Ruotsissa asuvat/asuneet: miksi ihmiset kerjäävät netissä rahaa terveydenhoitokuluihinsa?
Eikö siellä julkinen terveydenhuolto ole samalla tavalla "ilmaista" kuin Suomessa? Vai onko julkisella puolella hoito niin huonoa tai jonot niin pitkiä, että pitää hakeutua esim. syöpähoitoihin yksityiselle, mikä puolestaan maksaa maltaita? Tarjotaanko siellä edes syöpähoitoja yksityisellä sektorilla?
Olen nimittäin nähnyt ruotsalaisten keräävän rahaa sairauskuluihinsa GoFundMe-sivustolla. Onko tämä vain opportunistien tapa saada ekstrarahaa esim. ulkomaalaisilta, jotka eivät tiedä, että Ruotsissa hoitoa saa, vaikka ei olisi rahaakaan?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kohta sama Suomessa!
Olen syöpähoidoissa. Lääkäri laittoi minulle erittäin kiireellisen lähetteen (1-7 pvän kuluessa) sädetykseen kipujen hillitsemiseksi. Sain ajan 3 viikon päähän. Viikkoa ennen aikaa sain tekstarin, että hoito on siirretty viikolla.
Sytostaatit on tauolla tämän odotteluajan, kun ei voida antaa samaan aikaan säteiden kanssa. Niihin tulee 5 viikon tauko.
Nämä viiveet voivat aiheutta merkittävän elinajan lyhentymisen. Syöpä yleensä riehaantuu ylimääräisten taukojen aikana, ja tämä viive aiheuttaa takuuvarmasti takapakkia hoitotuloksiin.
Tämä Suomessa tänään. Työssäkäyvä perheenäiti, jolla pieniä lapsia, ei saa asianmukaista hoitoa Suomessa.
Järkyttävää. Toivon, että saat hoitoa mahd. pian ja tietenkin että paranet kokonaan. Aivan hirveää, millaiseksi tämä tilanne on mennyt.
Saako Suomessa yksityisellä syöpähoitoja? Olen ollut siinä käsityksessä, että ei saa, kuten synnyttääkään ei voi yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syöpähoidoissa. Lääkäri laittoi minulle erittäin kiireellisen lähetteen (1-7 pvän kuluessa) sädetykseen kipujen hillitsemiseksi. Sain ajan 3 viikon päähän. Viikkoa ennen aikaa sain tekstarin, että hoito on siirretty viikolla.
Sytostaatit on tauolla tämän odotteluajan, kun ei voida antaa samaan aikaan säteiden kanssa. Niihin tulee 5 viikon tauko.
Nämä viiveet voivat aiheutta merkittävän elinajan lyhentymisen. Syöpä yleensä riehaantuu ylimääräisten taukojen aikana, ja tämä viive aiheuttaa takuuvarmasti takapakkia hoitotuloksiin.
Tämä Suomessa tänään. Työssäkäyvä perheenäiti, jolla pieniä lapsia, ei saa asianmukaista hoitoa Suomessa.
Järkyttävää. Toivon, että saat hoitoa mahd. pian ja tietenkin että paranet kokonaan. Aivan hirveää, millaiseksi tämä tilanne on mennyt.
Saako Suomessa yksityisellä syöpähoitoja? Olen ollut siinä käsityksessä, että ei saa, kuten synnyttääkään ei voi yksityisellä.
Saa, mutta on vaan aika kallista. Ihan kaikkea samaa ei voi saada kuin julkiselta, ja just nyt yksityinen puolikin alkaa oleen tukossa.
Ja siis mä kärsin niistä syövän kivuista koko tän odotteluajan. Kun joku joskus sanoo, että on olemassa keinot, joilla saadaan kivut kuriin, niin pitää paikkansa. Nyt niitä ei vaan ole saatavilla.
Ei taida "herraonni" enää koskea suomalaisia.