Mitä vaaditaan, että ilmoitat töihin olevasi sairaana?
Jos nyt vaikka perinteinen flunssa, joku niistä tuhansista viruksista, iskenyt sinuun, niin millaisin oirein jäät kotiin potemaan?
Mietin vain omaa oloani, kurkku ei enää ole kipeä, mutta kanttuvei olen, nielua kutittaa ja yskin niin, että limaoksennus meinaa tulla, mutta eipä tule. Kuumetta ei ole, ainakaan vielä, ollut, tauti alkoi pari päivää sitten.
Sanottakoon nyt vielä, että työni ei ole ns siistiä sisätyötä toimistossa istuen.
Kommentit (29)
Jos on sellainen olo ettei pysty tekemän töitä. Ei ole oleellista, paljonko kuumetta tai mitä oireita, koska minun kohdalla ne kerrat kun ei ole pystynyt töihin, on olleet muuta tautia kuin perus flunssaa. Harvoin niitä sellaisia sattuu, ei joka vuosi, mutta sitten kun sattuu, niin tottakai ilmoitan.
Jos on tullut ryypättyä, niin en viitsi lähteä krapulassa töihin. Nyt on migreeni päällä.
Jos on kuumetta tai tuntuu, etten pysy pystyssä tai tunnen vointini heikkenevän niin, että joudun varmasti lähtemään kesken vuoron pois. Jos yskin niin paljon, etten voi selittää sitä asiakkaille sillä, että jotakin meni kurkkuun.
Viimeksi oli flunssassa sellainen yskä, että vedet valui silmistä ja pissa meinasi aina tulla housuun, kun paukutin kutisevaa limaa ulos, tai yritin paukuttaa, mutta ei irronnut mitään.
En todellakaan olisi voinut töissä olla siinä olossa ja yskänkohtauksilla, vieläpä asiakaspalvelutyö.
Kuume ei ole ainoa kriteeri, sanoi työterveyslääkäri.
Ilmoitus esihenkilölle riittää, samoin lapsen sairaudesta, vasta 4 päivästä vaaditaan todistus. Tunnen itse mikäli en ole työkykyinen, riippumatta oireista.
Aika sairas pitää olla, että saikutan. Joskus 2011 olin angiinassa eikä etätyömahdollisuutta, niin silloin saikutin. Nykyään kun mahdollisuus istua kotona läppärin kanssa niin aika vakavaa saa olla etteikö olisi työkykyinen.
Mulla ei ole etätyömahdollisuutta, joten jos on tarpeeksi kova yskä/ääni mennyt tms niin jään pois. Kuumeessa myös. Toki rehellisesti ottaen vaikuttaa perheen ja oma sairastelutilanne, eli jos lapsetkin on puolikuntoisia niin tulee helpommin itsekin jäätyä, samoin jos on ollut paljon sairastelua niin korkeampi kynnys jäädä taas saikulle. Nyt taas pitempi terve putki takana ja keskitalvi vituttaa, eli seuraavasta flunssasta jään todnäk ainakin pariksi päiväksi.
Ei siihen vaadita kuin motivaation puutos. Olen elämäni aikana saikuttanut varmaan sata kertaa n. 20 vuoden työuran aikana.
Krapula