Lainaisitko luotettavalle sukulaiselle 50k?
Kommentit (37)
Pankista saa lainaa! Jos pankki ei myönnä lainaa, siihen on joku syy.
Ei ikinä koskaan saa lainata kenellekään rahaa. Tähän sellainen poikkeus, että nuoren takuuvuokran, huonekalun, kodinkoneen maksaisin. Mutta se ei olisi laina.
Eikä missään tapauksessa saa mennä takaamaan. Iso riski, että joudut maksamaan sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan tässä on kaksi kysymystä. Miten määrittelen, sen että on varaa. Jos olisin monimiljonääri, niin toki. Mutta käytännössä 50k on niin paljon, etten voisi kuvitella, että missään tilanteessa voisin sitoa noin paljon varoja mihinkään ei- likviditiin sijoituskohteeseen (eli en saisi varoja käyttöön nopeasti, jos niitä tarvitsen. )
Toinen kysymys on, miksi ihmeessä luotettava henkilö vippaille tutuilta eikä hae pankista? Melkein mikä tahansa vastaus tarkoittaa, ettei henkilö ole luetettava.
Ei se multimiljonäärikään vastikkeetonta lainaa antaisi jollekin sitä kyselevälle tuttavalle. Jos antaisi jollekin tutulleen 50k, niin se olisi nimen omaan lahja (ja siitä pitäisi muuten maksaa lahjavero). Mitään kunnon takaisinmaksusuunnitelmaahan tuossa on turha edes toivoa.
K=kuhatta. Eli lainaisinko 50 päivää ilman kuhaa?
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa kirjoitti ettei lainaisi edes omalle lapselleen tai takaisi tämän lainaa, ja toinen kirjoitti ettei lainaisi muulle kuin omalle lapselleen. Kumpi? Pankinjohtaja painosti kirjailija Nina Honkasen 18-vuotiaana takaamaan vanhempiensa lainan, ja ja laina jäi teinitytön maksettavaksi. Honkanen oli luottotiedoton melkein 50-vuotiaaksi asti, eli omille vanhemmilleenkaan ei pidä lainata.
Suku on pahin, pätee moneen muuhunkin asiaan kuin vain rahan lainaamiseen.
Tuollaisessa on kaikki ainekset valtavaan jopa vuosikymmenien sukuriitaan.
Tulee epäselvyyttä siitä mitkä oli ehdot tai mitä sovittiin tai maksujen kanssa ongelmasta. Todella iso riski.
En lainaisi yhtään mitään. Kaikki aiemmin lainaamani tavaratkin on palautumatta ja auta armias miten minä muutuin ahneeksi ihmiseksi kun kysyin niitä takaisin.
En missään nimessä! Pidän muistissa aina "säännön", lainaan tasan sen verran, mitä olen valmis menettämään.
En, jos en olisi upporikas, jolle ei tuolla summalla ole mitään merkitystä. Vaikka olisi kuinka luotettava, ikinä ei tiedä edes sitä, paljonko kenelläkin on elinpäiviä jäljellä tai pystyykö muuten maksamaan velkansa esimerkiksi työttömyyden tai vakavan sairastumisen takia.
Olen tavannut antaa näihin "lainatako tutulle" -kysymyksiin ohjeen, että jos lainaat, lainaa vain sellainen summa, jonka olet valmis menettämään. Toisin sanoen summa, jonka menettäminen paitsi ei aiheuta ongelmia, mutta ei myöskään minkäänlaisia oman talouden sopeuttamistoimia edes lyhyellä tähtäimellä.
Muuten olen sitä mieltä, että omaa perhettä pitää aina tukea, omien resurssien mukaan. Myös taloudellisesti, jos avuntarve on aito.
Lainaisin 5 euroa että pääsee nuppitohtorille. Suomessa saa helposti lainaa pankista jos on asiat kunnossa.
Jos olisi varaa, voisin lainata ajatuksella että annan lahjaksi ja maksaa jos jaksaa. Ei kyllä edes ole tuollaista summaa.
Erittäin paljon riippuu siitä miksi tuon lainan tarvitsee ja mihin. Ei tuo miksi lähinnä sen takia, että omassa lähipiirissä on perhe, jossa vaimo makaa himassa nyt kolmattakymmentä vuosikymmentä ja mies elättää 7henkistä perhettä. Heille en lainaa vaikka mikä olisi. Sitten, kun vaimokin löytää itselleen palkkatyön ja jos sitten vielä tarvitaan rahaa, toki lainaan.
Jos olisin miljonääri niin joo. Jos 50 000 olisi puolet säästöistäni tai enemmän niin en, jos olisi vaikka nelinkertainen määrä säästössä niin voisin harkita.
Nauraisin korkeintaan sen persaukisuutta. Mieluummin vaikka kodittomille jäneksille.
Ei minulla ole noin luotettavia sukulaisia. Tai no isälleni lainaisin, muut voivat lainata pankista.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin paljon riippuu siitä miksi tuon lainan tarvitsee ja mihin. Ei tuo miksi lähinnä sen takia, että omassa lähipiirissä on perhe, jossa vaimo makaa himassa nyt kolmattakymmentä vuosikymmentä ja mies elättää 7henkistä perhettä. Heille en lainaa vaikka mikä olisi. Sitten, kun vaimokin löytää itselleen palkkatyön ja jos sitten vielä tarvitaan rahaa, toki lainaan.
300 vuotta maannut kotona? Ei se ehkä sieltä töihin enää nouse.
Pankki tekee riskiarvion, jos ei pankista saa lainaa niin sitten riski on liian suuri. Lapselleni voisin antaa korotonta lainaa kyllä.