Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työhakemukseen pakko liittää CV?

Vierailija
02.02.2023 |

Kesätyöhakemuksessa pyydettiin hakemuskirje ja CV. Olen toisen vuoden opiskelija eikä työkokemusta ole!! Kesätöihin ois kuitenkin mentävä, koska työharjoittelu pakko suorittaa (insinööri). Mitä hittoa teen?? Ei mulla ole CV:hen listata mitään.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja puhun myös ruotsia ja vähän espanjaa, mutta sitäkään tuskin kuitenkaan listataan CV:hen. Tai työskentelyä iltapäiväkerho-ohajaajana. Muuta työkokemusta ei ole paitsi joskus alaikäisenä olin kesätöissä puhelinmyyjänä, josta on jo aikaa. Mulla ei ole CV:hen kirjaimellisesti mitään muuta listata kuin opiskelupaikka ja yksi työpaikka (kerhon ohjaaja).

Ap

Tietenkin kielitaito laitetaan CV:hen. Jos oikeasti puhut ruotsia, se saattaa jollakin työnantajalla olla merkittävä plussa. Ja etenkin, jos olet englannissa hyvä, se pitää kertoa. Eivät kaikki esimerkiksi osaa kirjoittaa teknistä dokumenttia englanniksi. Muista myös kirjoittaa yhdyssanat oikein. Jotkut työnantajat eivät siitä välitä, mutta itselläni nousee aina vähän karvat pystyyn, jos ilmi selvät yhdys sanat on kirjoitettu erikseen. Ei se kynnyskysymys ole, ei meillä toimarikaan niitä osaa kirjoittaa, mutta ottaa se silmiin. Ja espanjasta mainitset "espanjan alkeet", tai "tyydyttävä / hyvä / sujuva espanja", taitotasosi mukaan.

Ja usein etenkin aloittelevat hakijat laittavat kaikki puhelinmyyntijuttunsakin CV:hen. Ei se ainakaan minua haittaa. Parempi että on tehnyt edes jotain joskus. Kaikki on plussaa.

Vierailija
42/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-taidot eivät ole mikään itsestäänselvyys. Kielitaidot ei ole mikään itsestäänselvyys. Listaat vain rohkeasti nuo ja laitat sen vanhan kesäduunin myös. Jätä harrastukset sen sijaan pois elleivät ne jotenkin liity haettuun työhön/toimialaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee joku erillinen "kirje", jonka aloitat tyyliin, olisiko xx yritys minun ensimmäinen työpaikkani? Ja sitten teet oikein hyvän kirjelmän itsestäsi. 

Vierailija
44/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään kielitaitoa, koulutusta (edes nykyistä), muita töissä tarvittavia tietokonetaitoja?

Tottakai puhun englantia sujuvasti. Sehän nyt on itsestäänselvyys. Ei ole koulutusta kuin pelkkä lukio ja 2 vuotta takana insinööriopintoja. Tietotekniikan inssiks opiskelen, joten tietty mulla on hyvät tietokonetaidot. Niitä tuskin kuitenkaan listataan CV:hen, vaan kielitaito ja tietokonetaidot on itsestäänselvyyksiä. Jotain kesätöitä kai siihen pitäis listata, mutta kun ei ole, ainakaan millään tavalla alaan liittyviä.

- Opinnot tietotekniikan inssi (kesken, toinen vuosi). Peruskoulutus lukio.

- Tietokonetaidot: C++, Git, JavaScript (Ecma-), SQL, microsoft/linux/apple, joitain harvoja ohjelmia (tilasto, cad...)

- Heitä kesätöitä, vaikka pellolla olo, perunoiden nostaminen ylös. 20-vuotiaana vielä näitä, 30-v ei.

Juuri näin, tietotekniikkataidot kannattaa luetella, ja etenkin ne, jotka ovat koulutusohjelman ulkopuolelta. Ne auttavat hakijan asemaa paljon. Meillä esimerkiksi pääsee heti paperipinkan pinnalle, jos työnhakija sanoaa tajuavansa jotain Linux-ajureiden päälle ja osaa ihan vanhaa kunnon ANSI C:tä.

Vierailija
45/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja puhun myös ruotsia ja vähän espanjaa, mutta sitäkään tuskin kuitenkaan listataan CV:hen. Tai työskentelyä iltapäiväkerho-ohajaajana. Muuta työkokemusta ei ole paitsi joskus alaikäisenä olin kesätöissä puhelinmyyjänä, josta on jo aikaa. Mulla ei ole CV:hen kirjaimellisesti mitään muuta listata kuin opiskelupaikka ja yksi työpaikka (kerhon ohjaaja).

Ap

Mitä siis olet tehnyt kesät? Vain ryypännyt ja rellestänyt?

Sitäkin. Ja hoitanut lapsia ja työskennellyt iltapäiväkerho-ohjaajana.

Ap

No yleensä ainakin miehillä on jonkinlainen harrastuneisuus, jos menevät lukemaan insinööriksi. Ainakin kaikki ne, jotka minä olen nähnyt. He näpräävät kaikennäköistä huvikseen. Ehkä sinä et ole insinööriainesta, kun et vapaa-ajalla halua tehdä mitään edes vähän aiheeseen liittyvää.

Korjaus, en opiskele ohjelmistotuotantoa. Meillä on 6 eri pääainetta. Joo, oon koodannu pari peliä huvikseen. Niistä vois olla jopa lystiä työnhaussa jos opiskelisin ohjelmistotuotantoa tai pelejä. Mun pääaineeseen ei varsinaisesti liity.

Vierailija
46/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri käyn läpi kesätyöhakemuksia (IT).

Kaikki työkokemus kannattaa laittaa, koska kaikilla ei ole mitään. Ja puhelinmyynti niihin nähden on plussaa jo, oli se sitten miltä vuodelta vain. Pienryhmänohjaaja, isoskoulutus, mikä vain kannattaa laittaa. Samoin tietysti kaikki kielet ja vaikka mahdolliset vaihto-opiskelija jaksot.

Se mikä itseni häiritsee, on ettei opintojen sisällöstä ole mitään, usein vain koulu, linja ja aloitus. Jos olisi vaikka muutamalla virkkeellä avattu opetuksessa käsiteltyjä asioita, niin saisi paremman otteen CVstä. Jos vaikka on tehty labroja jollain tutulla työkalulla tms. , niin nämä olisi heti iso plussa.

Jos CV:tä tai cover letteriä ei ole, sivuutan koko hakemuksen.

Vierailija
47/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CV hen laitetaan

Kuva

Yhteystiedot

Koulutus

Työkokemus

Kielitaito

Sitten voi laittaa juurikin luottamustoimet

Harrastukset

No mä en ainakaan laita kuvaa, kielitaitoa ei ole eikä harrastuksia.

Vierailija
48/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CV hen laitetaan

Kuva

Yhteystiedot

Koulutus

Työkokemus

Kielitaito

Harrastukset

Kielitaito on jonkinlainen, jos on käynyt Suomessa peruskoulun ja jonkun toisen asteen koulutuksen.

Vierailija
49/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, ettei toisen vuoden insinööriopiskelijalla ole vielä yhtään työkokemusta. Ikää kun on jo parikymmentä ja kesätöitä on saanut tehdä 14-vuotiaasta lähtien. Mutta jos ei ole, niin sitten ei ole.

Mitä kuttua! Minä keski-ikäisenä olen ollut kesätöissä (paitsi pellolla sukulaisilla) ekan kerran vasta 18-vuotiaana!

Lapsityövoiman käyttö on muuten kiellettyä!

Miten lapsityövoima liittyy kesätöihin?

Vierailija
50/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CV hen laitetaan

Kuva

Yhteystiedot

Koulutus

Työkokemus

Kielitaito

Harrastukset

Kielitaito on jonkinlainen, jos on käynyt Suomessa peruskoulun ja jonkun toisen asteen koulutuksen.

No mulla se on erittäin huono. Englantia olen puhunut viimeksi 23v sitten.

Vierailija
51/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä siis olet tehnyt kesät? Vain ryypännyt ja rellestänyt?

Sitäkin. Ja hoitanut lapsia ja työskennellyt iltapäiväkerho-ohjaajana.

Ap

No yleensä ainakin miehillä on jonkinlainen harrastuneisuus, jos menevät lukemaan insinööriksi. Ainakin kaikki ne, jotka minä olen nähnyt. He näpräävät kaikennäköistä huvikseen. Ehkä sinä et ole insinööriainesta, kun et vapaa-ajalla halua tehdä mitään edes vähän aiheeseen liittyvää.

Korjaus, en opiskele ohjelmistotuotantoa. Meillä on 6 eri pääainetta. Joo, oon koodannu pari peliä huvikseen. Niistä vois olla jopa lystiä työnhaussa jos opiskelisin ohjelmistotuotantoa tai pelejä. Mun pääaineeseen ei varsinaisesti liity.

Hirveän hyvin keksit perusteluita, miksi mitään ei tarvitsisi tehdä tai laittaa, vaikka täällä on todella paljon hyviä neuvoja. Ihan kuin et haluaisi töihin.

Vierailija
52/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä palkkaan joka kesä useita harjoittelijoita. Jos hakemuksessa ei ole mukana CV:tä, niin se menee välittömästi mappi-Ö:hön. Ei minulla ole ylimääräistä aikaa käyttää sellaisten tyyppien hakemuksiin, jotka eivät osaa edes liittää hakemuksiinsa pyydettyjä liitteitä.

Sen sijaan olen palkannut usein opiskelijoita, joiden CV:ssä ei ole vielä yhtään työkokemusta. Tyypillisesti näissä CV:ssä on kerrottu koulutuksesta, kielitaidosta, ohjelmointikielten taidoista (tai muista tehtävän kannalta relevanteista taidoista), toiminnasta järjestöissä sekä harrastuksista.

Vierailija
53/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, ettei toisen vuoden insinööriopiskelijalla ole vielä yhtään työkokemusta. Ikää kun on jo parikymmentä ja kesätöitä on saanut tehdä 14-vuotiaasta lähtien. Mutta jos ei ole, niin sitten ei ole.

Kesätyöpaikat menee suhteilla. Jos ei ole sukulaisia sopivan kokoisissa yrityksissä niin ei niitä saa. Työpaikkailmoituksiin hakee satoja.

Vierailija
54/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee joku erillinen "kirje", jonka aloitat tyyliin, olisiko xx yritys minun ensimmäinen työpaikkani? Ja sitten teet oikein hyvän kirjelmän itsestäsi. 

Tuommoisia työnhakuilmoituksia vierastan hieman itse. Luen kyllä nekin, sillä yritän löytää taidot alta.

Mainitsin aiemmin, että meillä on iso plussa, jos Linux / C ovat tuttuja. Jos hakija kirjoittaa vielä suunnitelleensa piirilevyn tai edes joskus käyttäneen oskilloskooppia, on työhaastattelu käytännössä varma. Eri firmoilla on eri kiinnostuksen kohteet, mutta etäisestikin alaan liittyvä tietotaito kannattaa ehdottomasti laittaa CV:hen. Sitä se CV on: omien taitojen esittelypaperi. Ei se ole pelkkä työluettelo.

Ai niin: myös mahdolliset ammatilliset kiinnostuksen kohteet kannattaa kertoa. "Koulussa mielenkiintoinen kurssi oli piirilevyjen suunnittelu, erityisesti analogia ja RF. Siitä oppisin mielelläni lisää." olisi taas kerran meillä automaattinen työhaastattelukutsu kesätöihin.

Vierailija
55/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hae työharjoitteluun kaivosalan yrityksiin (Metso Outotec, Sandvik,..), heillä on asiakkaita Etelä-Amerikassa, joten voit tulla valituksi työhön, jolloin espanjan taidoista on etua. Metso Outotecilla on myös tietotekniikan insinöörille sopivaa työtä sekä Espoossa että Porissa. Luulisin, että työtä voi tehdä myös etänä.

CV:hen laita myös alaan liittymättömät työtehtävät. Erityisesti se iltapäiväkerhon ohjaajana toimiminen on hyödyksi ohjelmistokehityksen tiimityössä :) eli voit sanoa, että tulet hyvin toimeen eri ikäisten ihmisten kanssa (lapset, aikuiset)

Vierailija
56/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa työharjoittelusta palkkaa niin etköhän jonnekkin pääse

Kyllä hitossa kesätöistä saa palkkaa! Se luetaan myös koulussa työharjoitteluksi (15op). En ikinä menis palkattomaan harjoitteluun! Kaikkea sitä.

Ap

Vierailija
57/58 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa työharjoittelusta palkkaa niin etköhän jonnekkin pääse

Kyllä hitossa kesätöistä saa palkkaa! Se luetaan myös koulussa työharjoitteluksi (15op). En ikinä menis palkattomaan harjoitteluun! Kaikkea sitä.

Ap

No miksi tätä on miinustettu? Jos opiskelisin alaa, missä harjoittelut on palkattomia, niin sit olis eri juttu. Ei palkattomia harjoitteluja ole ainakaan insinööreillä edes olemassa.

Ap

Vierailija
58/58 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia cv:ssä / ansioluettelossa tai hakemuksissa pitäisi käyttää sanamuotoa "vastasin siitä ja siitä tehtävästä" vaikka on ollut vaan tavallinen lattiatason yhden vuoron duunari?

Minä voin vastata enintään oman vuoroni töistä, mutta siinä työpisteellä oli kaksi muutakin vuoroa ja sitäpaitsi esimieshän on se varsinainen vastuuhenkilö.

Ihan täyttä paskanlätinää laittaa siihen mitään "vastasin siitä ja siitä", sanoisin mieluummin että tein sitä ja tätä.