Pitääkö kaikki elintarvikkeet laputtaa ettei joku niitä syö ominpäin?
Tuosta jättikanelipuustiketjusta tuli vaan mieleen, kun ap:tä syyllistettiin kun hän ei ollut laputtanut puustejaan ja perheen lapset ja miehet söivät ne. Vaikka oli tarkoitettu työkaverin juhliin.
Eli tulisiko jokaisen naisen joka asuu miehen ja/tai lastensa / lapsipuolien kanssa yhdessä, laputtaa kaikki.
- Pakastimesta jäätelöt, leivonnaiset, ranskanperunat, pihvit, pizzat...
- Ruokakaapista keksit, kahvipullat/kakut, karkit, suolakeksit, säilykehedelmät, hedelmät, varastossa pidettävät alkoholijuomat jotka juodaan lämpimänä (konjakki, viski, viini), luumut, rusinat, purukumit,
- Jääkaapista vanukkaat (toki), lihapullat, valmisruuat ylipäänsä, lohi, maidot, mehut, limut, alkoholijuomat, juustot, leikkeleet, jugurtit, rahkat, viilit, vieraille tehdyt leivonnaiset
ym.
Kyllä menee aika vaikeaksi. Eikö voi vain sopia että ollaan kuin ihmiset ja aina varmistetaan vaikka jonkin kokispullon suhteen että oliko se jollekin varattu vai voiko siitä vapaasti ottaa?
Näkemyksiä puolesta ja vastaan? Mikä toimii, mikä ei?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahden aikuisen talous, niin sanominen riittää. Tuskin missään isommassakaan taloudessa kaikkea tarvitse liputtaa, mutta jos on vaikka piirakka johonkin vietäväksi tehty, niin hyvin siihen voi laittaa lapun "ei saa ottaa".
Näin se varmaan normaaleilla meneekin. Tuntuu vaan siltä kun palstaa lukee, että pitäisi laputtaa aivan kaikki. Ja mielellään omat jääkaapit ja lukko päälle. Muuten syyllistetään sitä joka näitä elintarvikkeita on hankkinut, tai että miks et hankkinut enempää? Viittä kiloa suklaakakkua, jos on vain tarkoitettu huomisille vierailijaystäville? Että puoliso ja lapset voivat ahmia koko yön sitä "koska kaikki mikä on kotiin kannettu, on yhteistä".
Tahtoisin tietää onko tällaista jossain? Pakko olla kun noissa rohmuketjuissa asian puolesta niin liputetaan. En enää ihmettele kun me suomalaiset ollaan niin tanakoita. Missä itsehillintä, käytöstavat sekä huoli omasta terveydestä ja ulkonäöstä?
Ei tarvitse. Lähes kaikki on kenen tahansa käytettävissä. Silloin kun ei ole kerrotaan asia muille "vien nuo sitten huomenna töihin", "noi on sitte muuten tarkoitettu siihen tai tuohon" jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahden aikuisen talous, niin sanominen riittää. Tuskin missään isommassakaan taloudessa kaikkea tarvitse liputtaa, mutta jos on vaikka piirakka johonkin vietäväksi tehty, niin hyvin siihen voi laittaa lapun "ei saa ottaa".
Näin se varmaan normaaleilla meneekin. Tuntuu vaan siltä kun palstaa lukee, että pitäisi laputtaa aivan kaikki. Ja mielellään omat jääkaapit ja lukko päälle. Muuten syyllistetään sitä joka näitä elintarvikkeita on hankkinut, tai että miks et hankkinut enempää? Viittä kiloa suklaakakkua, jos on vain tarkoitettu huomisille vierailijaystäville? Että puoliso ja lapset voivat ahmia koko yön sitä "koska kaikki mikä on kotiin kannettu, on yhteistä".
Tahtoisin tietää onko tällaista jossain? Pakko olla kun noissa rohmuketjuissa asian puolesta niin liputetaan. En enää ihmettele kun me suomalaiset ollaan niin tanakoita. Missä itsehillintä, käytöstavat sekä huoli omasta terveydestä ja ulkonäöstä?
Vaikea sanoa kun en ole koskaan törmännyt siihen että perheessä olisi rohmuaa joka söisi kaiken mikä ei edestä pakene.
Meillä toimi aikoinaan (siis kun oli vielä alaikäisiä lapsia) ihan vaan puhe. Kaikki kaapeista oli sallittua syötäväksi, paitsi jos olin erikseen sanonut, että jokin on tarkoitettu huomista/juhlaa/vieraita/tms varten. Täytyy myöntää, että joskus olin aika paskamutsi, kun tein itse vanhanajan vaniljajäätelöä, pistin jätskin rasiassa pakastimeen ja rasian päälle lapun "Kukkakaalisose". Ei käynyt edes teinipoika ottamassa jätskiä.
Ei oteta ilman lupaa. Paitsi minä, kun ruoat laitan ja listat laadin.
Jos huomiseksi tarkoitetut nakit on syöty, niin ei kunnian kukko laula.
Kyllä ainakin minä osaan kommunikoida perheeni kanssa, mikä herkku on varattu minulle ja mitkä on lapsille.
Myös sanon perheelle, etteivät koske tiettyyn juttuun, jos se on menossa töihin. Joistain asioista ei edes tarvitse mainita, jos muut eivät tykkää, tiedän etteivät koske. Nytkin kaappi täynnä lahjoiksi saatuja herkkuja, kun ei niitä kukaan syö, eikä ole karkkipäivä. Saatan viedä töihin, tai en.