Apuja hormonaaliseen akneen/rasvoittuvaan ihoon?
Mulla ei ole ikinä, edes teininä ollut finnejä tai isompia näppylöitä, mutta nyt olkavarret/yläselkä "kukkii" - kiitos 2 kk sitten asennetun Mirenan.
Mirena sopii muuten todella hyvin, enkä siitä haluaisi luopua. Aiemmin kokeillut Nuvaring, Evra ja Slinda sekoitti kaikki pään, joten nyt kun ehkäisy joka tätä ei tee, niin olisi kiva pitää se. Ehkäisy määrättiin hallitsemaan vuotohäiriöitä ja runsaita kuukautisia, ei niinkään ehkäisymielessä.
Joku spesifi ruokavalio? Vähärasvainen? Mulla on atooppinen/herkkä iho. Auttaisiko esim pirtulla tai desinfiointiaineella (esim betadine) pyyhkiminen? Kloorikylvyt?
Kommentit (5)
Joo, kannattaa lopettaa rasvan syöminen kokonaan, syödä ihan hellllvetisti viljoja ja parsakaalia ja hinkata selkää 3 kertaa päivässä pirtulla. Just näin.
Et sinä ruokavaliolla tai millään muullakaan vippaskonstilla paranna kierukan aiheuttamaa aknea kun se syy on se kierukka.
Ihotautilääkäri. Oikeasti ainut keino.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kannattaa lopettaa rasvan syöminen kokonaan, syödä ihan hellllvetisti viljoja ja parsakaalia ja hinkata selkää 3 kertaa päivässä pirtulla. Just näin.
Onko sun mielestä rasvan vähentäminen = viljan lisääminen? Ihminen tarvitsee monipuolisen ruokavalion, josta löytyy kaikkia ravintoaineita.
Tai ihon pyyhkiminen/kuivattaminen desinfiointiaineella hinkkausta?
Lääkitys. Tetrasykliinit. Ei kuurina jolloin tilanne vaan sahaa ylösalas vaan niin kauan kuin on hormonaalista aknea syöt siihen tarkoitettua antibioottia. Eli vaihdevuosiin tai muuhuun suureen (jos sellaisia on) hormonaaliseen muutokseen asti. Minä söin vaihdevuosiin asti, kaikki muut vippaskonstit oli turhia.