KHH " kaapissa" (asuntomessuilta) - onko toimiva idea?
Taloa suunnitellaan ja itse ihastuin asuntomessuilla " kaapissa olevaan" kodinhoitohuoneeseen - mitäs luulette, olisiko toimiva ratkaisu? En silitä vaatteita, emme mankeloi, ainostaan pesutorni ja likapyykkikaapit tulisivat tähän isompaan " kaappiin" . Ja siivouskaappikin kai vielä.
Mielipiteitä?
Kiitos!
Kommentit (3)
Mä en tunne ollenkaan tarvitsevani isoa kodinhoitohuonetta, mielummin ne neliöt johonkin tarpeellisempaan! Ostimme juuri vanhan talon jossa ei onneksi ole khh:ta. Pyykkikoneen ja rummun saa hyvin sijoitettua pukuhuoneeseen. Jos olisi rakennettu uusi talo, olisin suunnitellut juuri tuollaisen likukkariratkaisun! Ja ku joskus jotain silitän, raahaan laudan telkkarin viereen! En todellakaan halua eristää itseäni mihinkään " pyykkihuoltotilaaan" !
Minä taas tykkään " pyykkituvasta" , jonne voi mennä ja panna oven perässään kiinni. Ainakin meillä pyykkiä syntyy paljon ja minusta on kiva, että (pölyävätkin) likapyykit voi hoitaa erillisessä tilassa eikä esimerkiksi jossakin käytävässä, josta pölyt ja hajut leviävät muualle. Myöskin pesukoneen ääni pysyy riittävän vaimeana. Pyykkihuolto on myös sellaista, että se on usein ns. " vaiheessa" eli on pyykkiinmeneviä lajiteltuja kasoja tai puhtaita viikkaamattomia läjiä, jotka häiritsisivät silmää, jos ne olisivat kovin esillä. Pyykkihuoneessa kaikki saa oven taakse, liukuovikomeroon ei paljon muuta kuin koneet mahtuisi. Vielä kun saisi pienen telkkarin pyykkitupaan, niin siellähän viihtyisi pitempäänkin. :-)
Ulkonäköratkaisuhan se on. Itselläni ei sellaista ratkaisua ole, mutta liukuovia meillä kyllä on.
Uskoisin, että ratkaisun toimivuus tässäkin tapauksessa niinkuin kaikessa riippuu suunnittelusta. Liukuovien kanssa kannattaa muistaa ja ottaa suunnittelussa huomioon, että ne ovet ovat aina jossakin, eli kaikkia ovia ei saa yhtä aikaa " auki" .
Eli jos vaikka samalla seinällä on tuo kaikki vaikkapa vierekkäin, niin silloin välttämättä siivouskaapille ei pääse silloin kun pyykkikonetta täytetään ja tyhjennetään jne... Kannattaa siis kiinnittää huomiota siihen, että suunnittelee kaappien järjestyksen ja ovien avautumisen niin, että kaikkia toimintoja joita on tarpeen tehdä yhtä aikaa voi myös tehdä yhtä aikaa ilman jatkuvaa ovien siirtelyä.
Sitten vielä sellainen juttu, että joskus olen nähnyt myöskin ns. " kaksinkertaisia ovisysteemejä" , eli että liukuovien takana on vielä ovelliset kaapit ja sellaisessa systeemissä saattavat kyllä helposti ovet kolista huonolla suunnittelulla. Toki liukuovien takaisissa kaapeissa voi sitten olla myöskin liukuovet, jolloin ne eivät kolise mutta en tiedä kuinka käytännöllistä se on...
Itse saattaisin kuvitella tuollaista ratkaisua ahtaissa tiloissa, jotka pitää saada helposti " edustuskuntoon" . Liukuovien taakse on helppoa piilottaa melkein mitä tahansa ja tilasta tulee todella vähällä vaivalla hyvän näköinen. Siellä asuntomessuillahan tuollainen ratkaisu oli muistaakseni ainakin yhdessä talossa, jossa saunatiloihin liittyvä oleskelutila oli yhdistetty kodinhoitohuoneeseen ja silloin liukuovet varmasti puoltavat paikkaansa: On vaikea kuvitella rentoutuvansa likapyykkien, pesukoneen ja silitysraudan vieressä.