Sanokaa että voiko sanoa että lapsi on matemaattisesti lahjakas kun ammattiopisto meni heikosti?
Sukulainen kehuu että lapset on matemaattisesti lahjakkaita. Varsinkin nuorempi joka läpäisi koulutuksen justjajust?
Omasta mielestä matemaattisesti lahjakas on pitkän matikan hyvillä arvosanoilla suorittanut lukiolainen.
Kommentit (6)
Ammattiopistoissa on aika vähän sellaisia koulutuksia, joita rämmitään läpi pelkillä matemaattisilla lahjoilla.
Matematiikan taidon ainut mittari ei ole lukion pitkän matematiikan hallinta. Eiväthän kaikki edes käy lukioita. Ei taida löytyä yhteistä mittausta kaikille 17-19 vuotiaille. Minun mielestäni prosenttilaskun ymmärtäminen on jo hyvän matemaattisen taidon osaamista vaikka itse olen valmistunut yliopistosta matematiikka ja tilastotiede pääaineina. Matematiikka on ongelman pukemista laskettavaan muotoon ja sitä voi tehdä ilman koulunkäymistäkin. Jokainen kirvesmies, joka rakentaa "omasta päästään" omin käsin kolmiulotteisia rakennelmia on tavallaan matemaattinen mestari. Monet matematiikan maisteritkaan eivät pysty samaan.
Voi olla niin, että on huono muisti, vaikeuksia oppia kieliä ja lukihäiriö, mutta silti hyvä matikassa. Kuka sitten on lahjakas on häilyvä käsite.
Esimerkiksi kädentaitoihin perustuvaa ammattia ei opita matemaattisilla lahjoilla. Matemaattisista lahjoista on apua vaikkapa kustannuslaskelmies teossa, mutta pelkästään se ei auta kovin pitkälle.
Lahjakkuus on synnynnäistä potentiaalia. Sitä sitten joko ruokkii tai sitten ei ruoki.
Matemaattiesti lahjakas ei todellakaan ole lukiotasoinen. Matemaattisesti lahjaka opettaa matematiikkaa yliopistossa, keksii uusia matemaattisia kaavoja, yhtälöitä, malleja jne.