi paikakseen, jonne menevät kestävät vauvamelua ja sotkua. Kirjastot ovat jotain muuta.
Ei tuossa muuta kuin että kohtaamispaikka on nimetty kirjastoksi. Voi tulla väärät odotukset.
Oodi on kirjasto ja monitoimitalo. Aivan mahtavaa että on Oodi. Te jotka ette ole käyneet niin menkää ihmeessä. 98 miljoonaa eikä suotta. Koko kansan olohuone.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävin Oodissa oman 10kk kanssa ja ihan hirveä meteli oli siellä, ei tullut mieleenkään jäädä sinne vauvan hermostoa härnäämään.
Pesitä. :D Hyvä luoja. Ihmiskunnan historiassa lapsen kanssa ei ole ikinä lusittu perheen kesken neljän seinän sisällä, vaan lapsi on aina ollut syntymästään asti osa yhteisöä ja sosiaalista verkkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävin Oodissa oman 10kk kanssa ja ihan hirveä meteli oli siellä, ei tullut mieleenkään jäädä sinne vauvan hermostoa härnäämään.Pesitä. :D Hyvä luoja. Ihmiskunnan historiassa lapsen kanssa ei ole ikinä lusittu perheen kesken neljän seinän sisällä, vaan lapsi on aina ollut syntymästään asti osa yhteisöä ja sosiaalista verkkoa.
Vertaatko ihan tosiaan Oodissa ja lounaspaikoissa käymistä esimerkiksi agraariyhteisössä elämiseen?
Oli pikkuisen eri asia syntyä seitsemänneksi lapseksi maalaisperheeseen ja kasvaa maaseudulla, kuin syntyä ainoaksi lapseksi Helsinkiin ja viettää varhaiskuukautensa julkisissa tiloissa ventovieraiden keskellä.
Vauva ei kykene kiintymään muihin vauvoihin, ei tarvitse heitä eikä Oodeja.
Äidit tarvitsevat niitä kontakteja ja se on ymmärrettävää, mutta niitä ei pitäisi tehdä vauvan neurologisen kehityksen kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miten toimitaan?
Jos kaadan kahvia pöydälle niin kyllä minä haen servettejä ja pyyhin ainakin pahimmat roiskeet. Samoin jos ruokaa putoaa enemmän pöydälle tai lattialle (en nyt muista milloin olisin käynyt lounasruokalassa tai kahvilassa jossa olisi pöytäliinat). Milloin on alkanut yleistyä ajattelu, että roskat voi heitellä lattialle koska siivooja siivoaa ja ruualla ja juomalla voi sotkea pöydät ja lattian koska tarjoilijat siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oodissa myös on opiskelijoiden puoli ja hiljaista siellä on ja ei oo lapsia. Varaamalla sa lasikopin. Ei kannata mennä lasten puolelle etätöitä tekemään. Oodi on ISO.
Tämä! Kyllä siellä tilaa riittää.
Jokainen voi siivota sormiruokailijansa sotkut, kun se kai lähinnä oli ongelmana, ei lapset toivottavasti muuten. No biggie.
Eli miten toimitaan?