Tapetointi ilman kattolistojen irrotusta?
Voinko onnistua? Vain yksi seinä huoneessa tapetoidaan. Noita listoja ei saa ehjinä irti ja samanlaisia tuskin enää löytää, vanhat koristelistat.
Kommentit (22)
Tottakai onnistuu. Leikkaat vaan siistin reunan.
Tietysti se on hölmön näköinen huone kun vain yksi seinä tapetoidaan. Itse en tekisi niin.
Tulee tein itse ja säästin -fiilikset kun alkaa repsottamaan.
Kattolistoja ei irroteta kun tapetoidaan, vain lattialistat. Tapetointiveitsellä saat vedettyä siistin suoran linjan.
Tapetin yläreuna yli listojen ja mattopuukolla nätisti leikkuu listaa pitkin.
En ole ikinä irroittanut listoja tapetoidessa.Pitää vaan olla todella terävä tapetointiveitsi,että tapetin saa leikattua siististi poikki.
Helpottaa hommaa sikana että irrottaa listan ja liimaa sitten vaa uuden kiinni. Tulee paljon parempi
Olen kokeillut molempia taktiikoita ja nykyään lähtee listat ekana irti
Usein kattolistan alle saa varovasti työnnettyä tapetin reunan. Jos lista on tiukka, sen saa siistiksi, kun pitää mattopuukossa aina terävän reunan. Suttua tulee, jos tylsällä puukolla operoi.
T. Tapetointeja työkseen tekevä
Muilutan yleensä listan alle tapettia, jos ei onnistu, niin leikkaan sitten mattoveitsellä reunan.
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa hommaa sikana että irrottaa listan ja liimaa sitten vaa uuden kiinni. Tulee paljon parempi
Jos on uusi lista, jota edelleen myydään kaupoissa. Ap:lla on vanha koristelista, joita on hankalaa ellei jopa mahdotonta enää uusia. Niiden säilyttämisen eteen kannattaa nähdä vähän vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Usein kattolistan alle saa varovasti työnnettyä tapetin reunan. Jos lista on tiukka, sen saa siistiksi, kun pitää mattopuukossa aina terävän reunan. Suttua tulee, jos tylsällä puukolla operoi.
T. Tapetointeja työkseen tekevä
Usein varsinkin vanhoissa taloissa kattolistat on niin moneen kertaan maalattu yli ettei siellä mitään rakoa ole.
T. Tapetointeja harrastuksekseen tekevä
Jos tapetin reunasta tulee röpelöinen, niin akryylimassa ja suussa kastettu sormi korjaa tilanteen .
Vierailija kirjoitti:
Samoin toimin. Eron huomaa onko leikattu tai listan alla. En halua että jälki näyttää kotikutoiselta, kuten sunnuntairemppaajilla helposti tapahtuu.
Mutta mitä jos sitä löisi vaikkapa vasaralla?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti se on hölmön näköinen huone kun vain yksi seinä tapetoidaan. Itse en tekisi niin.
Miten niin hölmön näköinen?
Muiden seinien tapetit voi olla loisto kunnossa ja vain yhden seinän tapetin lapsi on piirtänyt tai koira raapinut ja siksi siihen vaihdetaan tapetti.
Onnistuuhan se, mutta se on paljon hitaampaa.
Ja mistä päätelet kattolistojen olevan tiukassa? Ovat yleensä kiinni ohuella naulalla. Yritä jostakin raosta lastalla kohottaa listaa, jolloin se pitäisi lähteä helposti.
Vanhoja listoja voi teettää uudestaan puusepänliikkeissä joissa on koneet ja terät listojen tekemiseen. Mekin tehtiin niin. Teriä on satoja erilaisia joilla saa kyllä 50 vuotta vanhoja listoja teetettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on uusi lista, jota edelleen myydään kaupoissa. Ap:lla on vanha koristelista, joita on hankalaa ellei jopa mahdotonta enää uusia. Niiden säilyttämisen eteen kannattaa nähdä vähän vaivaa.
Meillä on v 1920 rakennettu taloja tapetteja on tullut vaihdettua ja juuri vanhoissa taloissa on hyvä ottaa vanhat listat pois, koska harvoin seinät suorat ja symmetriset.
Ja sitå mukaa kun listoja otetaan, ne pitää tarkasti numeroida, jotta myöhemmin ne saa laitettua paikalleen ja samaan naulan kohtaan. Meillä kaikissa huoneissa alkuperäiset listat. Ja niitä vaalitaan kuin arvoesinettä.
Miksei onnistuisi,ei se sen kummempaa ole kuin ilman listoja.