Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos psykiatri määrää psykoterapian mutta ei ole varaa?

Vierailija
31.01.2023 |

Jos psykiatri määrää psykoterapian vaikka opiskelijalle tai työttömälle, mutta ei ole varaa edes siihen kelan osittain kustantamaan terapiaan, jossa täytyy maksaa sen 200 euroa kuussa? Tutulla hänen vanhempansa maksavat sen ylijäämäosuuden mutta mulla ei ole siihenkään mahdollisuutta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on tarpeeksi köyhä, siihen voi saada toimeentulotukea. Muussa tapauksessa terapiat on vaan unohdettava, karu totuus.

Vierailija
2/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei voi osallistua siihen. Näin on tuhansilla suomalaisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli juttua, miten psykoterapia hyödyttää hyvin toimeentulevia ja koulutettuja naisia, alemmin koulutetuilla ja esim työttömillä ei ole varaa käydä terapiassa koska omavastuu on niin iso. Itse kävin psykoterapiassa kymmenen vuotta sitten ja omavastuu kuukaudessa oli 240 euroa. Se oli iso summa, koska olin opiskelija ja piti käydä vielä osa-aikaisissa töissä. Muuten ei olisi rahat riittäneet tuon maksamiseen ja terapia olisi jäänyt käymättä. Kolmen vuoden terapia tuli maksamaan minulle yhteensä n. 6 tuhatta euroa. 

Vierailija
4/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla ei ole siihen varaa. Se on eliitin hiekkalaatikko mukamasennukseen. Unohda koko juttu.

Vierailija
5/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli juttua, miten psykoterapia hyödyttää hyvin toimeentulevia ja koulutettuja naisia, alemmin koulutetuilla ja esim työttömillä ei ole varaa käydä terapiassa koska omavastuu on niin iso. Itse kävin psykoterapiassa kymmenen vuotta sitten ja omavastuu kuukaudessa oli 240 euroa. Se oli iso summa, koska olin opiskelija ja piti käydä vielä osa-aikaisissa töissä. Muuten ei olisi rahat riittäneet tuon maksamiseen ja terapia olisi jäänyt käymättä. Kolmen vuoden terapia tuli maksamaan minulle yhteensä n. 6 tuhatta euroa. 

Oliko terapiasta sinulle apua?

Vierailija
6/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla ei ole siihen varaa. Se on eliitin hiekkalaatikko mukamasennukseen. Unohda koko juttu.

Sellanen asenne siellä.

Oikeasti terapian saaminen pitäisi olla helpompaa kuin nykyään, monet hyötyisivät siitä kyllä. Liian moni jää ilman, joko hinnan tai pahan jonotilanteen takia - tai niin kuin minä, voimia ei ollut sen järjestämiseen.

Vierailija
7/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkin verran, mutta ei siinä määrin kuin olin kuvitellut. Korostan kuitenkin, että tämä on minun näkemykseni ja kokemukseni. Muilla voi olla toisin.

Vierailija
8/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siittä ahtistuu?

Vierailija
9/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkin verran, mutta ei siinä määrin kuin olin kuvitellut. Korostan kuitenkin, että tämä on minun näkemykseni ja kokemukseni. Muilla voi olla toisin.

Hyvä, että oli apua. 

Vierailija
10/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrää?

Kirjoitti lähetteen vai?

Jos ei pysty hoidosta maksamaan, niin sitten ei voi mennä, on vain jätettävä määrätty hoito käyttämättä.

Eikö tuota voi saada kunnalliselta palveluntuottajalta, eli mt-toimistosta? 

Vierailija
11/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei voi osallistua siihen. Näin on tuhansilla suomalaisilla.

Sitten vaan junan alle tai rekan eteen niin mitään terapian tarvetta ei enää ole. Mutta kun yhteiskunta haluaa kusettaa ihmistä myös köyhää viimeiseen asti eihän ne voi kertoa kuinka pääset köyhyydestä, kaikista ihme maksuista once for all.

Vierailija
12/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys pitäisi lailla kieltää.

En tiedä mitään niin pahaa elämän ja terveyden pilaajaa, kuin köyhyys.

Köyhyys sairastuttaa, lyhentää elämää, pilaa lasten elämän jne...

Vierailija
13/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

200? Itse juuri lopettelin 3 vuoden kognitiivisen käyttäytymisterapian Tampereella, n. 80e/kk jäi itselle maksettavaa kun kävi kerran viikossa.

Vierailija
14/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutit on itsekin tottuneet siihen että asiakkaat on lähinnä korkeasti koulutettuja naisia tai ainakin korkeakoulussa opiskelevia. Itse kävin psykoterapian tuolloin duunarina ja monesti tuli vastaan se, ettei psykoterapeutti tajunnut niitä olosuhteita joissa elin ja esim rahanpuutteen aiheuttamaa kuormitusta. Olin tuolloin niin nöyrä omassa masennuksessani, että kuvittelin käsittäväni väärin, mutta eihän se oikeasti siitä mitään tajunnut. Myös lapsuuden kokemuksista puhuminen oli ajoittain omituista, koska kokemusmaailma selvästi oli niin erilainen kuin hänellä. Sen huomasi kyllä monesta pienestä asiasta, mutta kuten totesin, olin niin nöyrä etten osannut yhdistää sitä tuolloin jonkinlaiseen kommunikaation puutteeseen, joka vaivasi ajoittain terapiassa. Ehkä psykoterapiaopinnoissa ei painoteta alempien sosiaaliluokkien kohtaamista tai ymmärrystä. Heidän maailmansa on vieras, kaikki siellä vallitsevat asenteet ja vastaavat. Toisaalta en ihmettele, koska eihän siellä terapiassa käy tällaisia juuri ketään. 

Vierailija
15/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrää?

Kirjoitti lähetteen vai?

Jos ei pysty hoidosta maksamaan, niin sitten ei voi mennä, on vain jätettävä määrätty hoito käyttämättä.

Näitä on paljon että, sairastuu ilman omaa syytään ja hoitoon ei pääse tässä rikkaiden ehdoilla pyörivässä yhteiskunnassa. Jos ajateltaisiin niitä joilla ei ole varaa maksut olisivat alhaisemmat. Vain rikkaat haluaa pitkittää elämäänsä koska haluavat hyötyä rahoistaan mutta köyhälle on itsestä kiinni kauan kituuttaa kun tästä elämästä pääsee poiskin, se on helppoa.

Vierailija
16/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200? Itse juuri lopettelin 3 vuoden kognitiivisen käyttäytymisterapian Tampereella, n. 80e/kk jäi itselle maksettavaa kun kävi kerran viikossa.

Itse kävin kaksi kertaa viikossa kahden vuoden ajan, omavastuu per kerta oli 30 euroa, eli 240 kuukaudessa. Sitten vielä kerran viikossa vuoden ajan ja sama hinta. Ei ollut halpaa lystiä vaikka Kela korvasi lopun. Ei ihme että terapeutti huristeli kalliilla autolla hehe :D

Vierailija
17/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki maksaa.

Vierailija
18/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin kaksi kertaa viikossa kahden vuoden ajan, omavastuu per kerta oli 30 euroa, eli 240 kuukaudessa. Sitten vielä kerran viikossa vuoden ajan ja sama hinta. Ei ollut halpaa lystiä vaikka Kela korvasi lopun. Ei ihme että terapeutti huristeli kalliilla autolla hehe :D

Eikö yhtään harmita että, tuo mr/mrs helppoelämä terapeutti hyötyi sinun ahdingostasi kuten kirjoitit? Tässäkin on kummeksuttu sitä miksi käydä kalliissa terapiassa voidakseen jatkaa elämää köyhänä maailman tappiin asti kun sen voi lopettaa ja jättää elämä rikkaille kun elämässä kaikki muutenkin pyörii rikkaiden ehdoilla jääköön ne tänne joilla on varaa.

Vierailija
19/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrää?

Kirjoitti lähetteen vai?

Näitä on paljon että, sairastuu ilman omaa syytään ja hoitoon ei pääse tässä rikkaiden ehdoilla pyörivässä yhteiskunnassa. Jos ajateltaisiin niitä joilla ei ole varaa maksut olisivat alhaisemmat. Vain rikkaat haluaa pitkittää elämäänsä koska haluavat hyötyä rahoistaan mutta köyhälle on itsestä kiinni kauan kituuttaa kun tästä elämästä pääsee poiskin, se on helppoa.

Tämä. Sen lisäksi kovimmin terapian tarpeessa olevat eivät sinne pääse, esimerkkinä vaikeasti traumatisoituneet. Siellä sitten istuu isolla perseellään mukamasentunut, leivoksia ja skumppaa mässyttävä elitistitäti. Samoin tutkimuksen mukaan myös skitsofreenikot hyötyisivät terapiasta. Mutta ei, koska eliitti.

Vierailija
20/23 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö yhtään harmita että, tuo mr/mrs helppoelämä terapeutti hyötyi sinun ahdingostasi kuten kirjoitit? Tässäkin on kummeksuttu sitä miksi käydä kalliissa terapiassa voidakseen jatkaa elämää köyhänä maailman tappiin asti kun sen voi lopettaa ja jättää elämä rikkaille kun elämässä kaikki muutenkin pyörii rikkaiden ehdoilla jääköön ne tänne joilla on varaa.

No tämmöiseksi on maailman panneet, minkäs teet? Tietysti se on vähän ikävä ajatus, että sinä maksat viimeiset rahasi ja tilität siellä masennustasi ja toinen osapuoli nyökyttelee empaattisena ja sitten suristaa ohitsesi jollakin luxus-autolla. Mutta ei noista kannata katkeroitua. Sain minä kuitenkin apuakin sieltä, vaikka voi veljet se maksoi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän