Nolottaa kysellä papereita kassalla
Olen aloittanut työt kassalla, ja en pääse millään yli siitä, että kerta kaikkiaan hävettää kysellä papereita ja kieltää alkoholin ja tupakan ostaminen 30-vuotiailta, joilla olisi laillinen oikeus kyseisiä tuotteita ostaa.
Ja en minä edes osaa sanoa ulkonäön perusteella, että onko joku alle 30-vuotias vai ei. Nolottaa vieläkin, kun olen kysellyt papereita 40-vuotiailta, kun olen niin surkea arvioimaan jonkun ikää ulkonäön perusteella.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä seuraa jossei ole kysynyt ja näytti omasta mielestä vanhemmalta eikä ollutkaan. Kuka niitä seuraa kyseleekö vai ei.
Itse asiassa sitä papereiden kysymistä seurataan, joku kassatyöntekijä osaa varmasti kertoa miten.
Tuossa eräänä päivänä jäi edessäni olleen miesasiakkaan yksi olut kassalle kun myyjä kysyi papereita. Ulkonäön perusteella arvioin että ikää oli 35+, partakin oli valtava.
Missään tapauksessa ei alle 30 v.
Tuohon täytyy sanoa, että jos miehellä on parta, niin iän arviointi on muuten todella vaikeaa.
Monilla 16-17 vuotiailla saattaa olla kunnon parta mutta harvemmin kantasuomalaisilla.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä niin naurettava sääntö. Onneksi en alkoholia enkä tupakkaa käytä, niin ei tarvitse ostakaan. Minusta on täysin älytöntä vertailla mitenkään 18-vuotiaan ja 30-vuotiaan ulkonäköä. Täytyy olla pahasti silmissä vikaa, jos ei näitä erota.
Ei siinä voi alkaa töllöttää ja ikää miettiä kuin yhden sekunnin vilkaisun. Tällöin esim. pituus vaikuttaa jo huomattavasti arvioon. Sääntö kyllä on tosiaan typerä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä niin naurettava sääntö. Onneksi en alkoholia enkä tupakkaa käytä, niin ei tarvitse ostakaan. Minusta on täysin älytöntä vertailla mitenkään 18-vuotiaan ja 30-vuotiaan ulkonäköä. Täytyy olla pahasti silmissä vikaa, jos ei näitä erota.
Nykyään on kovin monennäköistä asiakasta liikkellä, ja osasta näkyy vain silmät jos on pipoa päässä ja huivia tai maskia naamalla. Arvioi siinä sitten. Itseni on ainakin todella vaikea ajoittain arvioida esim. mustaihoisten ihmisten ikää. Eiköhän tuo 30 vuoden raja johonkin kokemusperäiseen tilastoon tms. perustu.
Entisiltä luokkakavereiltakin on kysyttävä, kun menin töihin kassalle niin luulivat että pottuilen.
T.eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä seuraa jossei ole kysynyt ja näytti omasta mielestä vanhemmalta eikä ollutkaan. Kuka niitä seuraa kyseleekö vai ei.
Itse asiassa sitä papereiden kysymistä seurataan, joku kassatyöntekijä osaa varmasti kertoa miten.
Tuossa eräänä päivänä jäi edessäni olleen miesasiakkaan yksi olut kassalle kun myyjä kysyi papereita. Ulkonäön perusteella arvioin että ikää oli 35+, partakin oli valtava.
Missään tapauksessa ei alle 30 v.
Tuohon täytyy sanoa, että jos miehellä on parta, niin iän arviointi on muuten todella vaikeaa.
Monilla 16-17 vuotiailla saattaa olla kunnon parta mutta harvemmin kantasuomalaisilla.
Entäs kun pitäisi tietää, että onko henkilö alle vai yli 30-vuotias
Vierailija kirjoitti:
Jos alkaa kassa tenttaamaan papereita turhan päiten, niin kyllä silloin jää muutkin ostokset siihen ja menen johonkin järkevämpään kauppaan.
Onneksi tämä on hyvin harvinaista, mutta pari vuotta sitten jäi parin sadan euron arvosta tavaraa hihnalle kun ei voinut muka yhtä siideriä myydä.
Tämä on ainoa keino vaikuttaa. Tuo *katsotaan paperit alle 30-vuotiaan näköisiltä* on kaupan oma linjaus, ei viranomaismääräys.
Taustallahan on yritys vakuuttaa lainsäätäjät siitä ettei vinkku virtaa alaikäisille, vaikka se päästettäisiin ruokakauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos alkaa kassa tenttaamaan papereita turhan päiten, niin kyllä silloin jää muutkin ostokset siihen ja menen johonkin järkevämpään kauppaan.
Onneksi tämä on hyvin harvinaista, mutta pari vuotta sitten jäi parin sadan euron arvosta tavaraa hihnalle kun ei voinut muka yhtä siideriä myydä.
Vaikutat melko lapselliselta, aivan kuin juuri sinun pitäisi olla joku poikkeus sääntöihin.
On se kieltämättä hassua, kun joku puolet nuorempi pimu kyselee papereita. Ei siis sen vertaa silmää ole, vaikka voisi iän puolesta olla hänen isänsä.
Vierailija kirjoitti:
On se kieltämättä hassua, kun joku puolet nuorempi pimu kyselee papereita. Ei siis sen vertaa silmää ole, vaikka voisi iän puolesta olla hänen isänsä.
No kaikilla vaan ei ole samalla tavalla silmää arvioida toisten ikää ulkonän perusteella, varsinkaan, jos ovat itse eri kulttuurista. Voihan se tuntua hassulta, mutta näin se vaan on. Itselläni taas on ylipäänsä tosi surkea kasvomuisti, ja nolottaahan se, mutta minkäs teet. En voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sinun hilujen puuttuminen ei vedä kauppaa konkurssiin.
Mun takana oli mies, joka osti 6 tölkkiä olutta. Kassa näkyi kysyvän häneltä henkkareita. Tokaisin hänelle, että näytti liian nuorelta. Sanoi, että on 43 v.😁
Naurettavinta on, että sama tullut Veikkaukseen. Ennen sai lottoa laittaa vaikka viisivuotias, mutta onko pelaamisen ongelmat tällaisen holhouksen takia jotenkin vähentyneet? Päinvastoin, varmaan runsaasti moninkertaistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tämä on hyvin harvinaista, mutta pari vuotta sitten jäi parin sadan euron arvosta tavaraa hihnalle kun ei voinut muka yhtä siideriä myydä.Vaikutat melko lapselliselta, aivan kuin juuri sinun pitäisi olla joku poikkeus sääntöihin.
Maalaisjärjen käyttäminen on sallittu myös kassatädeille, vaikka yleensä eivät mitään järjen jättiläisiä olekaan.
Ja mielenkiintoista tässä on se, että laki ei suinkaan vaadi tarkistamaan papereita alle 30- vuotiailta, vaan kyseessä on ihan kaupan alan (pty) itse tekemä päätös.