Voisiko sairaanhoitajista kouluttaa lääkäreitä
Terveyskeskuksissa joka 10 lääkärin paikka täyttämättä. Voisiko sairaanhoitajista tai lähihoitajista kouluttaa lääkäreitä parin kuukauden kirjekurssilla? Luulen että hoitajatkin haluaisi alanvaihdon sijaan hyödyntää koulutustaan ja hoitoalan pula helpottaisi. Kannatan!
Kommentit (5)
Lähihoitaja on toisen asteen tutkinto. Joskushan oli jokin muuntokoulutusmahdollisuus sairaanhoitajille, mutta se lakkautettiin. Syynä oli muistaakseni se, että opiskelutahti oli liian hidas muuntokoulutuksessa olevilla. Kannatti mieluummin kouluttaa alusta alkaen uusia, se oli tehokkaampaa valmistumisen kannalta. Moni hoitaja ehkä kävi töissä, vaikuttaa opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja on toisen asteen tutkinto. Joskushan oli jokin muuntokoulutusmahdollisuus sairaanhoitajille, mutta se lakkautettiin. Syynä oli muistaakseni se, että opiskelutahti oli liian hidas muuntokoulutuksessa olevilla. Kannatti mieluummin kouluttaa alusta alkaen uusia, se oli tehokkaampaa valmistumisen kannalta. Moni hoitaja ehkä kävi töissä, vaikuttaa opintoihin.
Minulla oli yhteen aikaan (vuosia sitten) terv.keskuksessa omalääkärinä tällaisen muuntokoulutuksen kautta valmistunut lääkäri. Paras lääkäri, jonka ikinä olen terveyskeskuksssa kohdannut! Luultavasti oli sillä vastavalmistuneille lääkäreille pakollisella terveyskeskusjaksolla (onko sellainen vielä?) koskapa häipyi sitten kuvioista. Näin tuntuu käyvän parhaiden lääkäreiden kanssa aina, eivät he terveyskeskuslääkäreiksi jää.
Tämä muuntokoulutuksen kautta valmistunut lääkäri oli huomattavan varma otteissaan, näki kyllä, että hänellä oli vankka kokemus käytännön hoitotyöstä. Ei siitä käytännön kokemuksesta ainakaan haittaa ole lääkärin työssäkään.
Aiemmin sairaanhoitajilla ainakin oli tuo mahdollisuus. Lähihoitajien pitäisi ensin kouluttautua sairaanhoitajiksi. Monet sairaanhoitajan työtä tehneet olisivat varmasti loistavia lääkäreitä, kun osaisivat hoitaa potilasta käytännöntyön kautta.
Minusta Ensiapu 1 -kurssin käyneet voisivat saada lääkärin pätevyyden ja oikeudet.