Tarvitseeko 2-vuotias kerhoa?
Olen hämmästellyt kovasti muiden kotiäitien kommentteja, kun en ole vienyt 2-vuotiasta kuopusta kunnan päiväkerhoon. Tarvitseeko 2-vuotias todella kerhoa ja kärsiikö lapsiraukkani, kun tapaa muita lapsia vain puistossa? 5-vuotias esikoinen on kerhossa 3 krt/vko ja jos vielä kuskaisin kuopusta kerhoon, niin en paljon muuta ehtisi tehdä. Mitä mieltä olette?
Kommentit (18)
kaksivuotiaat mihinkään kerhoon pääse. Alaikäraja on 3v; ja vasta sen ikäinen oikeasti pärjää ilman vanhempaan toisten seurassa, niin että osaa myös iloita noista kerhopäivistä:-) niin, ja nyt puhun tietysti kotihoidetuista lapsista. Kolmevuotias kyllä kaipaa jo ikäisensä seuraa ja jaksaa seurata ja harrastaa jo eritavalla kuin tuollainen taaperoikäinen.
olen sitä mieltä ette 2-vuotias ei tarvitse kerhoa. Kyllä on monelle 3-vuotiaalle rankkaa harjoitella kerhossa oloa ilman äitiä/isää. Ja tiedän että kaikille se ei ole vaikeata ja että pieniä on päiväkodissakin, mutta luottamuksellisen suhteen luominen lapsen ja aikuisen välille tapahtuu helpommin/nopeammin koska yhdessäoloa pk:ssa on paljon enemmän kuin kerhoissa.
Toki moni 2v. lapsi voisi jäädäkin hyvin kerhoon mutta herää kysymys miksi? Mitä sellaista 2-vuotias sieltä saa mitä ei saa äidin kanssa? Lauluja, lukemista, leikkiä, syliä...? Sosiaaliseksi varmasti oppii vaikka kerhon aloittaa VASTA 3-vuotiaana! Ja onhan olemassa perhekerhojakin joissa äiti on lapsen tukena tutustumassa uusiin kavereihin ja aikuisiin...
Uskon että pienen lapsen "kaverin tarve" on joskus yhtä kuin äidin halu saada hetki ilman lastaan. Ei siinäkään mitään pahaa tietysti ole, mutta lapset ovat kovin pieniä vain niin kovin pienen hetken!!
Helsingissä sekä päiväkotien, leikkipuistojen että seurakuntien kerhot ovat vähintään 3-vuotiaille. Ikärajasta voidaan joustaa 1 - 2 kuukautta.
Se että vanhemmalle JA lapselle on sitten kerhoja ja muskareita on eri asia.
Mutta ap heitti kyllä ihan hyvän kysymyksen TARVITSEEKO LAPSI kerhoa. Oma esikoiseni meni 2-vuotiaana kerhoon, kahtena päivänä viikossa kaksi tuntia. Itse olin sen ajan vastasyntyneen vauvan kanssa, pääasiassa ulkona tappamassa aikaa, kun ei oikein kotiinkaan ehtinyt eikä muutakaan järkevää tehdä, jos shoppailua ei lasketa:p Minä ajattelin silloin, että kaksivuotiaani tarvitsee sitä omaa kerhoansa, jotta saa olla hetken muidenkin kanssa kuin minun. Näin jälkikäteen ajatellen, miksi ihmeessä?!? Pienihän tuo vielä oli ja kerhon tuoma hyöty (toiminta, sosiaaliset suhteet) vielä tosi pientä. Taisi olla niin, että kerho oli tärkeä juuri MINULLE, sain hetkeksi hengähdystauon uhmaisesta kaksivuotiaastani. Onko tuo sitten niin kauhean väärin, en tiedä, mutta täytyy sanoa että kyllä meillä äiti tarvitsi enemmän sitä kerhoa...Noloa tunnustaa, mutta siltä tuntuu näin jälkikäteen.
Minulta muuten tosi moni kysyi aionko vauvan synnyttyä viedä isomman päiväkotiin, jota pidin ihan pöyristyttävänä asiana. Enhän minä nyt päivähoitoa tarvitse lapselleni kun olen kerran itse kotona. Sen sijaan tarvitsin sitä kerhotoimintaa, näköjään ihan itseni vuoksi:/
Pahoitteluni että vastaukseni meni enemmänkin itsepohdiskeluksi, mutta eiköhän siinä tullut kuitenkin vastausta/mielipidettä ap:n kysymykseenkin:)
Tutkimustietoa:
- liian suuret ryhmät, joissa lapsi joutuu ponnistelemaan sosiaalisissa suhteissa eikä hallitse tilannetta eivät kasvata sosiaalisuutta vaan lisäävät aggressiivisuutta = selviytymiskeino
- kasvatuspsykologiassa nähdään, että 3-vuotias alkaa olemaan kypsä irroittautumaan henkisesti vanhemmistaan, sitä ennen toki mahdollista, mutta harvinaista
- luottamussuhteen luominen aikuisen ja lapsen välille voi viedä useamman kuukauden jopa vuoden päiväkodissakin
Se, ettei 2-v käy kerhossa ei suinkaan tarkoita etteikö tapaa muita lapsia. Meidän lähellä on iso puisto, jossa on paljon lapsia (nimenomaan samaa ikäluokkaa olevia) myös syksyn sateilla ja tokihan me käydään toisinaan mm. perhekerhossa ja avoimessa päiväkodissa. Lisäksi kuopus harrastaa jumppaa vanhempi-lapsiryhmässä ja isosiskokin löytyy. Ei me siis missään umpiossa eletä. Siksi ihmettelen miksi pitäisi vielä kerhoon viedä. Saisinhan tietysti itselle sen hetken omaa aikaa, tai aikaa kahden esikoisen kanssa, jos kerhopäivät menee ristiin. Mutta se ei musta riitä syyksi.
oikein kysyy millon on kerhopäivä.
Olen ollut poikkeus kotiäitien joukossa, sillä en ole nähnyt tarpeelliseksi viedä lasta kerhoon enkä muihinkaan harrastuksiin. Nyt olen palaamassa töihin ja lapsi aloittaa 2,5vuotiaana päiväkodissa. Tilanne olisi todennäköisesti toinen, jos 2v olisi ainut lapsi, mutta kolmas lapsi on saanut kotonakin aivan riittävästi sosiaalisia kontakteja.
Se, ettei 2-v käy kerhossa ei suinkaan tarkoita etteikö tapaa muita lapsia.
No meidän tapauksessa se tarkoittaisi. Aika umpiossa tyttösemme elelee...
Nro 3
oikein kysyy millon on kerhopäivä.
En yhtään epäile etteikö meidän 2-v viihtyisi kerhossa tai menisi sinne mielellään, mutta _tarvitseeko_ 2-v oikeasti 10 lapsen ryhmässä olemista ja ohjattua toimintaa? Kyllähän lapset karkkiakin mielellään syö ja oikein kysyy milloin sitä seuraavan kerran saa, mutta tarkoittaako se, että lapsi _tarvitsee_ karkkia?
ap
Meillä on sosiaalinen 1-vuotias, joka toivottavasti pääsee muskariin edes ensi vuonna. Ainokainen kun on, kotona ei riitä tekeminen eikä puistoilukaan aina maittaisi ;).
Helsingissä sekä päiväkotien, leikkipuistojen että seurakuntien kerhot ovat vähintään 3-vuotiaille. Ikärajasta voidaan joustaa 1 - 2 kuukautta.
Se että vanhemmalle JA lapselle on sitten kerhoja ja muskareita on eri asia.
Jos lapsia tapaa silloin tällöin muuallakin niin ei tarvi 2v kerhoa. Eikä edes 3v. Itseasiassa eskari on sitä varten että harjoitellaan ryhmässä toimimista, joten periaatteessa sitä ennen ei tarvi kerhoja tms jos joku kaveri on olemassa.
ainakaan meillä 2-v ei tapaisi muita lapsia ikinä missään, jos ei käytäisi muskarissa ym. "kerhoissa". Puistossa tosi harvoin on ketään, tai sitten ovat vanhempia eivätkä huoli meidän tyttöä leikkeihinsä. Eli sen takia tyttöä kuskataan muskariin ja srk kerhoon.
Meillä vanhempi on tykännyt käydä 2 krt vkossa kerhossa jo 2 vuotiaasta. Nyt aloittaa kerhoilun 3 krt vkossa.
Nuorempi aloittaa 2 krt vkossa, on kesällä täyttänyt 2.
Ei kai ne kerhoja mihinkään tarvitse, mutta tykkäävät siellä olla.
Kyllä munkin lapseni varmasti selviäisi myös ilman ulkopuolisia kontakteja, mutta se on niin seurallinen luonne että nauttii hirveän paljon muiden lasten seurasta ja on silminnähden pitkästynyt kotona jos meillä ei käy kylässä pitkään aikaan ketään.
Siis enhän minä tiedä tykkääkö tuo pienempi kun vasta ens viikolla alkaa kerhon, mutta luulisin =)
Ujommillehan se oli lähinnä kauhistus olla erossa tutusta aikuisesta eikä kerhotäti kuitenkaan tule niin läheiseksi kuin täyspäiväinen "omahoitaja". Vasta 3-vuotiaana olisi kyllä hyvä opetella ryhmässä toimimista ja opetella "pärjäämään" hetken ilman omaa äitiä/isää.