Esikoista odottaessa join ja poltin, biletin kun en tajunnnut olevani raskaana. Täysin terve lapsi tuli. Nuoremman kohdalla söin hyvin terveellisesti ja tein pitkiä lenkkejä koira kanssa, en juonut enkä polttanut. Kehitysvamma
Ja laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Elämä on yhtä kuvakorttien heiluttelua ja tukiperheen odottamista.
Kommentit (25)
Niin. Olet varmaan monta kertaa myös esimerkiksi ajanut autolla tai kävellyt kadulla joutumatta liikenneonnettomuuteen. Joku toinen taas sellaisiin joutuu tänäänkin. Tuuristahan se ennen kaikkea on kiinni, mutta totta kai omilla valinnoilla voi vaikuttaa riskeihin. Jos ajaa kännissä kahtasataa, niin onnettomuuden todennäköisyys on suurempi kuin liikennesääntöjen mukaisessa ajotavassa. Sama juttu se on näiden terveysasioidenkin kanssa. Suositusten noudattaminen ei tietenkään takaa ikuista elämää, mutta mitä enemmän niitä jättää noudattamatta, niin sitä suurempi riski on ennenaikaiselle sairastumiselle ja kuolemalle, tai tässä tapauksessa sikiön terveyden vahingoittumiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että tupakoivien äitien syyttäminen lasten ongelmista on vain osa tupakanvastustajien propagandaa.
70luvulla melkein jokainen odottava äiti poltti ja hörppi pahoinvointiin konjakkia. Silti adhd:t ym eivät räjähtäneet käsiin. Enemmän erityislapsia on nykyään kun äidit tarkistaa Googlesta että saako syödä joulukinkkua!
70-luvulla!?
Ei ole totta. Itse en ole tupakoinut eikä kukaan ystävistänikään, kenenkään en tiedä polttaneen raskausaikana. Kovin moni nainen ei vielä silloin polttanut muutenkaan.
Saati konjakkia, hei haloo!
Kaverini sai ns. erityislapsen, lievä kehitysvamma ja muutakin häiriötä, ei tupakoinut ei juonut. Mutta johtui ehkä siitä, että lapsen isäkin oli hiukan hömelö, ei esim. osannut lukea kunnolla ja käytöksessäkin outoutta.
Paras ystäväni kuoli keuhkosyöpään, ei tupakoinut. Eli kaikki mahdollista. 70-luvulla yksi tietämäni kehitysvammainen alkoholisti nainen sai terveen lapsen. Sai jopa pitää sen muutaman vuoden kunnes sukulaiset otti sen.
70-luvulla lääkärit määräsivät konjakkia supistuksiin. Äitini sitä joikin ja minulla ja siskollani adhd:ta ja vaikka mitä kaikkea p*skaa. Mutta on kyllä p*skat geenitkin. Mun poika asperger-adhd enkä juonut enkä polttanut.
mitä sillä tukiperheellä teet? etteks osaa isän kanssa hoitaa omia kersojanne
Fas-vammaiset lapset ovat lisääntyneet
viimeaikoina. Kertoo siitä, että raskauden
aikana on juotu alkoholia tai käytetty huumeita.
Tilastot eivät valehtele.
Niin, sillä tavalla sattuma ja todennäköisyydet toimivat.