Kevätmasennus alkaa heräilemään
Yleensä alkaa vasta maaliskuussa, mutta nyt on niin keväinen ilma, että sisäinenkello on sekaisin.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Miten keväästä voi masentua. Itse taas herään kaamoskoomasta kukkaan.
Liikaa valoa, liikaa lämpöä. Vuodessa parasta ovat kylmät ja pimeät kuukaudet.
Itellä taas kunnon maniat tulilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa valoa, liikaa lämpöä. Vuodessa parasta ovat kylmät ja pimeät kuukaudet.
Kevät on yks kylmimpiä vuoden aikoja. Kylmä tuuli puhaltaa luissa ja ytimissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaamoksen aikana ei tapahdu mitään, elämä jumittaa paikoillaan. Kun kevät alkaa koittaa, elämä jatkuu taas. Paitsi niillä, joilla sitä ei oikein ole. Sellaiset ihmiset masentuvat keväisin.
Mä en ymmärrä kevätmasennusta. Haluaisin ymmärtää! Ja siis olen masennusta sairastanut melkein 10 vuotta ja ollut psykiatrisessa hoidossa. Mulle kevät on aina ollut pienen hetken helpotus ja saan auringosta energiaa. Loka-tammikuun pimeys on pahinta. Miksi valoisuus masentaa joitakin? Tykkäättekö te sitten eniten pimeästä ajasta?
Hullut sekoaa aina keväisin. Äidilläni oli masennukset aina keväisin päällä, usein myös psykoosi.
Sama täällä, joka kevät puhkeaa masennus erinäisistä syistä. En edes muista milloin viimeksi olisi ollut hyvä olo keväällä, ehkä vuonna 2017.
Ja lähes aina joku ulkoinen negatiivinen tapahtuma joka vie kaikki energiat eikä tunnu että enää jaksaa. En ymmärrä miten nämä aina sijoittuu keväälle...
Tsemppiä kevätmasennukseen!
Itsellä taas on kaamos väsymystä, kun on pimeää ja kylmää ei huvittaisi ulkoilla ja energiatasot on matalalla.
Valoisa aika selvästi jo lisääntynyt. Rupeaa pikkuhiljaa vitut*amaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaamoksen aikana ei tapahdu mitään, elämä jumittaa paikoillaan. Kun kevät alkaa koittaa, elämä jatkuu taas. Paitsi niillä, joilla sitä ei oikein ole. Sellaiset ihmiset masentuvat keväisin.
Tämä. Tavallaan rakastan kevättä, mutta muutokset valon määrässä, luonnossa, ihmisten mielialassa ja ihan kaikessa muistuttavat siitä, etten taaskaan saanut elämässäni aikaan niitä asioita mitä toivoin. Ja taas vierähti yksi vuosi eteenpäin. Siksi kevät on itselleni vaikeaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Valoisa aika selvästi jo lisääntynyt. Rupeaa pikkuhiljaa vitut*amaan.
Tämä oli suomalaisin kommentti missään ikinä, ja sopisi mielestäni jonkun suomiaforismikirjan kanteen. :D Naurahdin ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä kevätmasennusta. Haluaisin ymmärtää! Ja siis olen masennusta sairastanut melkein 10 vuotta ja ollut psykiatrisessa hoidossa. Mulle kevät on aina ollut pienen hetken helpotus ja saan auringosta energiaa. Loka-tammikuun pimeys on pahinta. Miksi valoisuus masentaa joitakin? Tykkäättekö te sitten eniten pimeästä ajasta?
"Fun" fact: keväisin tehdään eniten itsemurhia. Yksi selitys on muutos serotoniinitasossa. Sekä liian korkea että liian matala serotoniinitaso aiheuttaa masennusoireita. Niillä, joilla serotoniini on jo valmiiksi koholla, valon määrän lisääntyminen nostaa tasoa entisestään ja se saattaa lisätä masentuneisuutta ja/tai aiheuttaa jopa itsetuhoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
"Vuodenajan vaihtuminen talvesta kevääseen ja valon määrän lisääntyminen on suurimmalle osalle väestöstä piristävä ja positiivinen asia. Vaikeasta masennuksesta kärsivälle kevät voi kuitenkin olla synkkää aikaa, jolloin unihäiriöt, levottomuus ja ahdistus voivat pahimmillaan laukaista itsemurha-aikeet teoiksi.
Hormonitasot, kuten testosteroni- ja aivojen serotoniinipitoisuudet, nousevat valoisana aikana, jolloin myös tarmo ja toimintavireys kasvavat. Tämä ei välttämättä korjaa masentunutta mielialaa, vaan valoisuudesta saattaa aiheutua unihäiriöitä, jotka voivat lisätä levottomuutta ja ahdistunutta oloa."
https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/synkka-ja-valoisa-aika-toukokuu-itse…
Laita googleen kevät + itse*urha niin löydät paljon tietoa siitä miksi jotkut ahdistuvat ja masentuvat erityisesti keväisin entistä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset kärsii kevätmasennuksesta, toiset yleistyneestä ankeuttamishäiriöstä.
Keväistä?? Lunta on tullut 15 cm, on pakkasta, kohta pimeää ja tuuli vihmoo.
Kaupungissa asuessa inhosin kevättä ja kesää, en pystynyt nauttimaan siitä betonin keskellä yhtään ja kämppäkin kuumeni jo toukokuussa mikä oli pahinta.
Nostan ketjua, sillä kaipaan vertaistukea. Tänään oli ihan kamala olo. En tajua itsekään, miksi tämä valo ja lämpö ahdistaa niin paljon. Onko kukaan kokeillut (onnistuneesti) kevätmasennukseen jotakin lääkitystä?