Järkyttävät liitoskivut ilman raskautta
Raskaudesta on kulunut jo 4 vuotta ja liitoskivut jotka raskausaikana alkoi on nyt pahentuneet niin että käveleminen on ajoittain vaikeaa. Kipu tuntuu "häpyliitoksen" kohdalla, eli siinä mihin alavatsa päättyy ja ns häpykumpu alkaa. Kipu tuntui epänormaalin kovalta jo raskaana, synnytyksessä edes epiduraali ei vienyt sitä kokonaan pois, ja kesti kauan että synnytyksen jälkeen pystyin kävelemään edes 100m. Tätä kipua ei otettu missään vaiheessa todesta, jälkitarkastuksessa tunnusteltiin että kaikki on hyvin.
Voisiko joku kertoa, onko kokemusta mistä ihmeestä voi olla kyse? :( Tiedän että lääkäri on ainoa paikka mistä saan vastauksen ja sinne menenkin, mutta pelkään taas vähättelyä. Kipua ei ole aina, vaan silloin kun kävelen yli parin kilometrin matkan. Sattuneesta syystä en siis ole nauttinut liikunnasta vuosiin.
Voiko kyse olla ihan häpyliitoksen repeämästä?
Kommentit (6)
Sain 3 lasta viiden vuoden sisällä ja mulla oli hirveät liitoskivut, jotka oireilee vieläkin. Viimeisestä raskaudesta 35v aikaa. Ei tämä näköjään lopu ikinä 😔
Lantion alueelta voidaan löytää vaikka mitä. Vaatikaa magneettikuvaa, sillä kaikki eivät näy röntgenissä / ultralla.
Ap en pysty arvailemaan oireittesi perusteella tarkasti mitään. Noin pitkään vaivanneena en ehkä usko olevan lihas tai jänneperäistä tulehdusta. Osteitis pubis voisi tulla kyseeseen kivun ollessa häpyluun alueella. Mihin kipu säteilee?
Fysiatri
Onpa ikävää kuulla että on muitakin joilla samanlaista vähättelyä lääkärillä - ei siis luo kauheasti toivoa, että vaivaani otettaisiin edelleenkään tosissaan :( Minulla on vain yksi synnytys takana.
Fysiatri: olen pääasiassa kivuton, mutta yhtään pidemmän kävelyn jälkeen alkaa pikkuhiljaa pahentuva kipu alavatsalla, tuntuu hyvin "syvällä" siellä. Eilen kipu meni 5km kävelyn jälkeen niin pahaksi että jouduin kävelemään kippurassa, kipu säteilee koko lantioon mutta kovin kipu on tuossa yhdessä kohtaa. Kävelystä tulee ankkamaista. Levossa hellittää, mutta noin kovan kipukohtauksen jälkeen tiedän että ärtyy pienestäkin liikunnasta. Lepo olisi paras lääke siis, mutta ei mahdollinen :(
Itselläni on samanlaista vaivaa. Alkoi raskauden alussa liitoskipu (toispuoleinen) haaruksessa. Sattui ja paheni raskauden aikana niin että välillä en voinut kävellä tai päässyt liikkeelle. Eteenkin paheni kävelymatkan jälkeen. Lapsen syntymästä on jo 1,5 vuotta ja kipu tulee edelleen välillä. Nykyäänkin se provosoituu kävelystä. Mitä nopeammin ja pidempään kävelen sitä kipeämpi olen. 😓 Ikävää jos tämä on "yleistä" synnyttäneiden naisten keskuudessa ja lopun elämän kärsimys + rajoittaa liikuntaa... Kun kipu tulee se vie jalat alat...
Minulla löydettiin vahingossa lantion/lonkkien mri-kuvissa kohtalainen häpyluunivelrikko. Olen synnytyänyt 3 lasta, muista ensimmäistä odottaessani,että häpyluu oli kivulias. Olen myös lapsena loukannnut alapääni pyörällä. Pyörästä petti jarrut ja ajoin ojaan, ensin kuitenkin tuli monttu ja tuli montusta alas suoraan tangon päälle (ajoin poikien pyörällä). Tuska oli hirveä ja alapää neni violetiksi. Lääkärissä en käynyt. Ilm. Silloin tuli tuo nivelrikko sinne. Mun oireet nyt, yli 33 v. Ensimmäisestä synnytuksestä ovat:en oikean puolen jalan/alaselään/pakaran/reiden, ajottain kivusen kova hermokipu. Voiko tuota häpyluuliitos nivelrikkoa luuduttaa, tuleeko kivut sieltä, miten hoidetaan kyseisen alueen rikkoa?
Samaa kipua ollut. Synnytyksestä jo +10 vuotta. Lääkärit eivät pidä minään. Ei tunnu kiinnostavan, mistä johtuu. Kivut tulevat ja menevät, ajoittain estävät kävelyn.